:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

رشد صادرات اقلام عمده معدنی

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی- معدنی سازمان توسعه تجارت ایران از رشد 14درصدی صادرات اقلام عمده معدنی و صنایع معدنی خبر داد و گفت: در 8 ماهه امسال 3هزار و500 میلیون دلار به وزن 18میلیون تن اقلام عمده معدنی و صنایع مرتبط از کشور صادر شده است.
کد خبر: ۱۰۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
اقتصادگردان- این درحالی است که ارزش دلاری صادرات محصولات معدنی در 9ماهه ابتدایی سال جاری هم به حدود 6.8 میلیارد دلار رسیده است.
مسعود کمالی‌اردکانی از رشد 14درصدی صادرات اقلام عمده معدنی و صنایع معدنی خبر داد و گفت: در 8 ماهه امسال 3هزار و500 میلیون دلار به وزن 18میلیون تن اقلام عمده معدنی و صنایع مرتبط از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب 14درصد و 3.4درصد رشد داشته است.  مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی- معدنی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: سنگ آهن و کنسانتره، سنگ مس و کنسانتره، شمش فولاد، محصولات طویل فولادی، شمش آلومینیوم، شمش روی، کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی، شیشه ساختمانی و سنگ‌های تزیینی کار نشده و کار شده ازجمله مهم‌ترین محصولات معدنی و صنایع معدنی بوده‌اند که در 8 ماهه اول امسال دارای رشد صادرات بین 10تا 300درصد بوده‌اند.  کمالی‌اردکانی با بیان اینکه تراز تجای محصولات معدنی غیرفلزی دارای رشد قابل توجهی بوده‌اند، اضافه کرد: تراز تجاری محصولات عمده معدنی و صنایع معدنی غیرفلزی از لحاظ ارزش حدود 3میلیارد دلار و از لحاظ وزنی بیش از 28میلیون تن مثبت بوده است. به گفته وی، بازارهای اصلی صادراتی ایران در محصولات صنعتی و صنایع معدنی شامل کشورهای چین، عراق، هند، امارات، اندونزی، افغانستان، ترکیه، تایلند و کره است. میزان سهم صادرات وزنی و ارزشی بخش معدن و صنایع معدنی نیز نسبت به صادرات کل کشور در 9ماهه امسال به ترتیب 55 و 22درصد بود. از ابتدای فروردین تا پایان آذر امسال 48میلیون و 663 هزار تن محصولات معدنی شامل زنجیره فولاد و محصولات فولادی، زنجیره آلومینیوم و محصولات، مس و صنایع پایین دستی، زنجیره سرب، زنجیره سیمان، زنجیره روی، زنجیره مولیبدن، سنگ آهن، انواع محصولات سفال، کاشی و سرامیک، انواع سنگ، کروم، زغال سنگ و کک، تیتان، میکا، آنتیموان انواع فرو، فلزات و سنگ‌های گران‌بها و... به خارج صادر کرد که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی یک درصد رشد یافت.

همچنین میزان ارزش صادرات یاد شده به 6 میلیارد و 855 میلیون و 570 هزار دلار رسید که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته 3درصد افزایش یافت. میزان واردات بخش معدن و صنایع معدنی در 9ماهه امسال 9میلیون و 115هزار تن به ارزش 4میلیارد و 83 میلیون و 980هزار دلار بود که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 86 و 33درصد رشد یافت.

این محصولات شامل زنجیره فولاد و محصولات فولادی، زنجیره آلومینیوم و محصولات، مس و صنایع پایین دستی، زنجیره سرب، زنجیره سیمان، زنجیره روی، سنگ آهن، انواع محصولات سفال، کاشی و سرامیک، انواع سنگ، کروم، زغال سنگ و کک، تیتان، میکا، آنتیموان انواع فرو و... بود. افزون بر این در مدت یاد شده، سهم بخش معدن از واردات کل کشور از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 34و 11درصد بود.