:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اونس جهاني 1319 دلار شد

كاهش نرخ ارز و سكه در 16 دي 96، پيش بيني افزايش 400 دلاري طلا در بازار جهاني

نرخ ارز، سكه و طلا روز شنبه 16 دي 96 روند نزولي به خود گرفت و با ثبت رقم 4288 توماني براي دلار، نرخ سكه طرح جديد به 1 ميليون و 460 هزار تومان رسيد
کد خبر: ۱۰۶۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
اقتصاد گردان - محسن شمشيري:  كارشناسان با اشاره به كاهش همزمان ارز و سكه در شرايطي كه اونس جهاني در حال افزايش است، معتقدند كه در هفته گذشته، بازار ارز و سكه و طلا با حباب بيشتري مواجه شد كه با آرامش نسبي بازار، با وجود افزايش اونس جهاني، بازار با كاهش حباب سكه و ارز مواجه شده است و اين موضوع نشان مي دهد كه بازار سكه حداقل با حباب 100 تا 200 هزار توماني مواجه است و نرخ ارز و دلار نيز با حباب مواجه شده است و در نتيجه انتظار مي رود كه در روزهاي آينده نيز با كاهش بيشتر حباب ارز و سكه و طلا مواجه باشيم.


 در بازار ارز مبادله اي،  نرخ رسمی 15 ارز کاهش و 22 ارز افزایش یافت و بهای 2 ارز هم تغییری نداشته است. دلار با 2 ریال کاهش 3608.9 تومان، پوند با 167 ریال رشد 4896.5 تومان و یورو با افت 39 ریالی 4341.1 تومان ارزش‌گذاری شد.
در بازار آزاد نيز، صرافی‌های پایتخت هر دلار آمریکا را با ۷۵ تومان افت نسبت به پنجشنبه گذشته ۴ هزار و ۲۸۸ تومان ‌فروختند. همچنین هر یورو با ۲۲۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۵ هزار و ۲۵۵ تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۷۹ تومان افت، ۵ هزار و ۹۰۹ تومان داد و ستد شد. در حال حاضر تفاوت دلار مبادله اي و آزاد به 679 تومان رسيده و بار ديگر در كانال زير 700 تومان قرار گرفت. 

در بازار طلا نيز در حالي كه اونس جهاني به 1319 تومان رسيده و روند صعودي خود را حفظ كرده و كارشناسان پيش بيني مي كنند كه در سال 2018 به دلايل مختلف اقتصادي و سياسي، با احتمال افزايش 400 دلاري اونس جهاني مواجه خواهيم شد، اما به خاطر كاهش حباب بازار ارز و سكه در ايران، شاهد كاهش نرخ طلا و سكه هستيم و هر گرم طلای ۱۸ عیار با یک هزار و ۳۹۰ تومان کاهش ۱۳۵ هزار و ۳۵۰ تومان قیمت‌گذاری شد. 

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز و در بازار با ۱۱ هزار تومان کاهش نسبت به پنجشنبه گذشته، یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان داد و ستد ‌شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۱۳ هزار تومان کاهش، یک میلیون و ۴۶۵ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی نیز با ۲۰ هزار تومان افت ۷۳۰ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز ۴۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد که نسبت به پنجشنبه گذشته ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز با یک هزار تومان افزایش نسبت به پنجشنبه گذشته، ۲۸۲ هزار تومان تعیین شده بود.

                         جدول نرخ ارز و سکه در بازار (قیمت‌ها به تومان)

نوع سکه و ارز  

پنجشنبه

شنبه

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید

۱۴۷۱۰۰۰

۱۴۶۰۰۰۰

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم

۱۴۷۸۰۰۰

۱۴۶۵۰۰۰

نیم سکه

۷۵۰۰۰۰

۷۳۰۰۰۰

ربع سکه

۴۴۰۷۰۰

۴۲۹۵۰۰

سکه گرمی

۲۸۱۰۰۰

۲۸۲۰۰۰

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۱۳۶۷۴۰

۱۳۵۳۵۰

دلار

۴۳۶۳

۴۲۸۸

یورو

۵۴۷۵

۵۲۵۵

پوند

۵۹۸۸

۵۹۰۹



افزایش ۴۰۰ دلاری طلا 

روزنامه وال استریت نوشت: پیش بینی می شود که قیمت طلا به بیش از یکهزار و ۷۰۰ دلار در هر اونس در سال ۲۰۱۸ میلادی برسد.
به گزارش راشاتودی، روزنامه وال استریت در سر مقاله خود نوشت: پیش بینی می شود که قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ میلادی با سیر افزایشی روبرو شود. پیش بینی انجام گرفته حاکی از رسیدن قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ میلادی به یکهزار و ۷۰۰ دلار در هر اونس یا بیشتر از آن دارد که این یعنی با توجه به سطح فعلی طلا که قیمت آن در هر اونس یکهزار و ۳۰۰ دلار است، رشد ۴۰۰ دلاری را تجربه خواهد کرد.
همچنین در واپسین روزهای سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد قرار دادهای طلا ۱۰ هزار تعداد افزایش پیدا کرد و رشد بیش از ۲.۳ درصدی را به خود اختصاص داد. بر پایه این گزارش، مجموع حجم معاملات طلا در خارج از بورس لندن ۱.۵ میلیون تن گزارش شده که فقط ۱۸۰ هزار از آن به صورت فیزیکی انجام گرفته شده است.


ذره بین روي معاملات بیت کوین

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مسائل و معاملات بیت کوین باید زیر ذربین بانک مرکزی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا این ارز دیجیتالی برای اقتصاد کشور تبعات دارد یا خیر؟
رسول خضری، در خصوص خرید و فروش بیت کوین، اظهار داشت: اقتصاد دنیا با مبادلات مالی جدیدی روبرو شده است که ارزیابی این موضوعات باید بصورت کارشناسی انجام شود چرا که باید از ظرفیت های جدید مفید در توسعه تجارت استفاده شود .
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:مسائل و معاملات بیت کوین باید زیر ذربین بانک مرکزی قرار گیرد  تا مشخص شود که آیا این ارز دیجیتالی برای اقتصاد کشور تبعات منفی دارد یا خیر.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:نمی توان گفت بکارگیری فناوری اطلاعات در بازارهای مالی به زیان اقتصاد کشور است اما باید احتیاط ها در شرایط فعلی اقتصاد کشور بالا باشد تا مشکلاتی مانند مسائل سپرده گذاران در برخی از موسسات مالی و اعتباری تکرار نشود.
خضری در ادامه گفت و گوی خود با خبرگزاری خانه ملت، تصریح کرد: در حال حاضر تنها برخی از کشورها موضوع خرید و فروش بیت کوین را پذیرفته اند بنابراین باید بانک مرکزی با ارزیابی شرایط، در این خصوص شفاف سازی انجام دهد.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی افزود:با توجه به حساسیت ها درباره ارزهای دیجیتال این ضرورت ایجاب شده که بانک مرکزی و رسانه ها در زمینه خرید و فروش بیت کوین، اطلاع رسانی بیشتری داشته باشد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود:علی رغم اینکه اقدامات مناسبی در راستای ساماندهی صرافی ها صورت گرفته است اما با این وجود هنوز نظارت موثر و مطلوبی درخصوص فعالیت صرافی ها وجود ندارد.