:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
جزییات دیه کشته شدگان احتمالی

سهم ۳۰ درصدی بیمه‌های البرز و ملت 70 درصدي بيمه گر خارجي کلوب P&I در نفتکش حادثه دیده

ارزش تانکر این نفتکش ۳۲ میلیون دلار با سال ساخت ۲۰۰۸ است.محموله این کشتی حدود یک میلیون بشکه نفت است که ارزش آن بر اساس قیمت‌های کنونی نفت، ۶۰ میلیون دلار است. همچنین میزان دیه خدمه کشتی نیز براساس استانداردهای بیمه ای دست کم ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار است و در جریان این حادثه حدود ۳۰ نفر از خدمه ایرانی کشتی مفقود شده اند
کد خبر: ۱۰۶۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
اقتصاد گردان - کشتی نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران که صبح يكشنبه 17 دي 96 در آب های چین دچار حادثه شد، در اجاره شرکت «هانووا توتال» کره جنوبی بوده و محموله خریداری شده نیز متعلق به شرکت «هانووا توتال» کره جنوبی بوده، در نتيجه اين نفتكش، تحت پوشش بیمه ای کلوپ های بین المللی (P&I) قرار دارد و۳۰ درصد بدنه کشتی نيز توسط بیمه البرز ۲۰ درصد  و بيمه  ملت ۱۰ درصد تحت پوشش است. ۷۰ درصد مابقی بیمه بدنه این کشتی تحت پوشش بیمه گر خارجی بوده است. 
هزینه حمل، بیمه و عقد قرارداد حمل از بندر، تحویل بار و بیمه و بازرسی این نفتکش با خریدار بوده و هنوز دولت چین یا رسانه های بین المللی میزان نشتی نفت در آب های چین وارزیابی خسارت نفت کش ها و آلودگی محیطی را اعلام نکرده اند.
ارزش تانکر این نفتکش ۳۲ میلیون دلار با سال ساخت ۲۰۰۸ است.محموله این کشتی حدود یک میلیون بشکه نفت است که ارزش آن بر اساس قیمت‌های کنونی نفت، ۶۰ میلیون دلار است. همچنین میزان دیه خدمه کشتی نیز براساس استانداردهای بیمه ای دست کم ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار است و در جریان این حادثه حدود ۳۰ نفر از خدمه ایرانی کشتی مفقود شده اند. البته رقم دقیق دیه خدمه کشتی ها در زمان خرید بیمه نامه به طور توافقی بین بیمه گر و بیمه گذار تعیین می شود.
محموله این کشتی، میعانات متعلق به شرکت ملی نفت بوده که آن را برای شرکت «هانووا توتال» کره جنوبی حمل می کرده است. تمام محموله این کشتی و همچنین خود آن در اجاره شرکت کره ای و تحت پوشش کلوب P&I بوده است.

پوشش ۶.۴ میلیون دلاری بیمه البرز 

معاون فنی شرکت سهامی بیمه البرز اعلام کرد که نفتکش حادثه دیده «توتال لاس» یا دچار نابودی کامل شده و حداکثر تعهد این شرکت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار است.
احمد صفرزاده در گفتگو با ایبِنا با تایید سهم ۲۰ درصدی بیمه البرز در بیمه بدنه نفتکش حادثه دیده ایرانی در آب های چین گفت: ۱۰ درصد از بیمه بدنه این نفتکش تحت پوشش بیمه ملت و ۷۰ درصد مابقی آن تحت پوشش قراردادهای خارجی قرار داشته است.
وی با بیان اینکه به دلیل انفجار این نفتکش، کشتی دچار «توتال لاس» شده، اظهارداشت: با فرض بر اینکه کل سرمایه ۳۲ میلیون دلاری کشتی از بین رفته باشد، ۲۰ درصد آن حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار تحت پوشش بیمه البرز بوده است.
صفرزاده توضیح داد که از خسارت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری، ۱۵ درصد بیمه اتکایی اجباری نزد بیمه مرکزی و ۷ درصد آن نزد بیمه البرز بوده است؛ ۱۴ درصد از این رقم نزد شرکت های اتکایی داخلی (شرکت های بیمه اتکایی امین و ایرانیان) و مابقی نزد شرکت های خارجی بیمه بوده است.
به گفته معاون فنی بیمه البرز، بیمه های اتکایی آسیایی طرف قرارداد بیمه البرز در پوشش اتکایی این نفتکش بوده اند. 

پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان خسارت جانی خدمه نفتکش

صفرزاده اعلام کرد: بیمه البرز در چارچوب قرارداد عمر و حادثه با شرکت ملی نفتکش به ازای هریک از خدمه کشتی که در این حادثه فوت شده باشند، ۱۰۰ میلیون تومان خسارت پرداخت می کند. اگر ۳۲ نفر خدمه ایرانی این نفتکش که در حال حاضر مفقود هستند، فوت شده باشند، ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خسارت باید پرداخت شود که حدود ۵۰۰ میلیون تومان آن سهم اتکایی بیمه مرکزی است.
وی شرط پرداخت خسارت فوت خدمه نفتکش حادثه دیده را عمل شرکت ملی نفتکش به تعهدات بیمه ای اش نزد بیمه البرز عنوان کرد.

جزئيات حادثه 

دولت چین روز یکشنبه اعلام کرد که یک کشتی نفتکش ایرانی که اپراتور آن یک شرکت صاحب نام در حمل نفت است، پس از برخورد با یک کشتی باری چینی آتش گرفته و نفت آن در دریای شرق چین نشت کرده است.
در بحث ارزیابی خسارت نفت کش ها، آلودگی محیطی نیز قابل ارزیابی است اما هنوز دولت چین یا رسانه های بین المللی میزانی از نشتی نفت در آب های چین اعلام نکرده اند. هزینه حمل، بیمه و عقد قرارداد حمل از بندر، تحویل بار و بیمه و بازرسی این نفتکش با خریدار بوده است.
بر اساس برآوردها، محموله این کشتی حدود یک میلیون بشکه نفت است که ارزش آن بر اساس قیمت‌های کنونی نفت، ۶۰ میلیون دلار است.
در جریان این حادثه حدود ۳۰ نفر از خدمه ایرانی کشتی مفقود شده اند. میزان دیه خدمه کشتی نیز براساس استانداردهای بیمه ای دست کم ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار است. البته رقم دقیق دیه خدمه کشتی ها در زمان خرید بیمه نامه به طور توافقی بین بیمه گر و بیمه گذار تعیین می شود.
کسری نوری سخنگوی وزارت نفت اعلام کرد که این کشتی که در آب های چین دچار حادثه شده متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران بوده است. وی ادامه داد: محموله این کشتی، میعانات متعلق به شرکت ملی نفت بوده که آن را برای شرکت «هانووا توتال» کره جنوبی حمل می کرده است.
سخنگوی وزارت نفت اظهارداشت: تمام محموله این کشتی و همچنین خود آن در اجاره شرکت کره ای و تحت پوشش یک شرکت معتبر بیمه خارجی بوده است. نوری درباره اینکه خبرگزاری شینهوای چین گزارش کرده ۳۰ نفر از خدمه مفقود شده این کشتی ایرانی بوده اند، گفت: متاسفانه اطلاع دقیقی از علت حادثه و آتش گرفتن این کشتی در اختیار نداریم اما بالاخره کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران بوده و اکثر خدمه آن نیز ایرانی بوده اند.
محموله این کشتی، میعانات متعلق به شرکت ملی نفت بوده که آن را برای شرکت «هانووا توتال» کره جنوبی حمل می کرده است. تمام محموله این کشتی و همچنین خود آن در اجاره شرکت کره ای و تحت پوشش کلوب P&I بوده است