:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تشریح نتایج رایزنی های برجامی دو روزه وزیر امور خارجه در روسیه و بلژیک

ظریف:در مورد برخی روش‌ها برای غلبه بر محدودیت‌های بانکی رایزنی کردیم، انتخاب‌های متعددی داریم

محمدجواد ظریف اظهار کرد: اتحادیه اروپا متعهد شده است که اقدامات خود را برای تضمین بهره‌مندی هرچه بیشتر مردم ایران از منافع برجام دوچندان کند.
کد خبر: ۱۰۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
اقتصادگردان- وزیر خارجه کشورمان بعد از اتمام دیدارهای خود در بروکسل در جمع خبرنگاران در تشریح نتایج سفر دو روزه‌اش به روسیه و بلژیک و دیدارهایی که در جریان این سفرها داشته است ، اظهار کرد: آن چه که از این جلسات مشخص بود ، این است که اجماع یکپارچه جامعه بین المللی بر این مبنا است  که هر حرکتی که به تخریب برجام بینجامد و بخواهند برجام را دستخوش تغییر کند، غیر قابل قبول است و جامعه جهانی با آن مقابله خواهد کرد .

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با اشاره به اینکه روز گذشته با وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرده است و امروز نیز در بروکسل در نشست مشترکی با حضور وزیران امور خارجه انگلیس، آلمان ، فرانسه و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت کرده است، تصریح کرد: در این رایزنی‌ها آن‌ها تاکید کردند که تمام تلاش‌شان را برای  تضمین بهره‌مندی مردم ایران از تمامی منافع برجام به کار می‌برند هم تا زمانی که ایالات متحده آمریکا تعهداتش را انجام دهد. بویژه بعد از آنکه ایالات متحده تعلیق تحریم‌ها را تمدید کرد همان طور که در برجام متعهد شده است که این کار را انجام دهد ،اتحادیه اروپا نیز متعهد شده است که اقدامات خود را برای تضمین بهره‌مندی مردم ایران از منافع اقتصادی برجام دوچندان کند.

وی همچنین افزود: در این جلسه در مورد برخی از روش‌ها بخصوص روش‌هایی برای فائق آمدن بر محدودیت‌های بانکی بحث و گفت‌وگو شد.

ظریف با اشاره به اظهارات مقامات اتحادیه اروپا و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است، خاطرنشان کرد: تنها آژانس بایدپایبندی ایران به تعهداتش در برجام را اعلام کند که بارها نیز این موضوع را تایید کرده است و این که ایران حق دارد که از تمام منافع برجام بهره‌مند شود.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما در این رایزنی‌ها تاکید کردیم برای اینکه  ایران به برجام پایبند بماند لازم است همه از جمله آمریکا به برجام کاملا پایبند باشند و برجام را اجرا کنندو  اتحادیه اروپا هم لازم است علاوه بر حمایت‌های علنی و گفتاری که از برجام می‌کند در عمل هم اقدامات خود را تقویت کندتا مردم ایران از منافع برجام بهره‌مند شوند.

 وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه از این نشست‌ها و گفت‌وگوها پیام یکپارچه و محکمی ارسال شده است و باید دید که نتیجه آن چه خواهد شد، ادامه داد: همان طور که بارها گفته‌ایم، ایران نشان داده که به تعهدات خود پایبند است اما همزمان نیز نشان داده که انتخاب‌های متعددی دارد و این انتخاب‌ها  حتما در جهت حفظ منافع مردم ایران خواهد بود .

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ، همچنین در مورد دیدارکوتاهش با بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در حاشیه نشست بروکسل و توئیتی که این دیپلمات انگلیسی در ارتباط با رایزنی‌اش با ظریف منتشر کرده است افزود: گفت‌وگوی کوتاهی با وزیر امور خارجه انگلیس  در مورد موضوعاتی که قبلا صحبت کرده بودیم از جمله بحث‌های دو جانبه، مسائل کنسولی و دیگر مسائلی که بین دو کشور مطرح است، داشتیم.

وی ادامه داد: همچنین در این دیدار  در مورد حرکتی که انگلیسی‌ها باید برای پایان دادن به درگیری‌ها در بحرین و جنگ در یمن انجام دهند، گفت‌وگو کردیم و امیدواریم دولت انگلیس اقدامات  لازم را انجام دهد.