:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

گره مشکلات بر تار و پود فرش دستباف خراسان جنوبی

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی «رکود و بیمه» را دو مشکل مهم بر تار و پود فرش دستباف خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: ۴۰ درصد تولیدات بافندگان استان روی دست ‌آنها مانده و خریداری ندارد.
کد خبر: ۱۰۶۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
اقتصادگردان_ محمدحسن کامیابی مسک در بیرجند اظهار داشت: در هشت ماه نخست امسال ۱۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف به ارزش ۳۶ میلیارد تومان تولید شده است.

وی از صادرات ۶۰ درصد فرش های بافته شده استان به کشورهای آلمان،‌ امارت،‌ ایتالیا و ... با ارز آوری ۵ میلیون دلار خبر داد و گفت: فرش دستباف خراسان جنوبی عمدتا صادراتی است و کمتر از پنج درصد آن، مصرف داخلی دارد.

وی کوچک شدن بازارهای صادراتی را یکی از عوامل موثر در عدم صادرات کامل تولیدات استان ذکر کرد و افزود: در سال جاری، کاهش تولید نداشته ایم اما افزایش تولید فرشهای دستباف،‌ با توجه به اینکه ۴۰ درصد از تولیدات،‌ صادر نمی شوند، توجیه اقتصادی ندارد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی به سالهای ۷۴ و ۷۵ هم اشاره ای می کند که بیش از ۹۵ درصد تولیدات فرش دستباف استان صادر می شد و ادامه می دهد: در حال حاضر عرضه در حوزه فرش دستباف زیاد و تقاضا کم است، بنابراین افزایش تولیدات برای بافنده ها به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار بافنده فرش (پاره وقت، تمام وقت و فصلی) در سطح استان خراسان جنوبی وجود دارد،‌ گفت: در حدود ۲ سال قبل، پنج هزار و ۷۰۰ نفر از بافندگان استان بیمه تامین اجتماعی بودند اما این تعداد در حال حاضر به چهار هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است.

کامیابی مسک با اشاره به اینکه تصویب بودجه سال ۹۷، در مجلس در حال طی کردن مراحل خود است، اظهارامیدواری کرد: نمایندگان مجلس و دولت توجه ویژه ای برای اختصاص اعتبارات ویژه برای تبلیغات و بازاریابی فرش در سطح جهانی و برقراری مجدد بیمه قالیبافان داشته باشند.

وی «ریزماهی، ایلیاتی، نائین و خشتی» را از جمله نقوش فرش های صادراتی استان برشمرد و با بیان اینکه ۶۰ درصد فرش های صادراتی را نقش ریزماهی، ۲۰ درصد خشتی و ۲۰ درصد ایلیاتی و نایین تشکیل می دهد، افزد: ۲۰ هزار کارگاه قالیبافی در سطح خراسان جنوبی فعال است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی «رکود بر بازارهای جهانی و بیمه» را دو مشکل مهم حوزه فرش دستباف استان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به گرایش مردم به فرشهای ماشینی، پارکت و ... بازار این فرش بی فروغ تر شده است و چون شغلی جایگزین برای فعالان این حوزه وجود ندارد،‌ قالیبافان مجبور هستند برای امرار و معاش زندگی خود،‌ به این مهم ادامه دهند.

وی خواستار هم افزایی و تلاش مسئولان کشور برای رونق صادرات تولیدات فرش دستباف شد و ادامه داد: برخی از افرادی که از ابتدا در این هنر فعالیت داشته اند،‌ از هیچ بیمه ای برخوردار نیستند که این موضوع آسیب و دغدغه ای است که باید مسئولان برای رفع آن تلاش کنند.

کامیابی مسک همچنین به چهار طرح این اتحادیه که در سفرهای روسای جمهور نهم،‌ دهم و یازدهم به استان خراسان جنوبی به عنوان یک مصوبه بوده است هم اشاره ای کرد و اظهار داشت: فروشگاه اینترنتی سفارش پذیر فرش دستباف با هدف کوتاه کردن دست واسطه ها، طرح آموزشگاه جامع حرف فرش دستباف، نمایشگاه دائمی فرش دستباف و ایستگاه تهیه و توزیع مواد اولیه مرغوب به قیمت تمام شده در این سفرها ارائه و به عنوان یک مصوبه بر روی کاغذ آمد اما در طول این سالها، فقط بر روی کاغذها مانده اند.

وی یادآور شد: در سفر منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال جاری به خراسان جنوبی، این طرح ها به وی ارائه شد و با استقبال معاون وزیر مواجه شد که مقرر شد بعد از بررسی کارشناسان،‌ به صورت پایلوت در خراسان جنوبی اجرایی شود.

منبع : شبستان