:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف تهران:

احتمال مرجوع فرش‌های صادراتی به بهانه شست و شو

خبر ورود تعدادی فرش دستباف برای شست و شو به قدری جالب و از طرفی سوال برانگیر بود که چند و چون این ماجرا از زبان رییس اتحادیه فرش دستبافت تهران جویا شدم تا شاید علامت سوالی که در ذهنم شکل گرفته بودرفع شود. این خبر در واکنش به خبری با عنوان «رشد 450 درصدی واردات فرش و صنایع دستی»، به استناد اطلاعات مرکز آمار ایران، اعلام شده بود که "طبق آمارها شاید بتوان گفت که واردات فرش و صنایع دستی به ایران در یک‌سال گذشته رشدی شدیدتر از تمام بخش‌ها داشته و بالغ بر ۴۰۵ درصد افزایش یافته است. بدین ترتیب واردات این حوزه از نظر وزنی۱۷۱ و نیم درصد افزایش یافته و به ۹۰۰ تن رسیده، از نظر ارزش نیز 2.3 میلیون دلار کالا در این مدت وارد مرزهای کشور شده است» سازمان توسعه تجارت در پاسخ مدعی شده بود که رقم 306 هزار دلاری واردات فرش دستباف نیز مربوط به مرجوعیات شست و شو و رفو است؛ بنابراین و در یک نگاه کلی به عنوان محصولات فرش و صنایع دستی با بیش از 30 درصد رشد ارزشی صادرات و 2 درصد رشد وزنی مواجه هستیم.
کد خبر: ۱۰۶۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
اقتصادگردان_ رییس اتحادیه بافندگان فرش‌های دستبافت تهران با بیان اینکه امیدوارم فرش‌های وارد شده به کشور برای شست وشو باشند، گفت: در سال های گذشته نیز رایزنی‌هایی برای ورود فرش های دستبافتی که به کشورهای خارجی فرستاده می شده و به فروش نمی رفته عنوان شده بود.
    
 محمدعلی زرینه کفش با تاکید به اینکه پذیرفتن این موضوع که این فرش ها صرفا برای شست و شو وارد کشور شده است پذیرفتی نیست، افزود: ورود فرش های بسیار نفیس به کشور برای شست وشو شاید دور از ذهن نباشد ، اما ورود تعداد بالای فرش صرفا برای شست و شو از کشورهای اروپایی که خود تولیدکننده بهترین دستگاه های شست و شوی فرش هستند قابل قبول نیست ، همچنین هر عقل سلیمی بر این مساله تاکید می کند که استخدام کارگران در همان کشور و یا فرستادن کارگر به کشورهای مبدا برای شست و شو از هزینه ی بالای رفت و برگشت فرش ها کم هزینه تر خواهد بود.
    
 وی ادامه داد: چه نظارتی در گمرک وجود دارد که که با اطمینان خاطر عنوان کنند فرش هایی که برای شست و شو وارد شده است،همان فرش از کشور خارج خواند شد؟ آیا کارشناسان خبره در گمرک حضور دارند؟ در بحث شناسایی فرش در برخی موارد خود فرش فروشان نیز نمی توانند تشخیص دهند که بافت فرش مربوط کدام شهر است و هر فردی در حد شناسایی منطقه ای تخصص دارد و نه تمامی مناطق کشور.
    
رییس اتحادیه بافندگان فرش دستبافت تهران با عنوان اینکه امکان دارد فرش های هندی و چینی وارد کشور شود ، گفت : این کشورها برخی از طرح های ایرانی را کپی کرده اند ودر صورت عدم تشخیص کارشناسان در گمرک فرش های چینی و هندی وارد کشور می شود.
    
وی همچین با عنوان اینکه باید هنگام ورود فرش ها به کشور زمان کافی صرف ثبت دقیق این فرش ها شود ، افزود: در غیر اینصورت جای خطا برای آن باز است و فرش های وارد شده با فرش خروجی یکی نخواهد بود و البته امیدوارم همه این محموله وارداتی به کشور برای شست و شو باشد.
  
زرینه کفش با بیان اینکه سال ها خود من در آلمان بوده و فرش را در خانه افراد می شسته ام ، گفت : مطرح می شود که فرش های دستبافت باید به سبک خاصی شسته شود که البته باید گفته بله اینها را ماهم می دانیم و باید گفت که ایا در این همه سال فرشی شسته نشده است ؟ با چه منطقی عنوان می دارید که این هزینه کمتر از هزینه ورود آن به کشور است ؟
    
 وی با عنوان اینکه در گذشته بیشترین صادرات ما با کشور آلمان و امریکا بوده است، افزود: بهتر است واضح عنوان شود که این فرش ها برخی برای شست و شو و مابقی برای فروش در بازار ایران به کشور ورود می‌کند با یک قانون مدون و برنامه ریزی درست تعداد مشخصی فرش به داخل ایران برای فروش برگردانده شود.
    
 زرینه کفش تصریح کرد: تعداد فرشی که در حال حاضر برای شست و شو وارد کشور شده، بالاست و امیدوارم به تولید داخل ضربه وارد نکند ومن به عنوان رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستبافت صرفا می توانم عنوان کنم که این واردشدن فرش چه تاثیر مثبت و منفی بر تولید فرش خواهد داشت و رییس مرکز فرش باید از ورود فرش برای شست وشو دفاع کند.
    
 رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستبافت در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت بیمه بافندگان این اتحادیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جمعیتی در حدود 1میلیون نفر بافنده شناسایی شده و دارای کارت عضویت از اتحادیه های کل کشور هستند که متاسفانه بودجه اختصاص داده شده به بیمه آنها در حدود یک سوم اعضا را پوشش می دهد
    
 وی با تاکید به اینکه این جمعیت در حدود 2 میلیون نفر در کشور هستند که به صورت پاره وقت و یا افراد با سن‌های بالا مشغول فعالیت هستند و کارت دریافت نکرده‌اند ، افزود: بیمه این افراد سبب می شود تا تولید خود را ادامه دهند و نقطه عطفی در فعالیت آن ها باشد.
    
 وی با تاکید به اینکه بیمه قالیبافی از امیدهای قالیبافان است، گفت: بحث بیمه برای قالیبافان سبب می شود تا احساس امنیت شغلی آن ها افزایش یابد و در نهایت میزان تولید آنها نیز بیشتر خواهد شد.
    
 زرینه کفش با عنوان اینکه این افراد اکثرا سرپرست خانوار و یا از اعضای خانواده‌های پرجمعیت هستند، ادامه داد: لزوم حمایت نمایندگان مجلس هم اکنون که زمان اختصاص بودجه است کاملا مشهود است.
    
 رییس اتحادیه بافندگان فرش تهران با بیان اینکه بافندگی رواج دارد و وضعیت کنونی تولید همچنان برقرار است ، گفت: نمایندگان نیز از این حرفه با تخصیص بودجه برای بیمه افراد دفاع کنند و سال اقتصاد مقاومتی تولید- اشتغال را به عمل اثبات کنند.
    
وی همچنین با اعلام این خبر که اتحادیه بافندگان فرش تهران با کمک و حمایت اصناف تهران و همکاری وزارت خانه برای اولین بار پروانه های فعالیت به تولیدکنندگان اختصاص داده اند ، افزود: در گذشته 2 نوع جواز فعالیت داشته ایم که مکان تولید بایستی 160متر باشد تا مجوز تاسیس کارگاه اختصاص دهیم و دیگری نیز در حدود 300متر باشد تا مجتمع تولیدی تاسیس کنند.
    
وی ادامه داد: خوشبختانه پس از بررسی های لازم در صحن اجلاس مجمع و کمیسیون فنی و هیات عالی نظارت به این نتیجه رسیدند که کارگاه قالی بافی می تواند با 12 متر فعالیت کنند.
    
 وی با عنوان اینکه در بسیاری از شهرها گرفتن این فضا برای دریاقت پروانه فعالیت اقتصادی نیست، بیان داشت: مزایای کارگاه‌های 12 متری نیز با پروانه فعالیت تولید بر اساس ماده 142 قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات خواهند شد و همچنین بیمه افراد تحت پوشش خود را درصدی که بیمه خانگی است پرداخت می کنند.
    
 وی در پایان نیز با عنوان اینکه افزایش صادرات 30درصدی فرش در سال 95 واقعی نیست ، گفت : پس از برجام و ازاد شدن صادرات به امریکا افزایش صادرات داشته ایم اما افزایش نرخ پایه صادراتی این رقم را سبب شده است که واقعی نیست. 

منبع: عصر اقتصاد