:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
معاون وزیر راه و شهرسازی:

کنترل ساختمان وظیفه شهرداری است

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که کنترل ساختمان باید به شهرداری‌ها واگذار شود، گفت: مهندسان بهتر است اصلاح را قبل از آنکه از بیرون به آنها تحمیل شود، از درون انجام دهند.
کد خبر: ۱۰۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- حامد مظاهریان در همایش «ملی نگهداری از ساختمان‌ها و حفاظت در برابر حریق»، اظهار کرد: گزارش رسمی وزارت راه و شهرسازی از زلزله کرمانشاه نشان می‌دهد مقررات ملی ساختمان رعایت نشده است، بنابراین مسئولیت جامعه مهندسی این است که نسبت به اصلاح فرآیندها اقدام کند.

وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌ها اصلاح بحث کنترل ساختمان است، گفت: آیین‌نامه کنترل ساختمان به فرمت نهایی رسیده و اما سوال این است که کنترل ساختمان وظیفه کیست اگر به هر کسی بگوییم که شما مسئول حوادث هستید قطعا از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند، بنابراین باید مسئولیت را به مرجعی که قانون محول تعیین کرده واگذار کنیم.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با طرح این سوال که مسئول ایمنی ساختمان‌ها کیست؟ بیان کرد: آیین‌نامه می گوید مسئول کنترل ساختمان دولت محلی است. سوال این است که شهرداری‌ها چگونه می‌توانند پروانه صادر کنند ولی کاری را که انجام می‌دهند نمی‌توانند کنترل کنند؟ شهرداری نیروی انسانی و قدرت لازم را دارد که جلوی تخلفات ساختمانی را بگیرد.

مظاهریان ادامه داد: هیچ کدام از ما نه طبق قانون وظیفه کنترل ساختمان را داریم و نه ابزار آن را در اختیار داریم، ولی شهرداری هم اختیار قانونی و هم ابزارش را دارد.

وی با اشاره به تاکید ۱۶ حقوق‌دان مبنی بر ارجاع مسئولیت ایمنی ساختمان‌ها به شهرداری‌ها، گفت: معاونت حقوقی رییس جمهور جلسه‌ای را با ۱۶ نفر حقوق دان برگزار کرد که در آن جلسه به اتفاق آراء اعلام شد طبق قوانین موجود شهرداری‌ها مسئول کنترل ساختمان هستند و حتی یک نفر از این حقوق‌دان‌ها مخالف این مساله نبود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: تا الان شهرداری‌ها مسئولیت را نمی‌پذیرفتند، اما باید بدانیم که این وظیفه ذاتی آنهاست و اگر نیروی انسانی کافی در اختیار ندارند می‌توانند از سازمان نظام مهندسی کمک بگیرند پس کار تمام شده است. البته کارشناسان می‌توانند پیشنهاد دیگری هم بدهند، ولی از نظر حقوقی اختلافی وجود ندارد که مسئولیت برعهده شهرداری است.

مظاهریان بر لزوم همفکری و کمک سازمان نظام مهندسی برای اجرای مقررات ملی ساختمان تاکید و تصریح کرد: از دید بیرونی زمانی که تغییری قرار است صورت بگیرد معمولا اعتراضاتی می‌شود ولی ما مهندسان این ادعا را داریم که بالاتر سطح عمومی جامعه می‌توانیم مسائل را حل کنیم، بنابراین از مهندس رجبی – رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان – دعوت می‌کنم با برگزاری جلساتی در این خصوص صحبت کنیم.

وی خطاب به مهندسان گفت: چیزی که به من و شما مربوط می‌شود این است که بهتر است اصلاح را از درون ایجاد کنیم قبل از این‌که از بیرون به ما تحمیل شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به حوادثی همچون زلزله رودبار، زلزله بم، حادثه پلاسکو، زلزله کرمانشاه و زلزله ۵.۳ ریشتری ملارد تهران، اظهار کرد: مقیاس ۵.۳ ریشتری زلزله تهران گویی طوری تنظیم شده بود که به ما هشدار بدهد و در عین حال اتفاق بدی نیفتد، چرا که اگر زلزله تهران بالای شش ریشتر بود، هزاران نفر کشته می‌شدند و اگر کمتر از ۵.۳ ریشتر بود شاید آن را جدی نمی‌گرفتیم، بنابراین باید از این فضا برای ارتقاء مقاومت ساختمان‌ها استفاده کنیم.