:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

خطری دوباره برای جنگل‌های شمال، "راش" هم روبه نابودی

رئیس انجمن جنگلبانی ایران از در خطر انقراض قرار گرفتن گونه"راش" به عنوان یکی از مهمترین گونه های درخت جنگل های شمال ایران خبر داد و گفت: در اهمیت این گونه همین بس که بیش از ۳۰ درصد جنگل های شمال را گونه راش تشکیل می دهد که خطر انقراض آن را تهدید می کند.
کد خبر: ۱۰۷۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- هادی کیا دلیری در همایش آینده طبیعت ایران که با محوریت بررسی تخریب قله شاهوار به واسطه فعالیت های معدنی برگزار شد، اظهار کرد: علاوه بر این، شرایط نامطلوب زیستی در ایران، گونه‌های شمشاد، ممرز و انجیری و ... را نیز رو به نابودی برده است.

وی خطر نابودی جنگل ها در برخی نقاط کشور را جدی برشمرد و افزود: آمار رسمی نشان می دهد که حدود ۴۲ درصد جنگل‌های شمال رو به نابودی و اضمحلال هستند.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران با انتقاد از برداشت بی رویه و بهره برداری های غیراصولی از جنگل های کشور، از فقر به عنوان مهمترین عامل موثر در افزایش این بهره برداری ها دانست و افزود: فقر در مناطق روستایی و خصوصا روستاهای حاشیه جنگل سبب می شود که سودجویان با بهره کشی از این افراد به برداشت بی رویه و غیراصولی از جنگل ها و قاچاق چوب بپردازند.

کیادلیری برداشت های غیرعلمی و سنتی از جنگل ها در اوایل انقلابو پیش از آن آسیب جدی به جنگل ها وارد کرد گفت: شوربختانه امروز نیز با وجود جایگرینی روش های علمی به جای روش های سنتی باعث تخریب و آسیب بیشتر به جنگل ها هستیم. اگرچه قوانین خوبی در ارتباط با حفاظت از جنگل ها نیز وضع شده که سبب دلگرمی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این قوانین مناسب سبب شده که دیگر فرد یا شرکتی بدون طرح و برنامه وارد حریم جنگل ها نشود.

 رئیس انجمن جنگل بانی ایران با بیان اینکه آسیب های زیست محیطی برگشت ناپذیر و غیرقابل جبران هستند افزود: تخریب محیط زیست و منابع طبیعی به سادگی و در کوتاه مدت قابل جبران نیست و جبران این آسیب ها نیازمند عزم عمومی و وضع قوانین و حمایت بیشتر دولت ها است.

وی بر لزوم ارتقاء و افزایش آموزش های عمومی زیست محیطی در ایران تاکید کرد و گفت: باید همه طرح ها پیوست زیست محیطی داشته و پیش از اجرا تحقیقات کامل در خصوص پیامدهای زیست محیطی آنها انجام گیرد.

این کارشناس جنگل ها و مراتع از افزایش آسیب های ناشی از آفت ها به عنوان بلای جان جنگل ها نام برد و بیان کرد: تنها در پنج سال اخیر بالغ بر ۱۲۶ هزار هکتار از جنگل‌های شمال دچار آفات شده اند. علاوه بر این در این پنج سال خشک شدن بیش از دو میلیون اصله درخت جنگلی، آتش سوزی ۲۰۰ هکتار را جنگل های ما را نیز از بین برده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ گونه درخت در جنگل های شمال در ۲۰ سال گذشته در معرض جدی آفات قرار گرفتند، یادآوری کرد: این آفات افزون بر ۳۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور را با آفات درگیر و از ناحیه آن آسیب های مختلف دیدند.

کیادلیری با بیان اینکه شیوع این آفات جدا از گونه های گیاهی، حیات ساکنان شمال را نیز با مخاطرات مختلف روبرو می کنند افزود: این حجم از آفات در مناطق جنگلی می تواند به بروز بیماری های مختلف و مشترک بی انجامد.

رئیس انجمن جنگل بانی ایران با انتقاد از استفاده از چوب به عنوان یک سوخت در کشورمان گفت: در کشوری مثل ایران که سرشار از منابع نفت و گاز است چرا باید بیش از ۸.۵ میلیون مترمکعب مصرف چوب به عنوان سوخت داشته باشیم؟

وی با بیان اینکه ایران از نظر وسعت مناطق جنگلی کشور تقریبا فقیری است اضافه کرد: مناطق جنگلی کمتر از هفت درصد وسعت کشور را دربرمی گیرند لذا در صورت تداوم این روند رو به افزایش تخریب، تا ۳۰ سال آینده چیزی از این جنگل ها باقی نمی ماند.