:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
پارلمان شهری پایتخت به شهرداری اجازه داد

فروش اوراق مشارکت برای تکمیل خطوط مترو تهران

روز گذشته اعضای شورای شهر تهران لایحه‌یی را تصویب کردند که به موجب آن شهرداری تهران می‌تواند برای تکمیل خطوط 6 و 7 مترو 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت بفروشد.
کد خبر: ۱۰۷۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- به گزارش «تعادل»، براساس این لایحه، به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود با هماهنگی وزارت کشور نسبت به انتشار اوراق مشارکت تا سقف 4هزار میلیارد تومان برای تکمیل خطوط 6 و 7 مترو تهران با ارائه مطالعات توجیهی مطابق ضوابط و با رعایت طرح‌های جامع و تفضیلی شهر تهران و سایر قوانین و مقررات فرادستی اقدام کند. تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت برای طرح‌های مترو تهران مطابق قانون به نسبت 50درصد سهم دولت و 50درصد سهم شهرداری تهران است. تضمین 50درصد سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه خواهد بود.

براساس این لایحه، سود علی‌الحساب اوراق مشارکت براساس نرخ رسمی مصوب در بسته سیاستی و نظارتی بانک مرکزی و به‌صورت روزشمار است که حداقل ماهانه و حداکثر هر سه ماه یک‌بار به دارندگان اوراق مشارکت پرداخت می‌شود. همچنین در پایان اجرای پروژه‌های مذکور سود نهایی محاسبه و در صورت افزایش میزان سود از نرخ یاد شده الباقی آن به خریداران اوراق مشارکت پرداخت خواهد شد.

در تبصره سوم این لایحه آمده است: سررسید اوراق مشارکت موضوع این مصوبه حداقل 4 ساله بوده و شهرداری تهران مسوولیت استفاده بهینه از وجوه حاصل و تضمین بازپرداخت اصل و فرع آن را در سررسیدهای مورد توافق با بانک عامل برعهده خواهد داشت.  همچنین شهرداری تهران موظف است، نسبت به افتتاح حساب‌های خاص «منابع–مصارف و بازپرداخت» اقدام کرده و وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت و سود سپرده را در حساب منابع مذکور واریز و براساس توافقنامه‌یی به شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) برای اجرای پروژه‌های مربوط منتقل کند. علاوه بر این در این لایحه قید شده که مصرف وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت شهرداری تهران در غیر از محل‌های تعیین شده در مفاد این مصوبه ممنوع است.

همچنین شهرداری تهران موظف است براساس توافقنامه‌یی که با شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه مبادله خواهد کرد، منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت و نیز اجرای پروژه‌ها در قالب مطالعات توجیهی و طراحی‌های صورت گرفته را به شرکت مذکور واگذار کند.

خط 7 مترو در ماه‌های پایانی تصدی‌گری قالیباف بر شهرداری تهران و بسیار عجولانه افتتاح شد. آن زمان برخی کارشناسان اعتقاد داشتند که تنها 70درصد این خطوط کامل شده است، اما مدیریت شهری فعلی در طرح توجیهی این لایحه عنوان کرده که خط 7 مترو در مجموع 50درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای ادامه عملیات و تکمیل احداث و نصب تجهیزات ویژه در فازهای اول و دوم نیازمند تامین منابع مالی موردنیاز است که این امر به تنهایی از عهده شهرداری تهران خارج است.

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل شهرداری نیز روز گذشته برای ارائه گزارش درخصوص این لایحه در صحن شورا حاضر شد و توضیحاتی در اهمیت لایحه پیشنهادی شهرداری ارائه کرد.  پورسیدآقایی در این باره گفت: برای حل ترافیک و آلودگی هوا نیاز به توسعه خطوط مترو داریم و باید به مترو و حمل‌ونقل ریلی توجه ویژه‌یی شود. 4 هزار میلیارد تومان امکان اوراق مشارکت می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه حمل‌ونقل ریلی تهران داشته باشد. با توسعه خطوط 6 و 7 مترو می‌توان به مناطق جنوبی تهران خدمات بهتری را ارائه داد.  به گفته وی، وزارت کشور اعلام کرده است اگر تا هفته آینده مصوبه شورا درخصوص اوراق مشارکت

به تصویب نرسد، این موقعیت را از دست خواهند داد.  پورسیدآقایی با اشاره به لایحه ترافیک شهرداری اظهار کرد: شهرداری یک طرح جامع در راستای کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد که یکی از آنها طرح جدید ترافیک است که یک فوریت آن در جلسه قبل به تصویب رسید. در کنار آن طرح به‌دنبال افزایش و توسعه خطوط مترو نیز هستیم تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.

در ادامه اعضای شورا نظرات خود را در دفاع یا رد لایحه مجوز انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خطوط 6 و 7 مترو بیان داشتند. ابتدا ابراهیم امینی به عنوان مخالف صحبت کرد و گفت: بحث 4 هزار میلیارد تومان اوراق آب خوردن نیست که بدون مطالعه و تامل آن را تصویب کنیم.

حسن رسولی نیز به‌عنوان موافق صحبت کرد و گفت: وضعیت مالی شهرداری بسیار اسفبار است و شرایط شهر عادی نیست. در گزارش شهردار آمده بود که تنها 9درصد جابه‌جایی مسافر را مترو برعهده دارد. بارها اعلام شده است که فقط تامین خطوطی که جشن بازگشایی‌شان برگزار شده بدون تجهیزات تنها 23هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و اگر شهردار تهران تلاش کرده و به یک منبع 4 هزار میلیاردی از جنس اوراق رسیده است، بسیار نوید بخش است. اگر بتوانیم این خطوط (6 و 7) را تجهیز کنیم ظرفیت جابه‌جایی در خطوط 7گانه از 2 میلیون نفر به 8میلیون نفر خواهد رسید.

مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه به‌عنوان موافق لایحه گفت: در درجه اول من با محتوی لایحه موافق هستم، اما با 2 فوریت آن مخالف و در صورتی که اصلاحیه درآمدهای جدید شهرداری آمده بود، این موضوع هم می‌توانست در آن دیده شود.  محمدعلیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل شورا نیز در مورد این لایحه اظهار کرد: بحث فوریت مطرح است که در خطوط مترو با اعتبارات فعلی هم تا

 10 سال دیگر نواقص خواهیم داشت و راهی جز شناسایی و استفاده از فرصت‌های منابعی جدید نداریم. اکنون در فصل بودجه هستیم، اگر تعلل کنیم فرصت را از دست خواهیم داد، در خط 6 تنها یک پیمانکار 150 میلیارد تومان طلب دارد و تمام اعتبارات موجود برای پرداخت طلب‌ها خواهد رفت و فقط ما نیاز به منابع جدید داریم.

به گفته وی، خطوط فعلی مترو تهران 23هزار میلیارد تومان برای تجهیز و تجمیع نیاز دارد. برای تامین 2 هزار واگن تنها باید 10 هزار میلیارد تومان اختصاص آورد و برای تامین این بودجه راهی جز شناسایی منابع درآمدزایی جدید نداریم.

با وجود وعده‌یی که برای تکمیل خط 7 مترو تا شب عید داده شده بود، ولی همچنان در این حوزه عقب هستیم و اقدام تازه‌یی صورت نگرفته است.

درنهایت پس از استماع نظرات مخالف و موافق، لایحه 2 فوریتی فروش 4 هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت خط 6 و 7 مترو که امروز از سوی شهرداری به شورا ارائه شده بود با 13 رای موافق و 7 رای مخالف در صحن شورا به تصویب رسید.