:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

تداوم رشد ترانزیت در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری

آمارهای جدید سازمان راهداری نشان می‌دهد در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری ترانزیت ۲۰ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۱۰۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
اقتصادگردان- براساس این آمار در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۶ بیش از شش میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی ایران ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

در طول این مدت سهم کالاهای غیرنفتی بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن و سهم کالاهای نفتی حدودا دو میلیون تن بوده است.

این آمار در حالی به ثبت رسیده که با توجه به برخی مسائل به وجود آمده در ماه‌های اخیر وضعیت بعضی از مرزهای غربی ایران عادی نبوده است.

مانند آمارهای گذشته بندر شهید رجائی همچنان در عرصه ورودی کالاهای ترانزیتی بیشترین عملکرد را داشته و در طول این مدت با ثبت حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن، ۳۶ درصد از فعالیت را به خود اختصاص داده است.

مرز پرویزخان نیز که در طول ماه‌های گذشته فعالیتی نداشته به دلیل عملکرد مثبت در شش ماهه نخست سال جاری همچنان با ۱۵ درصد سهمی جدی را در این عرصه به خود اختصاص داده و پس از آن مرز بازرگان عملکردی ۱۱ درصدی داشته است.

از نظر مبدا و مقصاد کالاهای ترانزیتی همچنان عبور کامیون‌ها از مبدا عراق به مقصد امارات که حامل فرآورده‌های نفتی بوده‌اند بیشترین سهم را در این حوزه به خود اختصاص دادند.

سازمان راهداری پیش‌بینی کرده با ازسرگیری ترانزیت فرآورده‌های سوختی در ایران و همچنین ازسرگیری فعالیت‌ مرزهای پرویزخان و باشماغ بار دیگر روند رو به رشد ترانزیت ایران به تثبیت برسد و رشد ثبت شده از ابتدای سال جاری به روند خود ادامه دهد.