:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

کاهش ۴۹ درصدی روان آب‌ها تهدیدی جدی برای سدها

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان بارندگی کشور طی ۱۵سال گذشته ۲۵درصد کاهش و حجم روان آب ها نیز ۴۹درصد کاهش یافته است که تهدیدی جدی برای پرشدن سدها در کشور است.
کد خبر: ۱۰۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- علی‌مراد اکبری شب گذشته ۲۷ دی‌ماه در همایش «بررسی مشکل قنوات غرب خراسان رضوی» در شهر ششتمد شهرستان سبزوار اظهار کرد: میزان بارندگی سال‌جاری نیز نسبت به دوره آماری ۳۰ ساله، ۶۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به پدیده خشکسالی کشور در ۱۵ سال گذشته و وضعیت نامطلوب منابع آبی عنوان کرد: قنوات منابع پایدار آب بخش کشاورزی است که باید به مرمت آن‌ها توجه شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: تبخیر آب در ایران ۳ برابر متوسط جهانی است که یکی دیگر از راهکارها برای کاهش مصرف آب را اصلاح الگوی کشت و آبیاری نوین و حرکت به سمت گیاهان کم آب طلب است.

اکبری با اشاره به اینکه ۵۰ درصد قنوات کشور نیاز به بازسازی دارد، گفت: اعتبار مرمت و لایروبی قنوات از ۹۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۱ به ۹۰۰ میلیارد ریال برای سال ۱۳۹۷ رسیده است که افزایش ۱۰ برابری دارد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: با وجود خشکسالی کشور تولیدات محصولات کشاورزی افزایش یافته که بیانگر استفاده صحیح از منابع خاک و بهینه سازی مصرف آب در کشور است.