:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تعلیق تحریم‌ها فعالان بورس تهران را امیدوار کرد

بورس تهران اولین روز معاملاتی این هفته را با رشد قیمت در گروه های فلزی و خودرو آغاز کرد. تعلیق تحریم‌های هسته‌ای شاید یکی از دلایل بازگشت شاخص کل به روند صعودی باشد.
کد خبر: ۱۰۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- در روزهای گذشته بورس تهران با ریسک‌های سیاسی از جمله موضوعاتی بر سر برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و کشورهای ۱+۵ رو به رو بود. تردیدها از بابت به خطر افتادن برجام و بازگشت تحریم‌ها باعث شده بود تا معامله‌گران بازار سهام مقداری منفعلانه‌تر عمل کردند.

در حالی که در بازار سهام،  نگرانی‌ها درباره عدم تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط ترامپ وجود داشت، در روز گذشته رئیس جمهور آمریکا تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرد و در عین حال گفت که این آخرین بار است که تعلیق این تحریم‌ها تمدید می‌شود. با تعلیق تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران و ادامه توافقات برجام، امروز با باز شدن معاملات بورسِ تهران، شاخص کل توانست روند صعودی را در پیش گیرد و ۵۵۳ واحد رشد کند.

همچنین شاخص آزاد شناور با رشد ۶۸۸ واحدی مواجه شد و به رقم ۱۰۴ هزار و ۱۶۱ رسید. در حالی فعالان بازار سرمایه ایران به ادامه توافق برجام روی خوش نشان می‌دهند که تعدادی از نمادها در گروه فلزات اساسی بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل دارند.

امروز تعداد زیادی از نمادها در گروه فلزات اساسی با روند رشد در قیمت نهایی روبرو شده‌اند و علاوه بر این سهم‌های خودرویی نیز عمدتا با افزایش قیمت روبرو بودند. دو نماد ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان از گروه فلزی‌ها و یک نماد ایران خودرو از بین خودرویی‌ها بیشترین تاثیر افزاینده را روی نماگر بازار سرمایه داشتند و در طرف مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی مبین، سعی کردند شاخص را به سمت پایین هدایت کنند. اکثریت نمادها در گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز با رشد قیمت مواجه شدند.

امروز در گروه فلزات اساسی ۶۹ میلیون سهم و در گروه کانه‌های فلزی ۳۶ میلیون سهم مورد داد و ستد قرار گرفت. همچنین خودرویی‌ها شاهد داد و ستد ۱۳۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد تومان بودند.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۱۵۸ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد ۷۱ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.

امروز نماد معاملات حق تقدم لیزینگ رایان سایپا با معامله ۱۰۷ میلیون سهم بیشترین حجم معامله و نماد ملی صنایع مس ایران با ارزش معاملاتی بیش از ۱۰ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

آیفکس نیز با ۱۰.۴ واحد رشد همراه شد و رقم ۱۰۸۷ واحدی را تجربه کرد. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۱۰۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید و حجم معاملات رقم ۳۲۹ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. از جمله نمادهای تاثیرگذار روی آیفکس، پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس و فولاد هرمزگان جنوب بود.