:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
روبات‌های زیردریایی به محل غرق نفتکش ایرانی فرستاده می‌شوند

دفاع چین از تلاش‌ها برای نجات خدمه سانچی

2روز از اعلام رسمی خبر غرق شدن نفتکش سانچی در آب‌های اقیانوس آرام مى‌گذرد و در ایران و چین موضوع از مناظر مختلفی در حال پیگیری است.
کد خبر: ۱۰۷۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- دیروز طرف چینی بالاخره نسبت به شکل‌گیری این ذهنیت که آنها برای نجات جان خدمه سانچی تلاش کافی به خرج نداده‌اند، واکنش نشان داد. این واکنش هم از طریق سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در کنفرانس مطبوعاتی و هم از طریق معاون وزیر امور خارجه چینی‌ها در گفت‌وگو با ایرنا مطرح شده است.

به گزارش «تعادل» خبرگزاری شینهوا که خبر حادثه سانچی برای نخستین‌بار از طریق آن منتشر شده بود، دیروز نوشت که چین این ادعا که تمام تلاش برای نجات این خدمه را به خرج نداده «غیرواقعی» می‌داند. همچنین چین شیائو دنگ معاون وزارت امور خارجه چین دیروز به ایرنا گفت که همه دستگاه‌های اجرایی چین در مورد نجات خدمه نفتکش تلاش‌های بسیاری انجام دادند که تلاش‌های آنها نیز مورد تایید ایران قرار گرفته است.

لوکانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز با طرح مسائلی مشابه صحبت‌های آقای دنگ در یک نشست مطبوعاتی گفته است که چین از روز نخست حادثه 9 فروند کشتی و از روز دوم 13 فروند کشتی در اختیار داشته است. او در ادامه گفته است که نیروهای نجات از شانگهای و جیانگ‌سو با نیروهای ژاپنی و کره‌یی در عملیات نجات کار می‌کرده‌اند.

لو در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است که چین به هر گونه تلاش ایران برای بررسی ماجرا خوش‌آمد می‌گوید و همچنین درصدد است ویزای حضور خانواده جانباختگان در حادثه سانچی را فراهم کند. همچنین با به پایان رسیدن حریق سانچی، تلاش چین برای پاکسازی منطقه از سموم آزاد شده نیز آغاز شده است. به گزارش «تعادل» سرویس خبری چین روز چهارشنبه نوشت که وزارت حمل و نقل این کشور از ارسال روبات‌های زیردریایی به محل غرق نفتکش سانچی خبر داده‌اند.

در این خبر اعلام شده است که با مشخص شدن نقطه دقیق غرق شدن روبات‌های زیردریایی به محل فرستاده خواهند شد، هر چند اعلام نشده است که وظیفه این روبات‌ها و نتیجه ارسال آن چه خواهد بود.

 بررسی «ابهام‌ها» در مجلس

از سوی دیگر در ایران رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته است که در هفته آینده وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی و کار برای توضیح در مورد سانچی به این کمیسیون خواهند رفت. محمدرضا رضایی‌کوچی گفته است که این حضور برای بررسی «ابهام‌های» سانچی صورت خواهد گرفت.

رضایی‌کوچی با تاکید بر اینکه بررسی نقش دستگاه‌های مختلف در بروز حادثه یاد شده علت برگزاری این جلسه است، افزود: ابهام‌های موجود در این حادثه باید هرچه سریع‌تر رفع شود. او در پایان گفته است: احقاق حقوق خانواده‌های سانحه نفتکش ایرانی سانچی در دستور کار مجلس قرار دارد.

البته باز هم مشخص نیست که منظور کوچی از «ابهامات» سانچی و همچنین «احقاق حقوق» خانواده‌های درگذشتگان این سانحه دقیقا چیست؟ چرا که روز سه‌شنبه علی ربیعی وزیر کار که از سوی روحانی به عنوان رییس کمیته ویژه پیگیری سانچی تعیین شده بود، گفته است که هیچ سندی مبنی بر اینکه جان انسان‌ها در این سانحه برای چین ارزش نداشته، به دست نیامده است.

اما به نظر مى‌رسد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنان به ادامه جوی که مشخص نیست، آغازگر آن چه فرد یا افرادی بوده‌اند، علاقه‌مند است.

از سوی دیگر، اظهارات روز گذشته علی ربیعی که در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران مطرح شده نشان مى‌دهد که ایران همچنان امید دارد که بتواند پیکر جانباختگان در این سانحه را از سانچی بیرون بیاورد. ربیعی که روز سه‌شنبه نیز در نشست خبری عنوان کرده بود که موضوع پیدا شدن جسد برای فرهنگ ما اهمیت دارد، دیروز نیز عنوان کرده است: «چینی‌ها تاکید می‌کنند که در حال حاضر، محل نفتکش غرق شده به‌شدت سمی است و امکان رفتن به آنجا وجود ندارد، مگر اینکه سموم تخلیه شود.»

او در ادامه عنوان کرده است: «تخلیه نفتکش سانچی از مواد سمی و تثبیت شرایط زمانبر است، نمی‌توان چیزی که الان علم هم نمی‌تواند پاسخ بدهد را مطرح کنیم.»

روز گذشته یکی از متخصصان نفتی به وب‌سایت شبکه تلویزیونی دولتی چین گفته بود که از بین رفتن کامل آسیب وارد شده از نشت مواد سمی سانچی به آب‌های اقیانوس آرام ممکن است دهه‌ها یا حتی یک قرن به طول بینجامد. رسانه‌های چین همچنین از گسترش لکه‌های نفتی ایجاد شده در آب به دنبال غرق شدن سانچی نوشته بودند.

به گزارش «تعادل» نفتکش سانچی که متعلق به ایران اما ثبت شده در پاناما بوده است، شامگاه شنبه 17 دی‌ماه به یک کشتی تجاری ثبت شده در هنگ‌کنگ به نام سی‌اف کریستال برخورد کرد. به دنبال این برخورد، سی‌اف کریستال و ساکنانش نجات یافتند اما سانچی و ساکنانش غرق شدند. از میان 32 خدمه سانچی تاکنون 3 جسد یافت شده است.

روز دوشنبه شبکه تلویزیونی چین در بخشی کوتاه از خبری که در مورد آخرین وضعیت سانچی در وب‌سایت خود منتشر کرده بود، نوشت که 2 پیکر از 3 پیکر یافت شده متعلق به شهروندان بنگلادش بوده است. اما مشخص نیست این خبر یک اشتباه نگارشی بوده یا صحت دارد، چرا که تاکنون همواره تاکید شده بود که شناسایی این اجساد بسیار زمانبر است.

علی ربیعی نیز دیروز بر این موضوع تاکید کرده و گفته است که شناسایی سه پیکر یافته شده از طریق آزمایش دی.‌ان.‌ای در حال انجام است که طول می‌کشد. طبق بررسی «تعادل» رسانه‌های بنگلادشی نیز تاکنون خبری در این مورد که 2 جسد از 3 جسد یافت شده مربوط به شهروندان این کشور است، منتشر نکرده‌اند.