:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

عقب نشینی بازار نفت از رکورد ۷۰ دلار

نفت پس از اینکه روز پنج شنبه به ۷۰ دلار صعود کرد، در معاملات روز جمعه به عقب نشینی از این سطح تن داد.
کد خبر: ۱۰۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
اقتصادگردان- بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۶۳.۶۲ دلار در هر بشکه رسید که ۱۸ سنت یا ۰.۳ درصد پایین قیمت نهایی معاملات روز گذشته بود. بهای معاملات نفت آمریکا روز پنج شنبه به ۶۴.۷۷  دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود.  

بهای معاملات نفت برنت ۶۹.۲۷ دلار در هر بشکه بود که نسبت به قیمت نهایی روز گذشته تغییری نداشت. برنت روز پنج شنبه به ۷۰.۰۵ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود. اگرچه تحلیلگران از ابتدای سال میلادی جاری نسبت به احتمال تصحیح نزولی قیمت نفت هشدار داده اند اما شرایط کلی بازار را تحت تاثیر توافق کاهش تولید به سرکردگی اوپک قوی توصیف کرده اند.   

بازارهای نفت در مجموع از توافق کاهش تولید میان اوپک و تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه که از اول ژانویه سال گذشته به اجرا درآمده و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کند، تحت پشتیبانی قرار گرفته اند.  

عامل دیگری که از قیمتها حمایت کرد، کاهش ذخایر نفت آمریکا بود. ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به پنجم ژانویه، حدود ۵ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۱۹.۵ میلیون بشکه رسید که این رقم، اندکی پایین متوسط پنج ساله ۴۲۰ میلیون بشکه است.  

طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور ۲۹۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۹.۵ میلیون بشکه در روز رسید.   اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک در یادداشتی نوشت: مختل شدن عرضه و کاهش ذخایر نفت آمریکا و جهان، قیمتهای نفت را بالاتر برده است. اما سیگنالهای منفی نیز در بازار مشاهده می شوند که شامل افزایش ذخایر سوخت و کاهش سود محصولات پالایش شده در آسیا هستند. انتظار می رود این مسئله مانع سفارش برای نفت خام شود.  

آمار رسمی نشان داد ذخایر بنزین آمریکا ۴.۱ میلیون بشکه افزایش یافته که بیش از میزان پیش بینی شده بوده است در حالیکه میانگین حاشیه سود پالایشگاه سنگاپور ماه جاری به پایین ۶ دلار در هر بشکه رسید که پایینترین سطح فصلی در پنج سال گذشته است.   بر اساس گزارش رویترز، اگرچه قیمتهای نفت از اوایل دسامبر به این طرف بیش از ۱۳ درصد رشد کرده اما برخی از تحلیلگران انتظار دارند بدنبال روند صعودی اخیر، یک تصحیح نزولی قیمت صورت بگیرد.