:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

آنقدر تخلف شده که طرح تفصیلی دیگر موضوعیت ندارد

حجت‌الله میرزایی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران گفت: از نظر من برنامه کالبدی تفصیلی و جامع هیچ‌وقت ملاک عمل در شهرداری نبوده است چراکه آنقدر در باغات و پهنه‌بندی تخلف صورت گرفته که دیگر حتی موضوعیت هم ندارند و کاملا کنار گذاشته شدند.
کد خبر: ۱۰۶۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
اقتصاد گردان -   فرآیند تهیه برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران در معاونت برنامه‌ریزی و شهرداری مدتی است که آغاز شده است. حجت میرزایی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری در گفت‌وگو با ایلنا به برخی از ابهامات موجود در برنامه توسعه 5 ‌ساله سوم شهرداری پاسخ گفت. منبع اصلی درآمد شهرداری از طریق فروش تراکم، تغییر کاربری و عوارض ناشی از تخلفات شهرسازی است اما این طرح تفصیلی است که کاربری اراضی را مشخص می‌کند. با توجه به اهمیت طرح تفصیلی و جامع که بیش از 50 سال از عمرشان می‌گذرد، برنامه توسعه 5 ساله شهرداری باید نسبت به آن حساس‌تر باشد. با این حال میرزایی معتقد است، برنامه‌های تفصیلی و جامع سال‌هاست در دنیا کاربرد خود را از دست داده‌اند. او گفت: به نظر من براساس رویکرد جدیدی که در دنیا حاکم بوده این اقتصاد است که همه ‌چیز را تعیین تکلیف و مشخص می‌کند که پهنه‌بندی کالبدی باید چگونه باشد از سوی دیگر، برنامه‌های تفصیلی و جامع اساسا مختص دهه 70میلادی است و فقط در آن زمان بود که براساس کالبد، کاربری اجتماعی، خدمات و فضای سبز را مشخص می‌کردند. او ادامه داد: هر چند از نظر من برنامه کالبدی تفصیلی و جامع هیچ‌وقت ملاک عمل در شهرداری نبوده چراکه آنقدر در باغات و پهنه‌بندی تخلف صورت گرفته است که دیگر حتی موضوعیت هم ندارند و کاملا کنار گذاشته شدند. 
میرزایی درخصوص ضرورت تهیه برنامه سوم توسعه شهرداری و همپوشانی آن با طرح‌های تفصیلی و جامع تهران هم تصریح کرد: طرح تفصیلی و طرح جامع طرح‌های کالبدی هستند و فقط نوع پهنه‌بندی‌ها را از نظر فضایی مشخص می‌کنند. طرح جامع اهداف کلان را مشخص می‌کند اما برای شرایط اقتصادی و مالی، حوزه‌های اجتماعی شهرداری تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی نمی‌کند اما در برنامه توسعه است که مشخص می‌کنیم، شهرداری چگونه باید تامین مالی و هزینه کرده و چه کسب‌ وکارهایی در شهر راه بیفتد. معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران درباره رویکرد شهرداری در برنامه سوم توسعه در رابطه با انتخاب پیمانکاران گفت: قاعدتا ما به دنبال حداکثر رقابتی کردن و شفافیت در این حوزه هستیم اما اینکه محتوا چه خواهد بود، نمی‌توانم نظر قطعی بدهم. البته شفافیت، رقابت‌پذیری حداکثری و همین طور مشارکت پیمانکاران در تامین مالی پروژه‌ها رویکرد اصلی ما در این رابطه است و این 3 قاعده رعایت خواهد شد. وی درخصوص بحران نیروهای مازاد در شهرداری که در 6 ماهه آخر مدیریت شهری قبلی استخدام شدند و بخش عمده منابع صرف حقوق دادن به آنها می‌شود، تصریح کرد: مسوولیت برنامه‌ریزی در این حوزه بر عهده معاونت منابع انسانی است. 
آنها درحال تهیه طرحی در این خصوص هستند اما هنوز طرح به اتمام نرسیده است با واگذاری تصدی‌ها و برون‌سپاری، بخشی از معضل قابل حل است. در شرایطی که دومین برنامه 5 ساله شهرداری تهران فقط 30درصد اجرایی شد، میرزایی ضمانت اجرای برنامه سوم را بر عهده شورا دانست و ادامه داد: موفقیت برنامه سوم شهرداری به اتوریته و شکل نظارتی بستگی دارد که شورای شهر صورت خواهد داد. ناظر اصلی برنامه، شورای شهر است و در هر دوره مدیران سعی می‌کنند آنقدر که دامنه اقتدارشان افزایش پیدا می‌کند، رفتار کنند و به نظر من متولی اصلی برنامه یکی معاونت برنامه‌ریزی و دیگری شورای شهر است.