:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی:

شرکت نفت خود را از بازار عراق به افغانستان محروم کرده است

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ضمن انتقاد از وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی، اظهار کرد: شرکت نفت، خود را از بازار عراق و افغانستان محروم کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- حمید حسینی در نشستی که صبح امروز(شنبه) برگزار شد، با اشاره به دوازدهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: تشکل‌های اقتصادی سه ماموریت دارند و باید نماینده و صدای اعضاء باشند همچنین وظیفه دارند اعضاء را توانمند کرده و  بازارسازی در سطح بین‌المللی انجام بدهند که این همایش در راستای هر سه هدف انجام شده است.

وی با تاکید بر این‌که اعضای اتحادیه صادرکنندگان به شدت دچار چالش و مشکل هستند، افزود: سال گذشته مجلس تصمیم گرفت قیر مجانی توزیع کند. اتحادیه با این تصمیم مخالفت کرد و امسال مجلس به این نتیجه رسیده است که تصمیم مذکور اشتباه بود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: باید طوری تصمیم‌سازی کرد که جلوی تخلفات گرفته شود. در این بخش میزان تخلف زیاد است و ما از این وضع راضی نیستیم. در بخش‌هایی از صادرات فرآورده‌های نفتی چه به صورت رسمی و چه به صورت غیررسمی قاچاق صورت می‌گیرد.

حسینی با تاکید بر این‌که میزان صادرات فرآورده‌های نفتی ایران افزایش نیافته است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شد میزان صادرات فرآورده‌های نفتی امسال به ۵۰ میلیارد دلار برسد اما محقق نشد، زیرا در کشور افزایش ظرفیت تولید صورت نگرفت.

وی ادامه داد: امسال به دلیل طولانی شدن اورهال چهار فاز پارس جنوبی شرکت نفت مجبور شد به نیروگاه‌ها گازوئیل بدهد و صادرات مرزهای زمینی را قطع کرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این‌که شرکت نفت خود را از بازار عراق و افغانستان محروم کرده است، افزود: صادرات فرآورده‌های نفتی به عراق رشد نداشته است.

مخالف اصلی با رگولاتوری مشخص نیست

حسینی در ادامه با اشاره به لزوم اجرای رگولاتوری، گفت: متوجه نشدیم چه کسی در کشور اجازه نمی‌دهد بحث رگولاتوری اجرا شود. شورای رقابت در این زمینه تکلیف قانونی داشت که تصویب شد و به هیات دولت فرستاد، اما هیات دولت مخالفت کرد. مشخص نیست چه کسی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم حضور سرمایه‌ گذار در کشور فراهم شود، باید نرم‌افزار فراهم کنیم. مردم ۱۰۰۰ میلیارد پول در بانک می‌گذارند، اما حاضر نیستند در بخش صنعت سرمایه‌ گذاری کنند.