:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
احتمال اجرای طرح ترافیک فعلی در 97

اجماع پارلمان شهری پایتخت بر تغییر طرح ترافیک

طرح جدید ترافیک پیشنهاد شده از سوی شهرداری تهران باید ابتدا به تصویب شورای شهر و سپس به تایید شورای عالی ترافیک برسد.
کد خبر: ۱۰۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
اقتصاد گردان - طرح جدید ترافیک پیشنهاد شده از سوی شهرداری تهران باید ابتدا به تصویب شورای شهر و سپس به تایید شورای عالی ترافیک برسد. این مطلبی است که طی روزهای گذشته بارها از زبان اعضای شورا و دیگر کارشناسان شنیده می‌شد، اما در عمل خلاف آن اتفاق افتاد. دو روز پیش معاونت حمل و نقل شهرداری در اقدامی شتاب زده و نابهنگام و قبل از مطرح شدن این لایحه در شورای شهر، اطلاعیه‌یی صادر کرد مبنی بر اینکه ثبت‌نام طرح ترافیک سال 97 انجام نمی‌شود. این اقدام عجیب شهرداری واکنش برخی اعضای شورا را در پی داشت و ازجمله محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل شهرداری در گفت‌وگو با «تعادل» این اقدام شهرداری را اشتباه خواند و گفت: در این باره به شهرداری تذکر داده خواهد شد. روز گذشته نیز باوجود اینکه موضوع طرح ترافیک در دستور جلسه شورا قرار نداشت، اعضای شورا درباره آن اظهارنظر کردند و نکته جالب این بود که صحبت‌های ضد و نقیضی در این ارتباط مطرح شد که بر شائبه تحمیل این پیشنهاد شهرداری به نهادهای قانونگذار دامن می‌زند.


 در حالی که دیروز محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران عنوان کرد، طرح ترافیک در دولت و شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده است، محسن هاشمی ‌رییس این شورا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که این طرح اکنون در شورای عالی ترافیک در دست بررسی است! پیش از این، اعضای شورا بارها تاکید کرده بودند که طرح ترافیک جدید ابتدا باید در شورای شهر و سپس در شورای عالی ترافیک به تصویب برسد. در واقع به نظر می‌رسد شهرداری درنظر دارد طرح موردنظر خود را به سرعت و بدون مخالفت، نهایی کند.

علیخانی درخصوص طرح ترافیک جدید، گفت: این طرح در شورای عالی ترافیک تصویب شده و در حال حاضر باید در شورای شهر تصویب شود. قرار است شهرداری ظرف یکی، دو روز ‌آینده لایحه مربوطه را به شورای شهر ارسال کند. احتمالا لایحه بازنگری طرح ترافیک جدید به جلسه آینده شورای اسلامی شهر تهران برسد.

 احتمال اجرای طرح ترافیک فعلی در 97

وی در پاسخ به اینکه ‌آیا این طرح به تصویب می‌رسد، گفت: معلوم نیست. اما با کلیات آن همه اعضای شورا موافق هستند و ممکن است در جزئیات آن تغییراتی ارائه شود. البته اکثریت اعضا بر بازنگری طرح تاکید داشتند. ولی روی جزئیات باید بعد از آمدن لایحه بررسی‌های لازم صورت گیرد. این طرح حتما تعیین‌تکلیف می‌شود و اگر طرح به تصویب نرسد، همان طرح قبلی اجرا می‌شود.

رییس کمیسیون حمل ‌و نقل شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به اینکه معاون حمل‌ و نقل شهرداری تهران اعلام کرده که در صورت عدم تصویب طرح جدید در اجرای طرح قبل نیز تغییراتی صورت می‌گیرد، گفت: مجددا باید لایحه به شورا ارائه شود اما باید ابتدا لایحه بازنگری تعیین تکلیف شود و اگر تصویب نشد، تصمیم‌گیری درخصوص نحوه اجرای طرح ترافیک در سال آینده اعلام می‌شود.

علیخانی درخصوص وضعیت سهمیه‌بگیرها در طرح جدید، گفت: استثنائاتی وجود دارد، ممکن است برای برخی اقشار مانند جانبازان، معلولان و بیماران خاص تسهیلاتی درنظر گرفته شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا طرح تا 15 بهمن تصویب می‌شود، گفت: باید دید چقدر زمان برای تصویب صرف می‌شود، ولی فکر می‌کنیم این طرح به تصویب برسد. وی در پاسخ به اینکه زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح فراهم است، گفت: شهرداری معتقد است که زیرساخت‌ها فراهم است اما برای طرحی که ما درنظر داریم که میزان دریافتی‌ها باید براساس پیمایش صورت گیرد، دوربین‌ها نمی‌تواند این کارها را انجام دهد. ممکن است طرح ما در داخل مصوبه بیاید و مکمل طرح شهرداری شده و در آینده این طرح هم اجرایی شود.

وی ادامه داد: ما میزان پیمایش و زمان حضور را مبنا قرار می‌دهیم. به هر حال ممکن است کسی   5 کیلومتر در داخل محدوده تردد کند و کسی  100 کیلومتر. در طرح شهرداری این موضوع یکسان دیده شده و یک قیمت برای آن پرداخت می‌شود. ولی ما معتقدیم که باید هر دو موضوع لحاظ شود. برخی دوربین‌های داخل محدوده زیرساخت تعیین پیمایش را ندارند. در لایحه این موضوع پیش‌بینی می‌شود.

 حمایت از کلیت طرح جدید ترافیک

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران نیز دیروز درباره تصویب طرح ترافیک گفت: در بحث طرح ترافیک شهرداری و شورا هم‌عقیده هستند. روالی که تا به امروز ادامه داشته و سال‌هاست تحت یک روال مشخصی اجرا می‌شد، دیگر کارآمد نیست و نیاز به اصلاح دارد.  وی ادامه داد: کلیات طرح ترافیک جدید توسط شهرداری و شورای ترافیک به تصویب رسیده است. شورا از کلیت این طرح حمایت می‌کند و در اصل این موضوع تردیدی نیست. طبق قانون و بند ۱۶ ماده ۸۱ قانون جدید شوراها که وظایف و اختیارات شوراهای شهر را توضیح داده است؛ هرگونه عوارض و میزان و نوع آنها باید به تصویب شورا برسد. طبعا در بخشی که مرتبط با چگونگی اخذ عوارض است، این طرح به شورا ارائه خواهد شد. ضمن اینکه ما در جلسه‌یی که با آقای پورسیدآقایی داشتیم، مقرر شد که کلیات طرح و پیوست‌های اجتماعی، ترافیکی و زیست‌محیطی آن به شورا ارائه شود تا شورا بتواند دیدگاه‌ها و نظراتش را درباره کلیت طرح با دقت بیشتری مطرح کند. او درباره اطلاعیه معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران که روز گذشته منتشر شد و بر عدم دریافت آرم طرح ترافیک سال ۹۷ اذعان داشت، تصریح کرد: اطلاعیه‌یی که شهرداری صادر کرد، ناظر بر این بود که باتوجه به اینکه فرآیند تصویب طرح جدید را طی می‌کنیم در حال حاضر برای سال آینده ثبت‌نامی صورت نمی‌گیرد. از اطلاعیه شهرداری یک مقدار بد برداشت شد وگرنه طبیعی است باتوجه به اینکه طرح جدید فرآیند تصویب را طی می‌کند، شهرداری ثبت‌نام طرح برای سال ۹۷ را متوقف کند.

 فقط اطلاع داریم

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران اما در این باره گفت: آنچه ما در حال حاضر اطلاع داریم، این است که طرحی درباره ترافیک تهران تهیه شده و شهرداری تلاش می‌کند که این طرح به تصویب برسد، ولی هنوز مسیرهای قانونی طی نشده است.

وی با اشاره به اینکه طرح ترافیک تا فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: بیش از  20 سال از طرح ترافیک فعلی می‌گذرد و در ابتدا تنها 20 هزار خودرو اجازه ورود به طرح ترافیک را داشتند و 4 هزار خودرو نیز می‌توانستند به صورت روزانه این طرح را خریداری کنند، ولی در حال حاضر برای ورود به محدوده طرح ترافیک بیش از 100هزار خودرو مجوز دارند و به همین دلیل، آلودگی هوای تهران کاهش نمی‌یابد و عملا انگار طرح ترافیکی اجرایی نمی‌شود و به همه کارت ورود به محدوده را داده‌ایم. از سوی دیگر، درآمدی هم نصیب شهرداری تهران نمی‌شود، چون تورم زیاد است.

هاشمی اضافه کرد: در حال حاضر با درنظر گرفتن خودروهایی که به‌صورت غیرقانونی وارد محدوده طرح می‌شوند، می‌توان تعداد آنها را 200 هزار خودرو اعلام کرد و ما سعی می‌کنیم در طرح جدید ترافیک، ورودی‌ها به محدوده را کم کنیم. 20 هزار خودرو برای ورود به طرح ترافیک تبدیل به 123هزار خودرو شده است و باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد که چرا در این بازه زمانی این اتفاق افتاده است.

وی درباره ممنوعیت طرح‌های شناور نیز اظهار کرد: کارت‌های شناور اقدام مناسبی بود ولی به‌صورت مناسب از آن استفاده نمی‌شد. کارت‌های شناور به‌صورت غیرقانونی دراختیار افرادی قرار گرفته بود که مجوز آن لغو شد و 500 تا 600 کارت به‌صورت غیرقانونی دراختیار بعضی افراد قرار داشت.

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: هنوز به‌صورت رسمی طرح ترافیک جدید به تصویب نرسیده و در این مسیر معاونت حمل و نقل شهرداری تهران تلاش می‌کند مصوبات لازم را بگیرد. بی‌تردید وقتی طرحی جدید می‌خواهد آغاز شود پرسش و پاسخ و نظرات مختلف نسبت به آن مطرح می‌شود. طرح جدید ترافیک به شورای ترافیک تهران ارسال شده است و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز تلاش می‌کند آن را به تصویب برساند.