:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴

کاشان میزبان دوازدهمین المپیاد فرش می شود

مرحله کشوری دوازدهمین المپیاد فرش دستباف ایران به همت مرکز ملی فرش ایران و با حضور دانشجویان و دانش آموزان فرش از سراسر کشور به میزبانی دانشگاه کاشان برگزار می شود.
کد خبر: ۱۰۶۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
اقتصادگردان_ سید محمد ویسیان گفت: این المپیاد در حالی در دانشگاه کاشان طی روزهای 8 تا 10 اسفند ماه برگزار می شود که دانش آموزان و دانشجویان هنر- صنعت فرش کشور پس از پشت سر گذاردن مسابقات استانی خود پا به مرحله ملی و کشوری گذاشته اند و در این مرحله پس از رقابت دو روزه در دو بخش علمی و عملی برگزیده ها مشخص می شوند.

معاون تحقیقات و آموزش مرکز ملی فرش ایران افزود: المپياد فرش دستباف ایران هر ساله با هدف ایجاد انگيزه رقابت و سنجش سطح دانش و مهارت جوانان علاقه مند به عرصه هنرـ صنعت فرش برگزار مي‌شود در این راستا برای ايجاد رقابتی سالم و شرایطی یکسان در سطح دانش آموزی المپیاد، دانش‌آموزان مشغول به تحصيل در هنرستان‌هاي كار‌دانش و فنی- حرفه اي رشته فرش دستباف و دانشجويان رشته فرش دستباف دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي رقابت می کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به تخصصی بودن این المپیاد سوال ها توسط استادان دانشگاه در رشته فرش، صاحب نظران فرش دستباف و دبيران منتخب آموزش و پرورش طراحی می شود و داوران و ناظرانی نیز از میان استادان، صاحب نظران و نخبگان این هنر - صنعت بر نحوه اجراي مسابقات نظارت دارند.

ویسیان ادامه داد: اين المپياد هر ساله در دو مرحله استاني و كشوري برگزار مي‌شود، در مرحله اول مسابقاتی در سطح استان‌ها با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها و نظارت مركز برگزار شده و برگزیدگان آنها مشخص مي‌شوند. در مرحله نهایی در اسفند ماه مسابقه‌اي بين منتخبان استاني در سطح كشور برگزار شده و برگزیدگان كشوری انتخاب مي شوند که مسولیت برگزاری این مرحله بر عهده معاونت تحقیقات و آموزش مركز ملي فرش ایران است.

معاون تحقیقات و آموزش افزود: در یک گروه دانش آموزان در سه رشته طرح و رنگ، بافت و رنگرزي رقابت می کنند و در گروه دیگر دانشجویان با هم در چهار رشته طرح و رنگ، بافت، رنگرزي و مرمت رقابت خواهند داشت.

گفتنی است؛ پس از برگزاري مرحله نهايي المپياد طی روزهای 8 تا 10 اسفند ماه و اعلام نتايج و مشخص شدن نفرات برتر در سه رشته دانش‌آموزي و چهار رشته دانشجويي، به رسم يادبود و به منظور تشويق برگزیدگان جوايزي به آنان اعطا می شود.

 

منبع : مرکز ملی فرش ایران