:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

کتاب «گبه پلاس» منتشر شد

«گبه پلاس» نام کتابی است که توسط سلمان گورنگی، مدیر اتحادیه شرکت های تعاونی صنایع دستی استان فارس با مقدمه ای از استاد هادی سیف به بازار آمد.
کد خبر: ۱۰۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
اقتصادگردان_ دست بافته پلاس از جمله هنرهای زیرمجموعه تولیدات عشایری است که با پشم و موی بز بافته و عموما کاربرد روی مَشکی، سایبان و زیرانداز داشته است؛ رنگ های به کار برده شده در آن معمولا از پشم خودرنگ و نوع رنگی آن نیز چون سایر دست بافته ها از رنگزارهای طبیعی چون روناس، جاشیر، اسپرک و... رنگ می شود.
    
    گبه پلاس نوعی دست بافته ابتکاری است که عموما به دو نوع بافته می شود: یکی از انواع بافت آن به نحوی است که در حین بافت پلاس به صورت تلفیقی گبه یا بافت رند درون آن بافته می شود و نحوه دیگر بافت الحاقی گبه روی پلاس است که قطعا نوع اول اصیل تر و مقاوم تر است.
    
    در این کتاب نمونه هایی از هر دو نوع بافت اصیل و ابتکاری ارایه شده است.
    
    سلمان گورنگی، نویسنده کتاب که دانش آموخته فرش دست باف و هنرمندی با چند گرایش هنرهای سنتی است، کوشیده نتیجه پژوهش های خود را با بیانی شاعرانه عرضه و معرف هنر گبه پلاس – هنری که متاسفانه در مسیر فراموشی قرار گرفته – باشد.
    
    این کتاب که با قلم روان استاد هادی سیف، جذابیتی مضاعف یافته در 72 صفحه قطع خشتی، به صورت تمام رنگی و نفیس به چاپ رسیده و در میانه صفحات خود، نمونه های بسیار زیبایی از هنر گبه پلاس را با جزئیات متعدد و متنوع به نمایش می گذارد.
    
    شناسه کتاب: 
    نام کتاب: گبه پلاس
    مؤلف: سلمان گورنگی
    ناشر: پیکره
    ویراستار: خشایار فهیمی
    تصویرگر: مهناز جبری
    زبان: فارسی
    رده‌بندی دیویی: 746.7955
    سال چاپ: 1396
    نوبت چاپ: 1
    تیراژ: 1000 نسخه
    تعداد صفحات: 74
    قطع و نوع جلد: خشتی(گالینگور)