:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
5 ميليارد يورو از سوي بانك هاي صنعت و معدن و خاورميانه به طرح هاي توليدي اختصاص مي يابد

قراردادهاي فاينانس ايران با اروپا و آسيا به بيش از 30 ميليارد دلار رسيد

با اضافه شدن 5 ميليارد يورو قرارداد فاينانس بين ايران و ايتاليا، به رقم قبلي اعلام شده 26 ميليارد دلاري توسط معاون رئيس جمهور، مجموع رقم فاينانس و خط اعتباري امضا شده و قابل اجرا به بيش از 30 ميليارد دلار افزايش يافته است.
کد خبر: ۱۰۶۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸
اقتصاد گردان – محسن شمشيري: پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور که با استفاده تکنولوژی، ماشین‌آلات یا خدمات فنی و مهندسی کشور ایتالیا اجرا می‌شوند، می‌توانند با مراجعه به دو بانک ایرانی صنعت و معدن و خاورمیانه، از تسهیلات و فاینانس ۵ میلیارد یورویی ایران و ایتالیا استفاده کنند


پس از انعقاد قرارداد با کشورهای هند، چین، کره جنوبی، دانمارک، اتریش و روسیه‌ در ماه‌های اخیر، ایتالیا هفتمین کشوری است که قرارداد فاینانس با آن منعقد می‌شود و بدین ترتیب، گام دیگری در راستای تنوع‌بخشی به خطوط اعتباری فاینانس قابل دریافت برای تأمین مالی پروژه‌های کشور در دوره پسابرجام، برداشته شده  وقرارداد خط اعتباری فاینانس ۵ میلیارد یورویی بین بانکهای ایرانی و موسسه Invitalia Global Investment به منظور تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور اجرا خواهد شد. 

 در ماه هاي اخير، امضاي قراردادهاي متنوع فاينانس و تامين اعتبار بانك هاي مختلف اروپايي و آسيايي كه محصول دوره پسابرجام محسوب مي شود، امكان تامين اعتبار طرح هاي توليدي و عمراني كشور را افزايش داده و بهبود روابط بانكي و استفاده از خط اعتباري بانك هاي جهان  در حال گسترش است و پيش بيني مي شود كه مجموع اين قراردادهاي فاينانس، در مجموع توان بانك هاي ايران براي تامين اعتبار طرح هاي توليدي و عمراني را به حدود 60 ميليارد دلار افزايش دهد. 
با امضاي قراردادهاي قبلي با كره، چين، روسيه، هند، دانمارك، اتريش و آخرين قرارداد امضا شده با ايتاليا، در حال حاضر بيش از 30 ميليارد دلار از مجموع هدف 60 ميليارد دلاري تامين اعتبار و خطوط فاينانس نهايي شده و پيش بيني مي شود كه در ماه هاي آينده نيز تفاهم 15 ميليارد يورويي با بانك توسعه چين و همچنين مذاكرات انجام شده با ساير بانك هاي اروپايي و آسيايي به نتيجه برسد. 
در حال حاضر مجموع 5 ميليارد يورو قرارداد فاينانس با ايتاليا، با 8 ميليارد يورو با كره جنوبي، 10 ميليارد دلار با چين،  1.5 ميليارد يورو با اوير بانك، 500 ميليون يورو با دانمارك،  150 میلیون دلار با هند و 1.5 میلیارد دلار با روسيه، نزديك به 30 ميليارد دلار فاينانس و خط اعتباري براي طرح هاي توليدي، عمراني، بخش خصوصي و تعاوني و... ايجاد كرده كه مي تواند گشايش قابل توجهي را در توليد و خدمات وصنعت ايجاد كند و انتقال فناوري از ايتاليا، كشورهاي اروپايي، چين، كره جنوبي، روسيه، هند و... را به ايران فراهم مي آورد تا موجبات رشد بهره وري و اشتغال و توليد بيشتر را ايجاد كند. 
اما اين روند مذاكرات و تفاهم نامه ها و قراردادهاي جديد تامين مالي همچنان ادامه خواهد يافت و دولت و بانك مركزي به عنوان ضامن اين قراردادها، شرايطي را براي حمايت از طرح هاي توليدي و عمراني فراهم خواهد آورد تا به تدريج حجم قراردادها و خط اعتباري فاينانس با كشورهاي مختلف صنعتي جهان افزايش يابد و به هدف 60 ميليارد دلاري اعلام شده برسد. 

جذب ۶۰ میلیارد دلار فاینانس

در اين زمينه، چند ماه پيش، الياس جهانگيري، معاون اول رئیس جمهور در مورد مذاكره با بانك هاي خارجي اعلام كرده بود كه با بانک‌های اروپایی و آسیایی مذاکراتی جهت جذب ۶۰ میلیارد دلار داشته‌ایم که قرار داد برای جذب ۲۶ میلیارد دلار منعقد شده است. ما شرایط تبدیل به قطب اقتصاد جهان را داریم . با بانک‌های اروپایی و آسیایی مذاکراتی جهت جذب 60 میلیارد دلار داشته‌ایم که 26 میلیارد دلار با بانک‌های خارجی قرارداد منعقد کرده‌ایم و دولت ضمانت‌نامه صادرکرده که خط اعتباری ایجاد شده استفاده شود. اولویت اول ما برای استفاده از منابع خارجی بخش خصوصی است، و باید از فرصت پیش آمده استفاده شود چرا که ما به توانمندی نیروی انسانی کشورمان اطمینان داریم. ظرفیتی در ایران وجود دارد که با توجه به راه تعاملی که در پیش گرفتیم قادر خواهیم بود با اتکا به توانمندی داخلی، ایران را توسعه دهیم و اقتصاد رو به رشد بسازیم.

قرارداد 5 ميليارد يورويي با ايتاليا 

 عصر روز پنج شنبه 21 دي 96 نيز، بزرگترین قرارداد خط اعتباری میان ایران و ایتالیا به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا به ارزش ۵ میلیارد یورو توسط محمد خزاعی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری ایران با وزیر اقتصاد ایتالیا در رم منعقد شد. این خط اعتباری مسیر تعاملات اقتصادی بین دو کشور را توسعه داده و زمینه را برای همکاری های اقتصادی و اجرای پروژه های زیر بنایی با مشارکت طرفین را فراهم می سازد.
بر اين اساس، با اضافه شدن 5 ميليارد يورو قرارداد فاينانس بين ايران و ايتاليا، به رقم قبلي اعلام شده 26 ميليارد دلاري توسط معاون رئيس جمهور، مجموع رقم فاينانس و خط اعتباري امضا شده و قابل اجرا به بيش از 30 ميليارد دلار افزايش يافته است. 
 بر اساس این قرارداد که دو بانک ایرانی صنعت و معدن و خاورمیانه آن را امضاء کرده‌اند و امکان الحاق سایر بانکهای ایرانی به آن وجود دارد، پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور که با استفاده تکنولوژی، ماشین‌آلات یا خدمات فنی و مهندسی کشور ایتالیا اجرا می‌شوند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. استفاده از این خط اعتباری، با رعایت قوانین و مقررات داخلی، خصوصاً الزامات مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، قوانین بودجه سنواتی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط میسر خواهد بود.
همچنین تمام پروژه‌های بخش دولتی و غیردولتی که اولویت آنها به تأیید دستگاه‌های ذیربط رسیده و مجوزهای مربوطه را اخذ کرده باشند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
حمید قنبری معاون اداره تامین اعتبارات ارزی بانک مرکزی درباره قرارداد تامین مالی ۵ میلیارد یورویی ایران و ایتالیا گفت: از این محل تسهیلات پرداخت می شود. شرایط دریافت تسهیلات از این خط اعتباری بهتر از صندوق توسعه ملی است، و بخش دولتی، خصوصی و عمومی می‌توانند از این خط اعتباری استفاده کنند و این تسهیلات به صنعت خاصی نیز تعلق ندارد.
وی گفت: متقاضیان می‌توانند به بانک‌های عامل صنعت و معدن وخاورمیانه برای استفاده از این تسهیلات مراجعه کنند. بانک‌های دیگر نیز به زودی وارد چرخه پرداخت این تسهیلات می‌شوند.
قنبری افزود: بخش دولتی برای استفاده از این خط اعتباری نیازمند مجوز شورای اقتصاد و بخش خصوصی براساس اولویت طرح نیازمند تایید وزارتخانه مربوط است. متقاضیان دریافت این تسهیلات با بانک‌های ایران طرف هستند و وثایق خود را در اختیار این بانک‌ها قرار می‌دهند و بازپرداخت آن به صورت یورو است.
معاون اداره تامین اعتبارات ارزی بانک مرکزی گفت: این تسهیلات برای طرح‌های خودگردان استفاده می‌شود.

8 ميليارد يورو با كره جنوبي 

انعقاد قرارداد وام 8 میلیارد یورویی 12بانک عامل ایرانی با اگزیم بانک کره‌جنوبی اوایل شهریور ماه 96 امضا  شد 

10 ميليارد دلار با چين

روز پنج‌شنبه 23شهریور نیز قرارداد تامین مالی ۱۰میلیارد دلاری بین 5 بانک خصوصی و تخصصی ایران با سیتیک بانک چین به امضا رسید تا دومین قرارداد بانکی و تامین مالی پس از برجام در یک ماه اخیر محسوب شود. 

15 ميليارد يورو تفاهم با بانك توسعه چين 

همچنين تفاهمنامه 15 میلیارد یورویی نیز با بانک توسعه چین امضا شد.

 1.5 ميليارد يور با اوير بانك 

اوبربانک  اتريش نيز قراردادی را در ماه شهريور 96 با ایران به امضا رساند که بر اساس آن، فاینانس 1.5 میلیارد یورویی به ایران انتقال خواهد داد و یکی از نخستین بانک‌های اروپایی است که بعد از برداشتن تحریم‌ها، با ایران همکاری می‌کند.

500 ميليون يورو با دانمارك

 بجز اوبربانک، با دانتسه بانک دانمارک نیز خط اعتباری 500 میلیون یورویی راه‌اندازی شده است.

هند و روسيه

 هند 150 میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری کرده و روس‌ها نیز با 1.5 میلیارد دلار، در جمع فاینانسرهای ایران قراردارند.


بزرگترين فاينانس هاي پسابرجامي 

 دو خط اعتباری بزرگ 8 میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره جنوبی و 10میلیارد دلاری با سیتیک بانک چین که بزرگ‌ترین وام پسابرجامی ارزیابی شده و پس از 2سال مذاکرات مفصل و طولانی به ثمر نشسته است به ‌تدریج آثار و دستاوردهای مختلفی برای اقتصاد کشور و طرح‌های مختلف صنعتی و عمرانی به همراه خواهد داشت و درحال حاضر بخش قابل توجهی از بانک‌های بزرگ و تخصصی و خصوصی ایران با تامین مالی از طریق این دو قرارداد بزرگ می‌توانند از طرح‌های مختلف عمرانی و صنعتی کشور حمایت کنند.  پس از قرارداد ۸ ميليارد يورويي تامين مالي و فاينانس بين ايران و كره جنوبي ، اين دومين قرارداد بزرگ تامين مالي براي بانك هاي ايران است كه اين بار با  كشور چين به امضا رسيده و نشان دهنده تحولات و گشايش اعتبار بين بانك هاي ايران و بانك هاي آسيايي و اثر مثبت برجام بر تحولات بانكي ايران با جهان است.  
این دو قرارداد اگرچه در ظاهر تامین مالی قراردادهای جدید را در زمینه‌های تولیدی، بهداشتی، حمل‌ونقل، انرژی و صنایع مختلف و طرح‌های عمرانی هدف گرفته و چند بانک ایرانی به عنوان بانک عامل در مسیر رشد سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی و حمایت از تولید فعال خواهند بود اما مهم‌ترین اثر این قراردادها تاثیری است که در روابط بین‌المللی ایران با بازارهای جهانی خواهد گذاشت زیرا بدون شک قرارداد 8 میلیارد یورویی با کره و 10میلیارد دلاری با چین با یازدهمین و دومین اقتصاد صنعتی جهان، سایر کشورها و شرکت‌های علاقه‌مند به بازار ایران را نیز تشویق خواهد کرد که به‌ دنبال راهکارهای مختلفی برای حضور در ایران باشند.
موافقتنامه قرارداد 10میلیارد دلاری خط اعتباری «سیتیک بانک» چین با 5 بانک ایرانی شامل 3بانک خصوصی پارسیان، پاسارگاد، رفاه کارگران و دو بانک تخصصی صنعت و معدن، توسعه صادرات در مرکز «سیتیک گروپ» چین در پکن امضا شد.
'سیتیک' در بین 500 شرکت مالی  بزرگ دنیا در ردیف 51 جهان قرار گرفته و بانک ساخت و ساز چین، بانک سیتیک، گروه بیدو، شرکت چاینا فیلم و شرکت پست اکسپرس چین از جمله زیر مجموعه های 'سیتیک' هستند.
روز پنج شنبه 23 شهریور 96 موافقتنامه قرارداد 10 میلیارد دلاری خط اعتباری 'سیتیک گروپ' چین با 5 بانک ایرانی شامل بانک های پارسیان، پاسارگاد، صنعت و معدن، توسعه صادرات و رفاه کارگران در مرکز 'سیتیک گروپ' چین در پکن امضا شد.
در این مراسم، که با حضور ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، علی اصغر خاجی سفیر ایران در پکن، محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه گذاری، مدیران 'سیتیک گروپ' ، و مدیران بانک های ایرانی از جمله کورش پرویزیان  مدیرعامل بانک پارسیان برگزار شد، طرفین امضای قرارداد 10 میلیارد دلاری چین با ایران را بیانگر یک عزم جدی برای ادامه همکاری های دو کشور ارزیابی کردند. 
'سیتیک گروپ' در بین 500 شرکت مالی  بزرگ دنیا در ردیف 51 جهان قرار گرفته و بانک ساخت و ساز چین، بانک سیتیک، گروه بیدو، شرکت چاینا فیلم و شرکت پست اکسپرس چین از جمله زیر مجموعه های 'سیتیک گروپ' هستند.
رئیس کل بانک مرکزی در این مراسم تاکید کرد: روابط ایران و چین نه تنها یک رابطه تاریخی و با سابقه طولانی است بلکه اکنون یک رابطه استراتژیک بوده و این قرارداد نیز می تواند سبب تقویت رابطه دو کشور شود.
«ولی الله سیف»  افزود: یکی از فعالیت هایی که می تواند روابط دو کشور را مستکحم کند روابط اقتصادی و تجاری است بر اساس روابط اقتصادی و تجاری، مردم نیز با همدیگر ارتباط برقرار می کنند و این ملت ها هستند که به همدیکر نزدیک می شوند.
به گفته وی، یکی از پیش نیازهای توسعه روابط انسانی و اقتصادی دو کشور، توسعه روابط بانکی است بانک ها می توانند در روابط تجاری اطمینان و امنیت ایجاد کنند و ریسک معاملات را کاهش دهند و هزینه ها را به حداقل برسانند. یکی از اقداماتی که باید دو طرف انجام دهند این است که بانک ها به همدیگر نزدیک شوند و روابط کارگزاری دامنه دار و وسیعی ایجاد کنند.
رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد داد علاوه بر 5 بانک ایرانی که امروز با 'سیتیک گروپ' قرارداد بستند سایر بانک های ایرانی هم بتوانند قرار داد امضا کنند. بانک مرکزی در موافقت و انجام این قرارداد انعطاف های زیادی از خود نشان داد که این اقدام به دلیل سوابق فعالیت های'سیتیک' در ایران و تسریع در اهداف مورد نظر شکل گرفت. 'کونلن' هم یکی از شرکای تجاری و با سابقه ایران است که در دوران تحریم همکاری مناسبی با ایران داشت و در شرایط حاضر ضمن قدردانی از این بانک نظر ما این است که سایر بانک های چینی هم بتوانند با ایران همکاری کنند.
امکانات متنوعی در گروه سیتیک وجود دارد که می تواند زمینه بسط روابط دو کشور باشد و زمینه افزایش ارتباطات را فراهم کند.  همکاری ایران با 'سیتیک گروپ' به سه دسته تقسیم شده است که  یکی از محورهای همکاری ما با این موسسه مالی بزرگ، بحث فایناس و تامین مالی پروژه هاست که توسط طرفین امضا می شود. سیتیک از گروه های بزرگ اقتصادی جهان است و استفاده از توانمندی شرکت های سیتیک برای اجرای طرح های های بزرگ کشورمان بر اساس توافق دوجانبه از دیگر همکاری های ایران با این گروه است. همکاری سوم ایران با سیتیک در بحث خدمات مالی گروه های سیتیک در ایران است و امضای این قراداد سبب افزایش همکاری گروه های اقتصادی مالی ایران و چین خواهد شد.با توجه به حضور ستیک در سطح بین الملل این گروه می تواند به عنوان دروازه ورود ایران به جهان عمل کند.