:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
5 میلیارد یورو از سوی بانک‌های صنعت و معدن و خاورمیانه به طرح‌های تولیدی اختصاص می‌یابد

امضای قرارداد فاینانس ۵میلیارد یورویی ایران و ایتالیا

پس از انعقاد قرارداد با کشورهای هند، چین، کره‌جنوبی، دانمارک، اتریش و روسیه‌ در ماه‌های اخیر، ایتالیا هفتمین کشوری است که قرارداد فاینانس با آن منعقد می‌شود و بدین‌ترتیب گام دیگری در راستای تنوع‌بخشی به خطوط اعتباری فاینانس قابل دریافت برای تامین مالی پروژه‌های کشور در دوره پسابرجام برداشته شده و قرارداد خط اعتباری فاینانس ۵میلیارد یورویی بین بانک‌های ایرانی و موسسه Invitalia Global Investment برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲
عکاس خبر/ منا یکدانه

اقتصادگردان- گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

به گزارش «تعادل» در ماه‌های اخیر امضای قراردادهای متنوع فاینانس و تامین اعتبار بانک‌های مختلف اروپایی و آسیایی که محصول دوره پسابرجام محسوب می‌شود، امکان تامین اعتبار طرح‌های تولیدی و عمرانی کشور را افزایش داده و بهبود روابط بانکی و استفاده از خط اعتباری بانک‌های جهان در حال گسترش است و پیش‌بینی می‌شود که مجموع این قراردادهای فاینانس در مجموع توان بانک‌های ایران برای تامین اعتبار طرح‌های تولیدی و عمرانی را به حدود 60 میلیارد دلار افزایش دهد.

با امضای قراردادهای قبلی با کره، چین، روسیه، هند، دانمارک، اتریش و آخرین قرارداد امضا شده با ایتالیا، در حال حاضر بیش از 30میلیارد دلار از مجموع هدف 60میلیارد دلاری تامین اعتبار و خطوط فاینانس نهایی شده و پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده نیز تفاهم 15میلیارد یورویی با بانک توسعه چین و همچنین مذاکرات انجام شده با سایر بانک‌های اروپایی و آسیایی به نتیجه برسد.

در حال حاضر مجموع 5میلیارد یورو قرارداد فاینانس با ایتالیا، 8میلیارد یورو با کره‌جنوبی، 10میلیارد دلار با چین، 1.5میلیارد یورو با اویربانک، 500میلیون یورو با دانمارک، 150میلیون دلار با هند و 1.5 میلیارد دلار با روسیه، نزدیک به 30میلیارد دلار فاینانس و خط اعتباری برای طرح‌های تولیدی، عمرانی، بخش خصوصی و تعاونی و... ایجاد شده که می‌تواند گشایش قابل توجهی را در تولید و خدمات وصنعت ایجاد کند و انتقال فناوری از ایتالیا، کشورهای اروپایی، چین، کره‌جنوبی، روسیه، هند و... را به ایران فراهم می‌آورد تا موجبات رشد بهره‌وری و اشتغال و تولید بیشتر را ایجاد کند.

اما این روند مذاکرات و تفاهمنامه‌ها و قراردادهای جدید تامین مالی همچنان ادامه خواهد یافت و دولت و بانک مرکزی به عنوان ضامن این قراردادها، شرایطی را برای حمایت از طرح‌های تولیدی و عمرانی فراهم خواهد آورد تا به تدریج حجم قراردادها و خط اعتباری فاینانس با کشورهای مختلف صنعتی جهان افزایش یابد و به هدف 60 میلیارد دلاری اعلام شده برسد.

  جذب ۶۰میلیارد دلار فاینانس

در این زمینه چند ماه پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در مورد مذاکره با بانک‌های خارجی اعلام کرده بود که با بانک‌های اروپایی و آسیایی مذاکراتی جهت جذب ۶۰میلیارد دلار داشته‌ایم که قرارداد برای جذب ۲۶میلیارد دلار منعقد شده است. ما شرایط تبدیل به قطب اقتصاد جهان را داریم. با بانک‌های اروپایی و آسیایی مذاکراتی جهت جذب 60میلیارد دلار داشته‌ایم که 26میلیارد دلار با بانک‌های خارجی قرارداد منعقد کرده‌ایم و دولت ضمانتنامه صادر کرده که خط اعتباری ایجاد شده استفاده شود. اولویت اول ما برای استفاده از منابع خارجی بخش خصوصی است و باید از فرصت پیش آمده استفاده شود، چرا که ما به توانمندی نیروی انسانی کشورمان اطمینان داریم. ظرفیتی در ایران وجود دارد که با توجه به راه تعاملی که در پیش گرفتیم، قادر خواهیم بود با اتکا به توانمندی داخلی، ایران را توسعه دهیم و اقتصاد رو به رشد بسازیم.

  قرارداد 5میلیارد یورویی با ایتالیا

عصر روز پنج‌شنبه 21 دی 96 نیز بزرگ‌ترین قرارداد خط اعتباری میان ایران و ایتالیا به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا به ارزش ۵میلیارد یورو توسط محمد خزاعی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری ایران با وزیر اقتصاد ایتالیا در رم منعقد شد. این خط اعتباری مسیر تعاملات اقتصادی بین دو کشور را توسعه داده و زمینه را برای همکاری‌های اقتصادی و اجرای پروژه‌های زیربنایی با مشارکت طرفین را فراهم می‌کند. بر این اساس، با اضافه شدن 5 میلیارد یورو قرارداد فاینانس بین ایران و ایتالیا به رقم قبلی اعلام شده 26میلیارد دلاری توسط معاون رییس‌جمهور، مجموع رقم فاینانس و خط اعتباری امضا شده و قابل اجرا به بیش از 30 میلیارد دلار افزایش یافته است.

 بر اساس این قرارداد که دو بانک ایرانی صنعت و معدن و خاورمیانه آن را امضا کرده‌اند و امکان الحاق سایر بانک‌های ایرانی به آن وجود دارد، پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور که با استفاده تکنولوژی، ماشین‌آلات یا خدمات فنی و مهندسی کشور ایتالیا اجرا می‌شوند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. استفاده از این خط اعتباری، با رعایت قوانین و مقررات داخلی، خصوصا الزامات مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، قوانین بودجه سنواتی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط میسر خواهد بود. همچنین تمام پروژه‌های بخش دولتی و غیردولتی که اولویت آنها به تایید دستگاه‌های ذی‌ربط رسیده و مجوزهای مربوطه را اخذ کرده باشند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. حمید قنبری معاون اداره تامین اعتبارات ارزی بانک مرکزی درباره قرارداد تامین مالی ۵ میلیارد یورویی ایران و ایتالیا گفت: از این محل تسهیلات پرداخت می‌شود. شرایط دریافت تسهیلات از این خط اعتباری بهتر از صندوق توسعه ملی است و بخش دولتی، خصوصی و عمومی می‌توانند از این خط اعتباری استفاده کنند و این تسهیلات به صنعت خاصی نیز تعلق ندارد. وی گفت: متقاضیان می‌توانند به بانک‌های عامل صنعت و معدن و خاورمیانه برای استفاده از این تسهیلات مراجعه کنند. بانک‌های دیگر نیز به زودی وارد چرخه پرداخت این تسهیلات می‌شوند. قنبری افزود: بخش دولتی برای استفاده از این خط اعتباری نیازمند مجوز شورای اقتصاد و بخش خصوصی بر اساس اولویت طرح نیازمند تایید وزارتخانه مربوط است. متقاضیان دریافت این تسهیلات با بانک‌های ایران طرف هستند و وثایق خود را در اختیار این بانک‌ها قرار می‌دهند و بازپرداخت آن به صورت یورو است. معاون اداره تامین اعتبارات ارزی بانک مرکزی گفت: این تسهیلات برای طرح‌های خودگردان استفاده می‌شود.

  8 میلیارد یورو با کره جنوبی

انعقاد قرارداد وام 8 میلیارد یورویی 12 بانک عامل ایرانی با اگزیم بانک کره‌جنوبی اوایل شهریور ماه 96 امضا شد.

  10 میلیارد دلار با چین

روز پنج‌شنبه 23شهریور نیز قرارداد تامین مالی ۱۰میلیارد دلاری بین 5 بانک خصوصی و تخصصی ایران با سیتیک بانک چین به امضا رسید تا دومین قرارداد بانکی و تامین مالی پس از برجام در یک ماه اخیر محسوب شود.

  15 میلیارد یورو تفاهم با بانک توسعه چین

همچنین تفاهمنامه 15میلیارد یورویی نیز با بانک توسعه چین امضا شد.

  1.5 میلیارد یورو با اوبر بانک

اوبربانک اتریش نیز قراردادی را در ماه شهریور 96 با ایران به امضا رساند که براساس آن، فاینانس 1.5میلیارد یورویی به ایران انتقال خواهد داد و یکی از نخستین بانک‌های اروپایی است که بعد از برداشتن تحریم‌ها با ایران همکاری می‌کند.

 500 میلیون یورو با دانمارک

 جز اوبربانک با دانتسه بانک دانمارک نیز خط اعتباری 500 میلیون یورویی راه‌اندازی شده است.

  هند و روسیه

 هند 150میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری کرده و روس‌ها نیز با 1.5میلیارد دلار در جمع فاینانسرهای ایران قرار دارند.

بزرگ‌ترین فاینانس‌های پسابرجامی

دو خط اعتباری بزرگ 8 میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره جنوبی و 10میلیارد دلاری با سیتیک بانک چین که بزرگ‌ترین وام پسابرجامی ارزیابی شده و پس از 2سال مذاکرات مفصل و طولانی به ثمر نشسته به ‌تدریج آثار و دستاوردهای مختلفی برای اقتصاد کشور و طرح‌های مختلف صنعتی و عمرانی به همراه خواهد داشت و درحال حاضر بخش قابل توجهی از بانک‌های بزرگ و تخصصی و خصوصی ایران با تامین مالی از طریق این دو قرارداد بزرگ می‌توانند از طرح‌های مختلف عمرانی و صنعتی کشور حمایت کنند. پس از قرارداد ۸ میلیارد یورویی تامین مالی و فاینانس بین ایران و کره جنوبی، این دومین قرارداد بزرگ تامین مالی برای بانک‌های ایران است که این ‌بار با کشور چین به امضا رسیده و نشان‌دهنده تحولات و گشایش اعتبار بین بانک‌های ایران و بانک‌های آسیایی و اثر مثبت برجام بر تحولات بانکی ایران با جهان است.

این دو قرارداد اگرچه در ظاهر تامین مالی قراردادهای جدید را در زمینه‌های تولیدی، بهداشتی، حمل‌ونقل، انرژی و صنایع مختلف و طرح‌های عمرانی هدف گرفته و چند بانک ایرانی به عنوان بانک عامل در مسیر رشد سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی و حمایت از تولید فعال خواهند بود اما مهم‌ترین اثر این قراردادها تاثیری است که در روابط بین‌المللی ایران با بازارهای جهانی خواهد گذاشت زیرا بدون شک قرارداد 8 میلیارد یورویی با کره و 10میلیارد دلاری با چین با یازدهمین و دومین اقتصاد صنعتی جهان، سایر کشورها و شرکت‌های علاقه‌مند به بازار ایران را نیز تشویق خواهد کرد که به‌ دنبال راهکارهای مختلفی برای حضور در ایران باشند.

موافقتنامه قرارداد 10میلیارد دلاری خط اعتباری «سیتیک بانک» چین با 5 بانک ایرانی شامل 3بانک خصوصی پارسیان، پاسارگاد، رفاه کارگران و دو بانک تخصصی صنعت و معدن، توسعه صادرات در مرکز «سیتیک گروپ» چین در پکن امضا شد.

«سیتیک» در بین 500 شرکت مالی بزرگ دنیا در ردیف 51 جهان قرار گرفته و بانک ساخت و ساز چین، بانک سیتیک، گروه بیدو، شرکت چاینا فیلم و شرکت پست اکسپرس چین ازجمله زیرمجموعه‌های «سیتیک» هستند. روز پنج‌شنبه 23شهریور 96 موافقتنامه قرارداد 10میلیارد دلاری خط اعتباری«سیتیک گروپ» چین با 5 بانک ایرانی شامل بانک‌های پارسیان، پاسارگاد، صنعت و معدن، توسعه صادرات و رفاه کارگران در مرکز «سیتیک گروپ» چین در پکن امضا شد.

در این مراسم که با حضور ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی، علی‌اصغر خاجی سفیر ایران در پکن، محمد خزاعی رییس سازمان سرمایه‌گذاری، مدیران «سیتیک گروپ» و مدیران بانک‌های ایرانی ازجمله کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان برگزار شد، طرفین امضای قرارداد 10میلیارد دلاری چین با ایران را بیانگر یک عزم جدی برای ادامه همکاری‌های دو کشور ارزیابی کردند. «سیتیک گروپ» بین 500 شرکت مالی بزرگ دنیا در ردیف 51 جهان قرار گرفته و بانک ساخت و ساز چین، بانک سیتیک، گروه بیدو، شرکت چاینا فیلم و شرکت پست اکسپرس چین ازجمله زیرمجموعه‌های «سیتیک گروپ» هستند.

رییس کل بانک مرکزی در این مراسم تاکید کرد: روابط ایران و چین نه تنها یک رابطه تاریخی و با سابقه طولانی است بلکه اکنون یک رابطه استراتژیک بوده و این قرارداد نیز می‌تواند سبب تقویت رابطه دو کشور شود. ولی‌الله سیف افزود: یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند روابط دو کشور را مستکحم کند، روابط اقتصادی و تجاری است که براساس روابط اقتصادی و تجاری، مردم نیز با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و این ملت‌ها هستند که به همدیکر نزدیک می‌شوند.