:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

انتقال نمایشگاه بین‌المللی فرش از تهران به تبریز

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف تبریز با تاکید به اینکه اصلی‌ترین داشته تبریز برای انتخاب پایتخت جهانی محوریت در داشته‌های فرش است، گفت: در حال حاضر ۵۰۰ هزار نفر از مردم آذربایجان‌شرقی از راه فرش ارتزاق می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۶۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
اقتصادگردان_ اسماعیل چمنی صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی کمیسیون صنایع‌دستی، فرش،گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی تبریز با موضوع ایجاد کارگروه اجرایی فرش دستباف برای رویداد تبریز پایتخت کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ اظهار داشت: با توجه به اینکه تبریز به عنوان مرکز بافت جهانی فرش دستباف در سال ۲۰۱۵ انتخاب شده و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده مسقف جهان متعلق به تبریز است و در کنار سایر داشته‌های وسیع این شهر به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده است.

وی با تاکید به اینکه اصلی‌ترین داشته تبریز برای انتخاب پایتخت جهانی محوریت در داشته‌های فرش است، گفت: در حال حاضر ۵۰۰ هزار نفر از مردم تبریز از راه فرش ارتزاق می‌کنند و ۲۰۰ هزار نفر نیز ظرفیت اشتغال در رابطه با فرش و زیرمجموعه آن وجود دارد که باید آن ظرفیت‌ها آماده شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تبریز افزود: اگر به گذشته تاریخ خود برگردیم می‌بینیم فرش تبریز جزو فرهنگ و تاریخ ما است و این ما هستیم که مراقب آن نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: در اتاق تبریز کمیسیونی برای فرش وجود دارد که باید، فعال شود زیرا صنعت گردشگری به اقتصاد سوم رسیده است و حتی ظرفیت اول و دوم نیز دارد و ما هم می‌توانیم از ظرفیت فرش تبریز استفاده کنیم.

عدم جذب گردشگر با ۱۸۰۰ اثر تاریخی ثبتی در آذربایجان‌شرقی ناشی از عدم مدیریت صحیح است

چمنی ابراز کرد: کشورهای در حال توسعه در حوزه گردشگری بسیار فعال هستند ضمن اینکه ما هم چنین امکان و ظرفیت را در منطقه داریم، در حال حاضر تبریز بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ میراث ثبت شده دارد و عدم جذب گردشگر با این همه ظرفیت ناشی از عدم مدیریت صحیح است.

وی تصریح کرد: باوجود همه زیبایی‌هایی که در آذربایجان وجوددارد، امید داریم ۲۰۱۸ آغاز گردشگری برای استان ما باشد، باید به رویداد تبریز ۲۰۱۸ به عنوان یک رویداد ملی و فراملی نگاه کرد و برای این منظور بخش خصوصی و دولتی هیچ فرقی با هم ندارند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تبریز تاکید کرد: طبق مطالعات، هر گردشگری که وارد استان شود باعث ایجاد ۹ شغل در آن شهر می‌شود و لازمه آن حتماً ورود دولت نیست بلکه باید خودمان نیز وارد عمل شویم ولی دولتمردان نیز در راستای جذب بودجه ملی باید تلاش کنند.

وی با تاکید به نیروی بخش خصوصی در راستای تبریز ۲۰۱۸ ابراز کرد: مشکلات دولت را می‌دانیم و اینکه محدودیت مالی دارد از این رو نباید چشممان را به آنها بدوزیم زیرا ما بازاریانی داریم که یک برند جهانی هستند.

چمنی افزود: فرش تبریز در پنج قاره جهان برندی شناخته شده است و از این رو تبریز ۲۰۱۸ یک آغاز است و اگر خوب پیش ببریم نتایج ارزنده‌ای کسب می‌شود.

چرا با داشتن ظرفیت‌های بزرگی در داخل استان بیکار داریم

وی با ابراز تاسف از اینکه هر کسی به ما مراجعه می‌کند یا برای اشتغال و یا برای وام است، گفت: چرا با داشتن ظرفیت‌های بزرگی در داخل استان بیکار داریم در حالی که با یک توجه می‌توان شغل‌های زیادی ایجاد کرد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تبریز متذکر شد: باید اختلاف‌نظرها را کنار گذاشته و برای توسعه فرهنگ و هنر و اقتصاد کشور تلاش کنیم و اگر بتوانیم با این اتحاد در صنعت فرش جلو رویم  شکوفایی زیادی کسب خواهد شد.

چمنی ادامه داد: در جلسات قبلی برنامه این را داشتیم که تورهای گردشگری از گردشگران خارجی و داخلی برای بازدید از کارگاه‌های قالیبافی و غیره ایجاد شود و برنامه دیگر برپایی نمایشگاه دائمی فرش دستباف برای معرفی صنایع فرش تبریز است.

انتقال نمایشگاه بین‌المللی فرش از تهران به تبریز

وی یادآور شد: البته برنامه انتقال نمایشگاه بین‌المللی فرش که بزرگ‌ترین نمایشگاه فرش دستباف است و  همیشه در تهران برگزار می‌شود، به تبریز منتقل خواهد شد.

چمنی اضافه کرد: البته برنامه این را داریم که بازدیدکنندگان علاقه‌مند به فرشبافی در یک جایی نحوه بافت فرش را آموزش دیده و برای اولین بار گردشکران یک ردیف فرش برای یادگار در کارگاه ببافند.

وی با بیان اینکه اگر ۲۰۱۸ در تبریز اتفاق افتاده، ناشی از برکت زحمات فرشبافان و صنعتگران تبریزی بوده که از گذشته تلاش کرده‌اند، افزود: گرداننده ۲۰۱۸ همین هنرمندان و صنعتگران خواهند بود.

۳۵ درصد صادرات فرش کشور از آذربایجان‌شرقی انجام می‌شود/ تولید ۳۵ درصد فرش دستبافت کشور در استان

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تبریز با اشاره به اینکه بیش از ۳۵ درصد تولید فرش دستباف در کشور متعلق به استان آذربایجان‌شرقی است، تاکید کرد: بیش از ۳۵ درصد صادرات فرش دستباف کشور متعلق به استان آذربایجان‌شرقی است و بیش از ۵۰ درصد صادرات در زمینه طرح، رنگ و غیره در کشور نیز متعلق به استان است.

وی متذکر شد: ۳۵۰ هزار نفر در سطح کشور بیمه شده از فرش داریم که با طرح پایش بیمه‌شدگان، کاهش یافت و این موضوع شامل استان آذربایجان‌شرقی نیز بود در حالی که در استان ظرفیت بیمه ۲۰ هزار نفر در بخش فرش را داریم.

برگزاری نمایشگاه  بین‌المللی صنایع‌دستی در تبریز از ۱۲ تا ۱۶  تیرماه سال آینده در تبریز 

چمنی از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی در تبریز از ۱۲ تا ۱۶  تیرماه سال آینده در تبریز خبر داد و گفت: جای خالی هفته فرش در تقویم کشوری بسیار دیده می‌شود که مسؤوولان به این موضوع نیز توجه کنند.

وی افزود:اگر ارتباطات و موازی‌کاری‌ها حل شود، پیشرفت‌های زیادی ایجاد خواهد شد و همه باید در این امر با جان و دل برای شهر تلاش کنند.

منبع : هم نوا