:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

بررسی احتمال پوشش بیمه‌ای برای فیلترینگ کسب و کار مجازی

برابر برخی آمار امروز بیش از ۶۰۰ هزار کانال تلگرامی مشغول فعالیت هستند که بیش از ۴۰ درصد آنها فروشگاه‌های مجازی‌اند.
کد خبر: ۱۰۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
اقتصادگردان- برخی دیگر آمار حکایت از وجود ۳۰هزار کسب و کار اینترنتی در ایران است که ۱۵هزار کسب و کار در این میان همگی مجازی هستند و بخش بزرگی از این کسب و کارها بر اساس استفاده از شبکه‌های مجازی طرح‌ریزی شده است و برآورد می‌شود ریسک خطرات سایبری برای شهری مثل تهران 0.7میلیارد دلار است. اما به نظر ریسک فیلترینگ برای کسب و کارهای مجازی به مراتب مخرب‌تر از خطرات سایبری است.

در این رابطه رییس انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی می‌گوید: حدود نیم میلیون فرصت شغلی در شبکه‌های مجازی و چند شرکت دانش‌بنیان خدمات تخصصی، پس از فیلترینگ معلق شدند. به‌طوری که ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در ایران وجود دارد که ۵۰ هزار نفر از آنها در سایت‌های فروش در حال فعالیت هستند و بیش از ۲۰۰ هزار فروشنده در شبکه‌های اجتماعی در حال ارائه کالا یا خدمات هستند.

البته فیلترینگ را باید با توجه به سوابق گذشته جزو ریسک‌های سیستماتیک برشمرد که گه گاهی کل بازار کسب و کار مجازی را در ایران تهدید می‌کند و عملا بیمه‌پذیر بودن آن را با مخاطرات زیادی همراه می‌کند.

ضرورت دارد دولت قبل از هر برنامه‌یی رفع تهدید فیلترینگ را برای این قبیل کسب و کارها تضمین کند و بعد به فکر سرمایه‌گذاری برای توسعه آن باشد.

هر چند اگر این اعتقاد وجود داشته باشد شرکت‌های بیمه بتوانند در حوزه ریسک‌های بازار مجازی ورود نمایند، اما تهدید بزرگی که هر چند سال یک‌بار گریبان این حوزه را می‌گیرد عملا فاقد جذابیت برای ایجاد این رشته در صنعت بیمه خواهد بود.