:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
فتاح:

پرداخت «سهام‌ عدالت» مددجویان به کمیته امداد واگذار شود

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه امسال 2100 میلیارد تومان اعتبار بانکی قرض‌الحسنه برای اشتغالزایی، از بودجه دولتی تبصره 16، اختصاص یافته است، گفت: امیدواریم امسال با این بودجه 140 هزار شغل ایجاد کنیم. این موضوع در سامانه دولت نیز در حوزه اشتغال‌زایی ثبت خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
اقتصادگردان- پرویز فتاح در حاشیه مراسم رونمایی از برنامه های جدید حوزه اشتغال کمیته امداد در جمع خبرنگاران، با بیان تاکید بر اینکه اصل وظیفه کمیته امداد حمایت از خانواده‌های مددجوی تحت پوشش کمیته امداد است، اظهار کرد: از نظر ما بالاترین و موثرترین حمایت، توانمندی اقتصادی و خودکفایی آنان است. مددجویان باید با خودکفایی روی پای خود بایستند و نیازی به حمایت دولت و مردم نداشته باشند. این موضوع اصل دینی و نگاه علمی است که در دنیا نیز مطرح می شود.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن ابراز امیدواری از توجه دولت و مجلس شورای اسلامی در سال‌های اخیر به بحث حمایت و اشتغالزایی مددجویان تصریح کرد: امیدواریم تا پایان فروردین ماه این 2100 میلیارد تومان جذب شود. همچنین سقف اعطای وام اشتغالزایی نیز 20 میلیون تومان است.

فتاح با اشاره به اینکه در برنامه اشتغال زایی، روند ایجاد اشتغال علمی تر، فنی تر و سیستمی‌تر انجام می گیرد، توضیح داد: شناسایی، آموزش فنی و حرفه ای، نظارت بر روند خودکفایی، اعطای وام و کیفیت کار در شهر و روستا در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اهمیت پیوند طرح های اشتغالزایی با دانشگاه اظهار کرد: از اساتید دانشگاه نیز در تهیه این برنامه استفاده شده است. با اجرای این برنامه‌ها طی 2 سال می توانیم 15 درصد از مددجویان را توانمند کنیم و از چرخه کمیته امداد خارج کنیم.

رییس کمیته امداد با اشاره به اینکه هر سال 7.5 درصد مددجویان خودکفا می‌شوند، ادامه داد:  در سال های گذشته کمیته امداد برای  ایجاد اشتغال تا 10 درصد مکلف شده بود، اما هیچگاه مطالبه‌ای وجود نداشت و ما نیز بیشتر آمار ارائه می‌کردیم.

در صورت پوشش پشت‌نوبتی‌ها؛ سال آینده 1 میلیون نفر به جمعیت کمیته امداد اضافه می‌شود

وی با بیان اینکه دولت در تبصره 14 بودجه امسال خود مبلغی را برای رفع فقر مطلق گذاشته است، افزود: دولت از کمیته امداد نیز درخواست کرده است تا پشت نوبتی‌ها را نیز تحت پوشش قرار دهد. اگر این اتفاق رخ دهد سال آینده یک میلیون مددجو تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرند. این خانواده‌ها باید خودکفا شوند تا سال های آینده تعداد افراد تحت پوشش کاهش یابد.

پرداخت وام به استانها بر اساس ضریب محرومیت

پرداخت سهام‌ عدالت مددجویان به کمیته امداد واگذار شود

فتاح با بیان اینکه اولویت کمیته امداد رسیدگی به مناطق محروم است، اظهار کرد: دولت سهمیه وام 2100 میلیاردی را به استان ها می دهد و بر اساس ضریب محرومیت مناطق این وام توزیع می شود. هر چقدر ضریب محرومیت نسبت به جمعیت بالاتر برود وام بیشتری اعطا خواهد شد.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) درادامه به تقاضای کمیته امداد از دولت و قانونگذاران برای واگذاری سهام‌ عدالت به کمیته امداد اشاره کرد و گفت: این تقاضا را داریم تا سهام عدالت مددجویان را ما مدیریت کنیم تا مدیران ما در این باره دفاع کنند و سود بیشتری برای مددجویان دریافت کنیم.

فتاح با بیان اینکه سهام عدالت به شکل دولتی توزیع می شود، اظهار کرد: دولت پس از 10 سال 150 هزار تومان به ازای هر نفر سهامدار عدالت واریز کرده است. اکثر خانواده های مددجو 50 هزار تومان دریافت کرده‌اند که این واریزی در سه مرحله واریز می شود و تا پایان سال تمام مبلغ واریز خواهد شد. این درحالیست که این شیوه پرداخت باعث می‌شود اثر آن همانند یارانه ها مشخص نشود اما اگر مدیریت با کمیته امداد باشد اثر آن را می توان همانند اشتغالزایی در وضعیت معیشتی مددجویان دید.

نظر مساعد دولت و مجلس برای واگذاری 50 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی به کمیته امداد و بهزیستی

وی همچنین با اشاره به افزایش 75 درصدی بودجه کمیته امداد در بودجه پیشنهادی سال 97 گفت: این بودجه چهار هزار میلیارد تومان بوده که اکنون هفت هزار میلیارد تومان شده است. با هماهنگی دولت و مجلس 2 هزار میلیارد تومان نیز وام براساس تبصره 16 تصویب شده است.

فتاح در ادامه به تقاضای کمیته امداد از دولت و مجلس برای واگذاری خانه های بدون متقاضی مسکن مهر به کمیته امداد اشاره کرد و گفت: ما در قبال این واحدها پول و وام نیز نمی‌خواهیم. دولت و مجلس نیز موافق هستند تا 50 هزار واحد را سال آینده به کمیته امداد و بهزیستی واگذار کنند. قصد داریم تا با هزینه های امدادی و مردمی این مسکن ها را تکمیل می کنیم.