:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
تعلیق تحریم های آمریکا و کاهش نرخ دلار

اثر تحولات جهانی بر بورس ایران

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا روز جمعه تعلیق تحریم‌های امریکا علیه ایران را تمدید کرد که این مهم می‌تواند نشانه‌یی از ادامه برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و کشور‌‌های 1+5 محسوب شود.
کد خبر: ۱۰۶۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
اقتصاد گردان - طی هفته گذشته نگرانی‌هایی درخصوص نشست اضطراری شورای امینت و تصمیم‌گیری‌های ترامپ درباره تداوم برجام وجود داشت که منجر به کاهش نماگر‌های بورس در داد و ستد‌های بازار سهام شد. علاوه بر این نرخ دلار نیز در بازار دیروز با کاهش همراه شد و در رقم 4هزار و 339تومان قرار گرفت.


 در همین حال در معاملات نخستین روز‌ کاری هفته جاری شاخص کل بازار سهام با افزایش 441واحدی توانست از نیمه کانال 96هزار واحدی عبور کند. بر این اساس دماسنج بازار در رقم 96هزار و 627 واحدی قرار گرفت.


همچنین شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 95واحدی عدد 17هزار و 399واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 688 واحدی به رقم 104هزار و 161واحد دست یافت. براساس این گزارش، شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 404واحدی به رقم 68 هزار و 632 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 464واحدی عدد 205هزار و 791واحد را به نمایش گذاشت. در سویی دیگر روز گذشته معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت ملی مس با 79واحد، فولاد مبارکه با 60 واحد و ایران خودرو با 34 افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و گسترش نفت و گاز پارسیان هر یک با 22واحد، پتروشیمی مبین با 21واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری غدیر هر یک با 18واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. بر این اساس ارزش کل معاملات بورس تهران درحالی بیش از 158میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 701میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 51 هزار و 824 نوبت داد و ستد بود.

 کشف قیمت 922 هزار ریالی «اخزا 601»

در سویی دیگر نخستین روز کاری فرابورس ایران در هفته جاری با دادوستد بیش از 329میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 58 میلیارد ریال دنبال شد که از افزایش حجم و ارزش دادوستدها حکایت داشت. در جریان بازار روز شنبه شاخص کل فرابورس با 10واحد رشد به ارتفاع 1087واحدی رسید که عمده بار مثبت بر آیفکس از جانب نمادهای پتروشیمی و پالایشی رقم خورد. بر این اساس نمادهای معاملات «مارون»، «زاگرس»، «دماوند»، «شراز»، «شاوان» و «شرانل» تا سطح حداکثر 6.6 واحد تاثیر مثبت بر این نماگر داشتند. این درحالی است که نماد «هرمز» از گروه فلزات اساسی تا حدود 0.7واحد تاثیر منفی بر شاخص کل فرابورس داشت. افزون بر این با صعود روز گذشته آیفکس بازدهی این نماگر از ابتدای سال به 23درصد رسید. نگاهی به مبادلات انجام شده در مجموع بازارهای اول و دوم فرابورس نیز نشان می‌دهد، مبادله 101میلیون سهم، ارزش 254میلیارد ریالی این میزان مبادلات را رقم زده است و به ترتیب نمادهای«ذوب» و «سمگا» بالاترین حجم و ارزش معاملات را در این دو بازار تجربه کرده‌اند. در جریان معاملات بازار همچنین شاهد بازگشایی نمادهای«فزرین»، «قاسم»، «اتکام»، «بنو» و «شتهران» بودیم. سهامداران همچنین اقدام به دادوستد نزدیک به 222میلیون سهم به ارزش بیش از 256میلیارد ریال در مجموع 3 تابلو معاملاتی بازار پایه کردند. براساس این گزارش، خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن نیز 77هزار ورقه تسه به ارزش 57 میلیارد ریال را در میان خود دست به دست کردند و نماد تسه آذر ماه 96 همچون روزهای گذشته بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفت. علاوه بر این قیمت این اوراق درحال حاضر در بازه 727هزار تا 748هزار ریال مورد معامله قرار می‌گیرد. افزون بر این طبق برنامه روز شنبه اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا601» در بازار اوراق با درآمد ثابت برای نخستین ‌بار عرضه و هر ورقه از آن 922هزار ریال کشف قیمت شد. این اوراق هشتم مرداد ماه سال جاری منتشر شده و دارای سررسید یک‌ ساله است. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز در مجموع 455هزار ورقه به ارزش 414میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.