:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

صدور حکم سرپرستی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی برای یک بازنشسته

در حالی که قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در پست‌های دولتی ابلاغ شده است، براساس حکم وزیر صنعت مدیرعامل بازنشسته شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی سرپرست این شرکت شد.
کد خبر: ۱۰۶۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱
به گزارش خبرگزاری فارس با ابلاغ حکم محمد شریعتمداری وزیر، صنعت، معدن و تجارت حسین اسفهبدی در تاریخ 96.9.27  به "سرپرستی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران" منصوب شده است.

ابلاغ این حکم وزیر به اسفهبدی در حالی است که وی از سال 92 تاکنون در سمت مدیرعاملی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران  اشتغال داشته است. 

حسین اسفهبدی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی در سال 1384 با بازنشستگی پیش از موعد خود از سمت مدیریت شرکت سهامی نمایشگاه‌ بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران کناره‌ گیری کرد اما دوباره و پس از گذشت 8 سال در سال 1392 با حکم وزیر صنعت وقت محمدرضا نعمت‌زاده مجددا به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انتخاب می‌‌شود. 

گفتنی است پس از ابلاغ قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان توسط رئیس جمهور که سال 95 ابلاغ شد عملا اشتغال به کار بازنشستگان در پست‌های دولتی غیرقانونی شد و بدین ترتیب اشتغال اسفهبدی در یک پست دولتی از سال 95 غیرقانونی محسوب می‌شد و علیرغم غیرقانونی بودن فعالیت وی در این سمت وزیر صنعت فعلی برای اسفهبدی حکم سرپرستی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی را صادر کرده است.

به نظر می‌رسد وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به اینکه بکارگیری بازنشسته‌ها براساس قانون ممنوع است برای اینکه چند صباحی بیشتر اسفهبدی را در سمت مدیرعاملی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران حفظ کند بجای ابلاغ حکم مدیرعاملی شرکت سهامی نمایشگاه‌ها به  او حکم سرپرستی ابلاغ کرده است. 

به گزارش فارس، قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیستم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1395.2.29 به تایید شورای نگهبان رسیده است. 

همچنین رئیس جمهور قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را برای اجرا به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ کرد. 

متن قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به شرح زیر است: 

ماده واحده - از تاریخ ابلاغ این قانون، به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشنوند، در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386.7.8 و کلیه دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع می‌باشد. 

تبصره 1 - مقامات مذکور در ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی می‌باشند. 

تبصره 2 - دستگاه‌های موضوع این قانون در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به صورت پاره وقت و ساعتی استفاده کنند. حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است و حق الزحمه این افراد متناسب با ساعات کاری آنها حداکثر معادل یک سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود. 

تبصره 3 - دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف مدت شصت روز از تاریخ ابلاغ این قانون آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به کارگرفته شده‌اند، از خدمت منتزع و با آنان تسویه حساب کنند. افراد مذکور نیز باید ظرف مهلت قانونی مقرر سمت و پست خود را ترک کنند. پرداخت هرگونه وجهی پس از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است. 

تبصره 4 - کارکنان و اعضای هیات مدیره مناطق آزاد تجاری - صنعتی نیز مشمول این قانون می‌باشند. 

تبصره 5 - از تاریخ ابلاغ این قانون، ماده (41) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1384.8.15 ماده (91) قانون استخدام کشوری مصوب 1345.3.31 ماده (95) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386.7.8 و بند (ب) ماده (65) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389.10.15 نسخ می‌شود.

براساس این گزارش در حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده است: 

جناب آقای حسین اسفهبدی

نظر به تجارت ارزشمند جنابعالی در حوزه صنعت نمایشگاهی، به استناد ماده (94) قانون مدیریت خدمات کشوری، به موجب این ابلاغ «سرپرستی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» منصوب می‌گردید.