:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تولید سالانه بیش از پنج هزار متر مربع فرش دستباف در سیستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: سالانه افزون بر پنج هزار متر مربع فرش دستباف در منطقه سیستان تولید که افزون بر 80 درصد آن به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می شود.
کد خبر: ۱۰۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
اقتصادگردان_ نادر میرشکار روز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قالی اصیل و قدیمی سیستان دارای ویژگی‌ های خاصی است که می ‌توان آن را از نوع مواد اولیه، شیوه‌ های بافت و نقش‌ پردازی و مناطق بافت شهری و روستایی شناخت.
وی افزود: بافندگان زیادی در سیستان در زمینه بافت قالیچه و فرش دستبافت تبحر کافی و وافی دارند که در صورت فراهم شدن بسترهای لازم به ویژه تکریم بافندگان و تولید کنندگان فرش دستباف و تامین مواد اولیه مرغوب و بازاریابی مناسب می ‌توان از این فرصت بهترین بهره را برد.
وی ادامه داد: تاکنون برای 6 هزار و 500 نفر در سیستان کارت بافندگی صادر شده که هم اینک حدود چهار هزار نفر آنان فعال هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: فرش سیستان با توجه به قدمت و اهمیت آن سال 93 به ثبت ملی و سال 95 به ثبت جهانی رسید.
میرشکار ادامه داد: به مناسبت بزرگداشت نخستین سالگرد ثبت جهانی فرش سیستان همایشی به این منظور سوم بهمن ماه در دانشگاه زابل برگزار می شود.
وی تاکید کرد: کیفیت مهمترین ویژگی فرش سیستان است که توانسته در بازارهای داخلی و جهانی جایگاه خود را بدست آورد.
وی آموزش افزون بر 6 هزار نفر و ارائه 20 میلیارد ریال تسهیلات به فعالان فرش سیستان را از اقدامات انجام شده در چند سال اخیر برای تداوم و گسترش این هنر در منطقه ذکر کرد.
وی با بیان اینکه هم اینک 2 هزار و 200 نفر در سیستان زیرپوشش بیمه فرش قرار دارند گفت: با توجه به برخی مشکلات در زمینه بیمه فعالان این عرصه، تلاش برای حل آن به طرق مختلف در حال انجام است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان برگزاری نمایشگاه فرش دستباف، رونمایی از تمبر و لوح ثبت جهانی فرش سیستان و تجلیل از دست اندرکاران و فعالان این حوزه را از جمله برنامه های پیش بینی شده در نخستین همایش ثبت جهانی فرش دستبافت سیستان ذکر کرد.
به گزارش ایرنا قالی کهن و اصیل منطقه سیستان اغلب با رنگ های روشن و شاد از جمله آبی، زرد، سرمه ای، شتری، قهوه ای پررنگ و کم رنگ، سبز و خاکستری در کنار رنگ های سیاه و سفید در هر خانه ای خودنمایی می کرد اما به مرور زمان تحت تاثیر بافته های مناطق مجاور گرایش به رنگ های تیره و پرمایه پیدا کرده است.
طرح ها و نقشه های متداول در قالی کهن و بومی سیستان بسیار متنوع بوده و اغلب برپایه اشکال هندسی و انتزاعی نقش شده که برگرفته از عقاید، فرهنگ بومی و طبیعت اطراف بافندگان بوده است.
بسیاری از این نقش نگاره ها در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده و آنچه امروز از طرح ها و نقشه ها در دسترس است طرح فتح الهی، مددخانی، هراتی، گلدانی، گنبدی، قندانی، اساطیری، درختی، قابی، گل پنجه ای، جانمازی، ترنجی، چپات اشتر و غیره است.
سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

منبع: ایرنا