:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
در جلسه مديران به پرداخت با رسانه هاي گروهي مطرح شد

برنامه هاي به پرداخت براي توسعه كسب و كار با بانك ها، فين تك ها واستارتاپ ها، افزايش سرمايه و فناوري هاي جديد

کارمزد دغدغه شرکت‌های پی اس پی نیست اما در نظام اقتصادی و بانکی باید بازنگری در این زمینه انجام شود. گران‌ترین تراکنش مربوط به دستگاه های پوز است و کف قیمت پوز ۷۰۰ هزار تومان است، باید از تکنولوژی برای کاهش پایانه‌های فروش استفاده کنیم که در این راستا سکه نه تنها به عنوان ابزار فروش بلکه برای ارائه انواع سرویس به مشتری ارائه خواهد شد
کد خبر: ۱۰۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
اقتصاد گردان – محسن شمشيري: در جلسه مديران شركت به پرداخت با رسانه هاي گروهي كه روز يكشنبه 17 دي 96 برگزار شد، برنامه به پرداخت براي توسعه فعاليت ها به عنوان بزرگترين شركت پرداخت كشور، افزايش سرمايه شركت، همكاري با بانك هاي مختلف و توسعه سوئیچ بانکی، استارتاپ ها، فين تك ها، اپلیکیشین سکه به عنوان یک پلتفورم با امکان توسعه کسب و کارهای مختلف، كارمزدهاي بانكي انتقال پول و... مطرح شد و مديران اين شركت، برنامه ها و دستاوردهاي اين شركت را مورد بررسي قرار دادند. 



محمدعلی ترابیان مدیرعامل به پرداخت ملت  گفت: جلسه‌ای برای حل مشکل پیش آمده بین شرکت‌های پرداخت و جیرینگ در شاپرک برگزار می‌شود. به پرداخت ملت سال ۸۴ به عنوان اولین شرکت پرداخت الکترونیک تاسیس شد و سپس با دریافت مجوز از بانک مرکزی به حوزه پرداخت الکترونیک ورود پیدا کرد. 
توسعه سوئيچ بانكي
 وی با بیان اینکه توسعه سوئیچ بانکی از برنامه‌های اتی کشور است، افزود: در حوزه پی اس پی هم توسعه خوبی در اواهر دهه ۸۰ داشتیم و یک میلیون پایانه در پوزهای مختلف در حال دریافت سرویس هستند و حدود ۹۰۰ هزار دستگاه پایانه فروشگاهی فعال است. 
 ترابیان با اشاره به اینکه اپلیکیشین سکه به عنوان یک پلتفورم با امکان توسعه کسب و کارهای مختلف طراحی شده تا از ظرفیت های این برنامه برای به پرداخت و مصرف کنندگان این برنامه استفاده شود، ادامه داد: ورژن جدید نرم‌افزار سکه طی هفته‌های اخیر ۳۰۰ هزار نصب داشت و دوسال پیش امکان ارتباط با بانک های دیکر غیر از بانک ملت ایجاد شد. 
 مدیرعامل به پرداخت ملت با اشاره به اینکه در سال ۹۶ سهام شرکت به پرداخت در بورس عرضه شد، گفت: کمتر از ۱۰ درصد سهام در بورس عرضه شده و مابقی متعلق به هلدینگ به پرداخت است و ما موظف هستیم که سود سهامدار را در بالاترین نقطه با ارائه بالاترین سطح خدمات داشته باشیم. 
 وی ادامه داد: در شورای عالی انفورماتیک و شاپرک نیز از رتبه خوبی برخوردار هستیم و در تلاش هستم تا کیفیت خدمات از کیفیت تعریف شده پایین‌تر نباشد؛  براساس آمار شاپرک از لحاظ کارایی و ارائه خدمات و همچنین در حوزه پایانه فروش و خرید رتبه یک را داریم و در حوزه اینترنت موبایل مدتی از رتبه بالایی برخوردار نبودیم اما در تلاش هستیم تا این جایگاه بهبود یابد. 
 ترابیان تاکید کرد: یکی از سیاست های اصلی ما استفاده از فناوری های به روز است و در راستای توسعه همکاری با مراکز علمی،  همکاری با شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه صنعتی شریف و ... آغاز شده است. 
 مدیرعامل به پرداخت ملت با بیان اینکه سیاست ما این است که در حوزه استارت‌آپ و فین‌تک نقش جدی داشته باشیم و تنها به عنوان حامی در کنار آنها نباشیم، افزود: پروژه ای با نام استارت‌آپ فکتوری در حال انجام است و سرمایه‌گذاری در حوزه فین نک و استارت‌آپ در این طرح خواهیم داشت.  یکی از محورها، نوع مشارکت و توسعه کسب و کار با شرکت های بزرگ است به عنوان مثال مذاکراتی با شرکت توسن انجام شده است. ما شرکت شفاف و بزرگی هستیم و از ابتدا زیر نظر یک بانک فعالیت داشته ایم و این موضوع برای شرکت ها مزیت خوبی است. 
كارمزد موضوع اساسي نظام بانكي 
 وی با اشاره به موضوع کارمزدهای بانکی گفت: بحث کارمزد موضوعی اقتصادی است نه سیاسی و نظام کارمزد برای بانک بحث جدی و کاربردی است؛ بانک ها باید از نظام کارمزدی درآمد داشته باشند نه از جذب پول و در اروپا بانک‌ها برای دریافت پول نقد و نگهداری آن از مشتری کارمزد می‌گیرند.  وقتی بحث از نظام کارمزد می شود موضوعی فراتر از مباحث فعلی است، تراکنش‌های خرد یکی از معضلات فعلی سیستم بانکی به شمار می‌رود و هزینه تراکتش آنلاین بالا است که ما به دنبال کاهش این هزینه‌ها هستیم. 
 مدیرعامل به پرداخت ملت تاکید کرد: کارمزد دغدغه شرکت‌های پی اس پی نیست اما در نظام اقتصادی و بانکی باید بازنگری در این زمینه انجام شود. گران‌ترین تراکنش مربوط به دستگاه های پوز است و کف قیمت پوز ۷۰۰ هزار تومان است، همچنین به دلیل خطرات شانس برگشت این دستگاه ها کم است به همین دلیل ما باید از تکنولوژی برای کاهش پایانه‌های فروش استفاده کنیم که در این راستا سکه نه تنها به عنوان ابزار فروش بلکه برای ارائه انواع سرویس به مشتری ارائه خواهد شد. 
ترابیان ادامه داد: هزینه تراکنش بالا نیست اما بازهم باید کاهش یابد، اکنون بحثی که بانک‌ها را آزار می‌دهد، میزان هزینه نیست بلکه موضوع این است که بانک‌ها نباید این هزینه را پرداخت کنند زیرا هیچ توجیهی برای آن‌ها ندارد. همچنین حجم تراکنش‌های خرد افزایش یافته اما هیچ منفعتی برای بانک‌ها ندارد. مدیرعامل به پورداخت ملت خاطرنشان کرد: اکنون در بانک مرکزی این موضوع مطرح است که این هزینه باید برعهده چه کسی باشد. 
ترابیان درباره مشکلات شرکت‌های پرداخت با جیرینگ و توسکا بیان داشت: مذاکرات با جیرینگ در حال انجام است و امیدوارم فضایی مناسب و رضایت همه طرفین ایجاد شود، فردا هم شرکت‌های پرداخت جلسه‌ای در این باره در شرکت شاپرک دارند تا این موضوع بررسی شود.  موضوع توسکا مشکل شرکت‌های پرداخت و صدا و سیما است؛ صدا و سیما مدعی است که در این زمینه طبق قانون عمل کرده اما به نظر من اگر هر بخشی با وابستگان خود به موضوع تبلیغات ورود کند به نفع اقتصاد کشور نیست. مدیرعامل به پرداخت ملت تاکید کرد: تا حد امکان باید حضور حاکمیت در مباحث اقتصادی کشور کاهش یابد زیرا افزایش حضور حاکمیت به اقتصاد کشور کمکی نخواهد کرد. 

افزايش سرمايه 

حمیدرضا کردلویی، معاونت مالی اداری به پرداخت ملت نیز در این نشست گفت: این شرکت تاکنون ۸۵ میلیارد تومان تاکنون سرمایه داشته و دویست میلیارد تومان افزایش سرمایه را در برنامه دارد. در حال حاضر در صورت تحقق افزایش سرمایه، پیش بینی خاصی برای افزایش فروش در دو ماه پایانی سال صورت نگرفته و روند گذشته طی خواهد شد اما در سال ۹۷ فروش شرکت افزایش خواهد یافت. ما سه مصرف اصلی برای افزایش سرمایه لحاظ کردیم که شامل نوسازی پایانه‌های فروش، مدل‌سازی سوئیچ و جایگاه های سوخت است و ۱۲۹ میلیازد تومان نیاز مالی دارد. 
حمیدرضا کردلویی، رئیس معاونت مالی اداری درباره افزایش سرمایه توضیح داد: «شرکت به پرداخت ملت ۹۵ میلیارد تومان سرمایه ثبت شده دارد و می‌خواهد سرمایه را به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دهد. بیش از ۹۰ درصد سهامداران این شرکت حقوقی هستند و پیش از ورود شرکت به بازار سرمایه سهامدار بودند. مراحل ابتدایی برگزار مجمع انجام شده است و فایل‌های پذیره‌نویسی نیز در حال آماده‌سازی است.»
 او همچنین در ادامه اضافه کرد: «اگر افزایش سرمایه مطابق برنامه ما پیش برود، در برنامه شرکت تا پایان سال ۹۶ تغییری نخواهد کرد و در سال ۹۷ برنامه‌های جدید را دنبال خواهیم کرد.»
در صورت افزایش سرمایه، به پرداخت ملت سه منبع اصلی را به عنوان مخارج لحاظ کرده است: نوسازی پایانه‌های موجود، مدلسازی سوئیچ و جایگاه‌های سوخت. به گفته کردلویی برای رسیدگی به این موارد ۱۲۹ میلیارد تومان برآورد شده است، درحالی که افزایش سرمایه چیزی حدود ۱۰۵ میلیارد تومان خواهد بود. او گفت: «تلاش می‌کنیم مابه‌التفاوت را از منابع داخلی مرتفع کنیم.»
براساس اطلاعاتی که سایت شاپرک درباره به پرداخت ملت جمع‌آوری کرده است، این شرکت در کارایی پایانه‌های فروش رتبه یک را به دست آورده است. به گفته ترابیان این مسئله ثابت می‌کند پایانه‌های به پرداخت ملت هرجا که هست بیشترین کارایی را دارد و برای دکور استفاده نمی‌شوند.
 البته به پرداخت ملت در حوزه اینترنت و موبایل نتوانسته است رتبه بالایی به دست بیاورد و مدیران این شرکت نیز بهبود و توسعه در این زمینه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. ترابیان در این باره توضیح داد: «تلفن‌های همراه، ابزارهای قوی و هوشمندی محسوب می‌شوند که در حال تبدیل به ابزار ارائه سرویس هستند. نگاه ما به محصول شرکت یعنی سکه نیز، به عنوان یک اپلیکیشن‌های موبایلی نیست، بلکه آن را پلت‌فرمی می‌دانیم که کسب‌وکارها در حوزه‌های متعدد می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های آن، خود را توسعه دهند.»
عباس باغستانی، رئیس معاونت شبکه به پرداخت ملت در صحبت‌های خود درباره برنامه‌های این بخش گفت: «در زمینه پایداری سرویس، یکی از کارهایی که تلاش داشتیم به آن توجه زیادی کنیم، استفاده از زیرساخت‌های مناسب‌تر برای پایانه‌ها است. تلاش داریم آنها را به سمت LAN و GPRS حرکت دهیم و برای پذیرنده‌ها زیرساخت ADSL فراهم کنیم تا دسترسی‌پذیری سرویس را بالا ببریم.»
 پروژه بعدی استفاده از سیم‌کارت‌های اختصاصی است که همکاری با اپراتورها را می‌طلبد. به گفته باغستانی این سیم‌کارت‌ها یک شبکه اختصاصی هستند که به به پرداخت این امکان را می‌دهند که کنترل، تسلط و دسترسی‌پذیری بهتری از اپراتورها داشته باشد. به پرداخت ملت همچنین سایت بحرانی خارج از تهران داد تا اگر سایت‌های این شرکت در داخل تهران با اختلال مواجه شد، از سایت‌های مستقر در اصفهان استفاده کند.
آرش لرستانی، نماینده معاونت طراحی درباره توسعه کسب‌وکار توضیح داد: «شاید شعار به پرداخت ملت را دیده باشید که یا می‌گوید سکوی حوزه کسب‌وکار شما هستیم و یا همراه کسب‌وکار شماییم. با توجه به نیاز بازار تصمیم گرفته‌ایم رویکرد پلت‌فرم به عنوان سرویس را به جای نرم‌افزار به جای سرویس در پیش بگیریم. تلاش داریم این رویکرد را به عنوان OmniChannel دنبال کنیم.»
لرستانی همچنین خبر داد پلت‌فرم Open API برای کسب‌وکارها در نظر گرفته‌اند که مطابق آن می‌توانند از سرویس‌های بانکی که به پرداخت ملت دراختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد استفاده کنند. ترابیان درباره مدل کسب‌وکاری آنها خبر داد: «در ابتدا این خدمات به صورت رایگان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و زمانی که به مرحله درآمدزایی رسیدند به شکل مشارکتی با آنها در سود سهیم خواهیم بود.»
حاتم هاشمی نیز، رئیس معاونت پایگاه داده‌ها از مذاکره به پرداخت ملت با بیش از ۶۰ شرکت خبر داد و گفت: «به پرداخت ملت تلاش داشته در مذاکره با آنها انعطاف بالایی داشته باشد و از نظر فنی و کسب‌وکاری مشاوره دهد. این استارت‌آپ‌ها حوزه های مختلفی مانند پرداخت، کیف‌پول، محیط زیست، پرداخت شارژ ساختمان و املاک  داشتند. ملاک ما در انتخاب آنها این است که بتوانند در کاهش هزینه‌های پرداخت کمک کنند. در سال جاری تلاش ما این است که حضور خود را در این حوزه پررنگ‌تر کنیم. هم‌اکنون نیز با یکی دو تا کسب‌وکار به مرحله نتیجه‌گیری رسیده‌ایم.»
 
نرم افزار سكه ششم دی ماه رو‌نمایی شد 

الهام مدنی، مدیر محصول سکه درباره آن توضیح داد: «نرم‌افزار موبایلی سکه دو سال گذشته تولید شد اما به علت سیاست‌گذاری‌های شرکت دوباره پیاده‌سازی شد و در نهایت امسال دی ماه از آن رونمایی کردیم. در همین مدت زمان کوتاه چیزی حدود ۳۰۰ هزار دانلود داشته و خدماتی مانند کیف پول الکترونیک، پرداخت قبض و خرید شارژ را به کاربران خود ارائه می‌کند و از مبدا ۱۷ بانک نیز سرویس کارت به کارت دارد و شش بانک دیگر نیز در آینده به آن اضافه می‌شود.»
مدنی‌زاده، گفت: ما به سمت استفاده از نرم افزار موبایلی رفتیم و با توجه به سیاست‌های شرکت این نرم افزار پس از دو سال با جدیت بیشتری ۳۰۰ هزار مصرف کننده دارد.  سرویس کیف پول، شارژ، نیکوکاری، پرداخت، کارت به کارت از مبدا ۱۷ بانک (بزودی ۶ بانک دیگر هم افزوده خواهد شد) سرویس گردشکری برای خرید بلیت قطار، تور، خرید بیمه و حوزه حمل و نقل از جمله سرویس‌های جدید این برنامه است که هم نسخه IOS و  هم اندروید دارد.
به گفته مدنی سرویس های آینده سکه در حوزه خرید بیمه و حمل‌ونقل خواهد بود.




سیاست به پرداخت ملت در حوزه فین‌تک‌ها و استارتاپ ها

مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت گفت: سیاست ما این است که در حوزه استارتاپ و فین تک ها نقش اصلی و سازنده داشته باشیم و صرفا اسپانسر شویم. هر خودپرداز بانک ملت در ماه ١٣ هزار تراکنش انجام میدهد، بنابراین حجم تراکنش های بانک خیلی بالاست.
وی با بیان اینکه توسعه سوییچ بانکی یکی از محورهای اینده این شرکت است، گفت: الان نزدیک یک میلیون پایانه از این شرکت سرویس می گیرند. که به یک میلیون و 200 هزار پایانه افزایش پیدا می کند. قبلا فقط با بانک ملت کار می کردیم ولی از دو سال قبل با بانکهای دیگر هم همکاری را آغاز کردیم.
ترابیان با اشاره به عرضه 10 درصد سهام این شرکت در بورس گفت: دو هفته قبل نرم افزار سکه را رونمایی کردیم ان هم بعنوان پلت فرمی برای کسب و کارهای جدید. استفاده از تکنولوژی سطح بالا اولویت اصلی ماست.
وی با بیان اینکه سرمایه شرکت از ٩٥ میلیارد تومان به 200 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت، افزود: سیاست ما این است که دررحوزه استارتاپ و فین تکها نقش اصلی و سازنده داشته باشیم نه اینکه صرفا اسپانسر شویم پروژه ای با نام استارت‌آپ فکتوری در حال انجام است که براساس آن، سرمایه‌گذاری در حوزه فین تک و استارت‌آپ در این طرح خواهیم داشت.
وی باتاکید بر ضرورت همکاری جدی با فین تکها گفت: از ایده های جدید برای کاهش هزینه های پرداخت حمایت جدی میکنیم.
این فعال در حوزه پرداخت ضمن اشاره به اینکه گران ترین تراکنش برای pos هاست، تصریح کرد:برای کسب و کارهای مختلف باید از تکنولوژی های مختلفی استفاده کنیم که جواب دهد. پیش بینی ما این است که پایانه های فروش تا ٥ سال اینده همچنان فعال باشتد ولی حرکت به سمت ابزارهای موبایلی است و باید در این بخش متمرکز شد.
مدیرعامل شرکت به پرداخت بالاترین تراکنش پایانه های فروش را مربوط به این شرکت دانست و ادامه داد: در فضای اینترنت و تلفن همراه نیز توسعه را در پیش داریم.

جزو بهترین‌های شاپرک هستیم
ترابیان با اشاره به سال تاسیس و فعالیت‌های شرکت به پرداخت گفت: این شرکت در سال 84 تاسیس شده و کل سهام این شرکت در ابتدا مربوط به بانک ملت بود. شروع کار شرکت، تولید سوییچ برای پذیرندگی و صادرکنندگی بود.
وی افزود: فعالیتهای شرکت ادامه پیدا کرد تا در ادامه موفق به کسب مجوز ارائه خدمات پرداخت یا همان PSP از بانک مرکزی شد. این شرکت با کسب مجوز از شاپرک، جزو دوازده PSP دارای مجوز از شاپرک شد که در ادامه با فعالتیهای خود، در رده‌بندی شاپرک، جزو شرکت‌های خوب قرار گرفت.
او ادامه داد: در حال حاضر وقتی صحبت از تراکنش‌های بانک ملت می‌شود، باید بدانیم که بانک ملت به عنوان یک بانک برتر دارای تعداد تراکنش بالایی است. در ماه هر ATM این بانک به طور متوسط حدودا 12 تا 13 هزار تراکنش مالی دارد که حجم بالایی محسوب می‌شود.
توسعه سوییچ بانکی از اهداف شرکت
او با اشاره به توسعه سوییچ بانکی گفت: توسعه سوییچ بانکی یکی از اهدافی است که شرکت در حال پیگیری آن است. در حوزه PSP نیز این شرکت فعالیت خود را از سال 85 آغاز کرده که در سالها 87 و 88 و 89 شرکت توسعه خوبی در این زمینه کسب کرد. در حال حاضر نیز نزدیک به یک میلیون پایانه در "مجموعه سوییچ PSP شرکت "به پرداخت نوین"، سرویس دریافت می‌کند که حدودا 900 هزار تراکنش، مربوط به پایانه‌های فروشگاهی هستند و باقی آن در حوزه اینترنت است.
او افزود: در ابتدا حوزه فعالیت شرکت صرفا محدود به فعالیت با بانک ملت بود که این موضوع برای ما هم حسن داشت و هم محدودیت. اما در چند سال اخیر حوزه فعالیتهای ما بیشتر شده و با سایر بانکها نیز وارد فعالیت شده‌ایم.
افزایش سرمایه 100درصدی شرکت، به زودی
ترابیان با اشاره به واگذاری سهام شرکت به پرداخت در بورس اوراق بهادار گفت: عملیات بورسی شدن شرکت به پرداخت در سال 95، در دستور کار قرار گرفت که با آماده شدن مقدمات این واگذاری در 3 ماهه دوم سال 96، سهام این شرکت در بازار بورس عرضه شد.
وی گفت: خوشبختانه ما مجوز افزایش سرمایه شرکت را نیز اخذ کرده‌ایم. بر این اساس سرمایه شرکت از 95 میلیارد به حدود 200 میلیارد افزایش خواهد یافت. کارهای مقدماتی این موضوع انجام شده و به زودی شاهد افزایش سرمایه شرکت خواهیم بود.
از های تک نهایت استفاده را می‌بریم
مدیر عامل شرکت به پرداخت با اشاره به سیاستهای آینده این شرکت گفت: یکی از سیاستهای اصلی ما به روز کردن فعالیتها و استفاده از بهترین و به‌روزترین فناوری‌ها است. تلاش ما این است که از "های تک،" نهایت استفاده را ببریم و از این امانت به خوبی نگهداری کنیم. مطمئنا در چند سال آینده شاهد شرکتی خواهیم بود که استفاده از تکنولوژی سطح بالا در آن، جزو محورهای اساسی فعالیتش است.
وی یکی دیگر از اهداف شرکت را توسعه همکاری با مراکز علمی کشور دانست و گفت: در حال حاضر با معاونت فناوری و توسعه شرکتهای دانش بنیان در نهاد ریاست جمهوری و دانشگاه صنعت شریف ارتباطات خوبی داریم. البته قصد داریم که در همین زمینه همکاریمان را با نهادهای علمی بیشتر کنیم.
پایانه دکوری نداریم
ترابیان یکی دیگر از سیاستهای مد نظر شرکت را پیشرفت در حوزه پرداخت تبیین کرد و افزود: شرکت قصد دارد که در حوزه فین تک و استارت آپ نقش جدی داشته باشد و این یکی از سیاستهایی است که شرکت دنبال می‌کند؛ چرا که شرکت قصد ندارد صرفا به عنوان یک اسپانسر و یا یک حامی صرف نقش آفرینی کند.
او با اشاره به میزان فعالیت‌ پایانه‌های خرید و فروش شرکت به پرداخت ملت گفت: در حال حاضر این شرکت بالاترین کارانه فروش را دارد که بالای یک و نیم است. این عدد، رقم بسیار مهمی است و نشان از این دارد که پایانه‌های ما پایانه دکوری نیست و فعال هستند. البته در حوزه اینترنت در دوره کوتاهی رتبه بالایی نداشتیم.
حضور جدی در فضای مجازی و تلفن همراه
وی تصریح کرد: در حال حاضر در فضای مجازی و تلفن همراه نیز فعال هستیم. امیدواریم شرایط شرکت، هم در هر دو حوزه ارتقا پیدا کند.
سکه، پلتفرم شرکت به پرداخت ملت
ترابیان با اشاره به اپلیکیشن سکه و کارآیی آن گفت: به دلیل اهمیت حضور در فضای مجازی، اپلیکیشن "سکه" طراحی شد. البته ما به اپلیکیشن "سکه" به عنوان یک نرم افزار موبایلی ساده نگاه نکرده‌ایم. سکه، یک پلتفرم است که امکان توسعه کسب و کارهای مختلف برای شرکت و برای سایر کسب وکارهایی که می‌توانند عرضه شوند را دارد. ما در این حوزه آمادگی کامل داریم، تا به لحاظ سرمایه گذاری و به لحاظ در اختیار قرار دادن امکانات در ایجاد درآمد برای کسب و کارها مشارکت کنیم.
 
مجوز افزایش سرمایه را از بورس دریافت کرده‌ایم
محمدعلی ترابیان درباره همکاری به پرداخت ملت با سایر بانک‌ها گفت: «همکاری با بانک ملت برای ما هم حسن بود و هم نوعی محدودیت به حساب می‌آمد. از دو سال پیش طی مذاکراتی که داشتیم تصمیم گرفتیم با بانک‌های دیگر نیز همکاری داشته باشیم.»
اما این مسئله تنها تغییری نبود که به پرداخت ملت احساس کرد. در نیمه دوم سال ۹۵ ورود این شرکت به بورس نیز در دستور کار قرار گرفت و در سه ماهه دوم سال ۹۶، سهام شرکت به پرداخت ملت به بازار بورس عرضه شد و اکنون یک شرکت بورسی به حساب می‌آید. البته از این میان کمتر از ده درصد سهام به بازار عرضه شده و بیش از ۹۰ آن همچنان در اختیار سایر سهامداران است.
به پرداخت ملت همچنین مجوز افزایش سرمایه خود را از سازمان بورس دریافت کرده است و تلاش دارد سرمایه خود را از ۹۵ میلیارد تومان با یک افزایش صددرصدی به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دهد.

کارخانه استارت‌آپ
به پرداخت ملت در حال حاضر تلاش دارد برنامه‌های خود برای آینده را مانند بروز کردن فناوری‌ها، استفاده از تکنولوژی‌ها در سطوح بالا و همکاری با مراکز عملی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان در نهاد ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی شریف را دنبال کند. این شرکت در عین حال می‌خواهد سوئیچ‌های بانکی خود را توسعه دهد و در استفاده از آنها از سوئیچ‌های درجه یک استفاده کند.
مدیرعامل به پرداخت ملت گفت: «سیاست ما در حوزه استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها این است که نقش‌آفرین باشیم و نمی‌خواهیم در حد یک اسپانسر یا حامی باقی بمانیم و سالانه تنها یکی دو رویداد برگزار کنیم. نقش ما باید سازنده و جدی باشد. در آینده نیز پروژه‌ای را تحت عنوان استارت‌آپ فکتوری یا کارخانه استارت‌آپ آغاز خواهیم کرد.»
همچنین استفاده از فناوری‌هایی مانند NFC و خواندن کدهای QR و توسعه آن در محصولات به پرداخت ملت نیز در دستور کار قرار گرفته است.
ترابیان در پاسخ به اینکه پلت‌فرم API به پرداخت ملت چه تفاوتی با مجموعه‌هایی مانند توسن بوم و فینوتک دارد توضیح داد: «نخستین مزیت رقابتی ما داشتن مجوز PSP است. دومین مزیت، داشتن سوئیچ خوب عملیاتی است. البته این شرکت‌ها فعالیت خوبی دارند و ما نیز با توسن جلساتی برگزار می‌کنیم تا ببینیم چطور می‌توانیم هم‌افزایی داشته باشیم.»