در این رابطه رییس انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی میگوید: حدود نیم میلیون فرصت شغلی در شبکههای مجازی و چند شرکت دانشبنیان خدمات تخصصی، پس از فیلترینگ معلق شدند. بهطوری که ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در ایران وجود دارد که ۵۰ هزار نفر از آنها در سایتهای فروش در حال فعالیت هستند و بیش از ۲۰۰ هزار فروشنده در شبکههای اجتماعی در حال ارائه کالا یا خدمات هستند.
البته فیلترینگ را باید با توجه به سوابق گذشته جزو ریسکهای سیستماتیک برشمرد که گه گاهی کل بازار کسب و کار مجازی را در ایران تهدید میکند و عملا بیمهپذیر بودن آن را با مخاطرات زیادی همراه میکند.
ضرورت دارد دولت قبل از هر برنامهیی رفع تهدید فیلترینگ را برای این قبیل کسب و کارها تضمین کند و بعد به فکر سرمایهگذاری برای توسعه آن باشد.
هر چند اگر این اعتقاد وجود داشته باشد شرکتهای بیمه بتوانند در حوزه ریسکهای بازار مجازی ورود نمایند، اما تهدید بزرگی که هر چند سال یکبار گریبان این حوزه را میگیرد عملا فاقد جذابیت برای ایجاد این رشته در صنعت بیمه خواهد بود.