:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
تب افزایش قیمت سکه و ارز در بازار فروکش کرد

تقویت دلار در برابر ریزش سکه

قیمت سکه و ارز که در جریان ناآرامی‌های اخیر و در روند معاملات سوداگرانه هفته گذشته با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده بود، روند نزولی به خود گرفت.
کد خبر: ۱۰۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۰
اقتصادگردان- گروه بانک‌وبیمه| احسان شمشیری|

طی هفته اخیر و در پی بروز ناآرامی‌ در استان‌های مختلف کشور قیمت سکه و ارز در بازار روند صعودی به خود گرفت به‌طوری که قیمت دلار تا مرز 4400 تومان و قیمت سکه تا 1555 تومان افزایش یافت. این روند باعث دخالت بانک مرکزی و عرضه ارز مداخله‌یی برای کنترل قیمت دلار شد، در عین حال قیمت سکه در جریان معاملات سوداگرانه حتی در حراج بانک کارگشایی نیز به بالای یک‌میلیون و 500 هزار تومان رسید. با کاهش ناآرامی‌های اخیر و کنترل اوضاع، روز گذشته قیمت سکه در بازار به یک‌میلیون و 465 هزار تومان و دلار به 4324 تومان افت کرد. قیمت سایر ارزها نیز در بازار روند نزولی را طی کرد به گونه‌یی که یورو با کاهش 100 تومانی به 5458 تومان رسید.

 18عیار در مرز 137هزار تومان، دلار 4363 تومان

 بانک مرکزی نرخ تبادلی ۳۹ ارز را برای روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۰ ارز از جمله دلار نسبت به روز چهارشنبه افزایش و قیمت ۸ واحد پولی دیگر مانند پوند کاهش یافت؛ نرخ یک ارز دیگر نیز ثابت ماند. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار امریکا برای روز پنج‌شنبه چهاردهم دی ماه با ۳۵ ریال افزایش ۳۶هزار و ۹۱ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۲۲۸ریال کاهش نسبت به روز سه‌شنبه ۴۸هزار و ۷۹۸ریال و هر یورو با ۷۵ریال افت ۴۳هزار و ۳۷۲ریال ارزش‌گذاری شد.

به گزارش «تعادل» صرافی‌های پایتخت نیز هر دلار امریکا را با ۷ تومان رشد نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۳۶۳ تومان می‌فروختند. همچنین هر یورو با ۸۹ تومان کاهش نسبت به روز چهارشنبه ۵ هزار و ۴۷۵ تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۲۷ تومان رشد، ۵ هزار و ۹۸۸ تومان داد و ستد شد. در حال حاضر فاصله دو نرخ مبادله‌یی و آزاد دلار به 754 تومان رسیده است.

همچنین روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا گزارش اقتصادی منطقه یورو را منتشر کرد که طبق مفاد کلیدی آن برای دستیابی به نرخ تورم هدف‌گذاری شده 8درصدی به درجه قابل قبولی از سیاست‌های فوق انبساطی نیاز است. بر اساس اعلام بانک مرکزی اروپا رشد اقتصادی قابل ملاحظه منطقه یورو در سال‌های اخیر سبب شده، اطمینان بیشتری پیرامون همگرا بودن با نرخ هدف‌گذاری شده تورم حاصل شود و امیدها به رشد یورو افزایش یابد. در بازار طلا نیز با رشد اونس جهانی به 1322 دلار و افزایش نرخ دلار به 4363 تومان، قاعدتا باید نرخ طلا و سکه در بازار داخلی افزایش می‌یافت. اما به دنبال آرام شدن ناآرامی‌های اخیر، سکه بهار آزادی پس از چند روز افزایش قیمت روزپنج‌شنبه با ۳۳ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۴۷۱هزار تومان رسید.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۱۷هزار تومان افزایش، یک‌میلیون و ۴۷۸هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی نیز با ۱۳هزار تومان افزایش ۷۵۰هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز ۴۴۰هزار و ۷۰۰تومان داد و ستد شد که نسبت به روز چهارشنبه 5هزار و ۲۰۰ تومان افزایش داشت. قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه ۲۸۱هزار تومان تعیین شده بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار با 2هزار و ۷۱۹ تومان کاهش نسبت به روز چهارشنبه ۱۳۶هزار و ۷۴۱تومان قیمت‌گذاری شد.

 حباب ۱۰۰هزار تومانی سکه

با وجود برگزاری حدود ۱۷حراجی برای عرضه سکه و تعدیل قیمت‌ها در بازار همچنان حدود ۱۰۰هزار تومان حباب قیمتی برای آن وجود دارد. گرانی دلار از دلایل اصلی رکوردشکنی‌های سکه و عدم کاهش قیمت آن به شمار می‌رود.

نزدیک به دو ماه از برگزاری حراجی‌های سکه از سوی بانک مرکزی در بانک کارگشایی می‌گذرد. با اینکه پیش‌بینی می‌شد با عرضه سکه از طریق حراجی، قیمت‌ها در بازار تعدیل شود و نرخ حدود یک‌میلیون و ۳۹۰هزار تومانی تمام سکه کاهش یابد و حباب نزدیک به ۲۰۰هزار تومانی آن تا حداقل ۵۰ درصد تخلیه شود، ولی در گذر زمان مسائل دیگری رخ داد که مانع از کاهش قیمت سکه شد و حتی تا ۱۰۰هزار تومان بر قیمت آن افزود.

در حال حاضر هر قطعه سکه تمام بهار آزادی تا حدود یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار معامله می‌شود. این درحالی است که به گفته سلیمانی مدیرعامل بانک کارگشایی  اکنون با توجه به قیمت موجود دلار و هر اونس طلا در بازار جهانی، سکه تمام بهار آزادی حدود ۱۰۰هزار تومان و نیم‌سکه نزدیک به ۲۰هزار تومان حباب قیمتی دارد. وی با اعلام اینکه تاکنون تا ۱۳۰هزار قطعه سکه تمام و نیم بهار در حراجی فروش رفته است، گفت: با وجود اینکه حراجی‌های بسیاری تاکنون برگزار شده اما قیمت‌ها فعلا بالاست که دلیل اصلی این موضوع را می‌توان در افزایش قیمت دلار طی هفته‌های اخیر جست‌وجو کرد. به هر صورت دلار در این مدت به‌طور قابل توجهی گران شده است و این موضوع همراه با افزایش قیمتی که در اونس جهانی طلا رخ داده موجب می‌شود بهای سکه بالا رود. ولی با این حال اگر این حراجی‌ها هم برگزار نشده بود به‌طور حتم قیمت سکه می‌توانست بالاتر از رقم کنونی باشد. سلیمانی در مورد اینکه چرا در حراجی‌های اخیر قیمت سکه گاهی بالاتر از آنچه در بازار وجود دارد، فروش می‌رود و آیا این در نتیجه عملکرد دلالانی است که می‌خواهند قیمت را در بازار بالا ببرند؟ توضیح داد: امکان ندارد دلال یا سکه فروش یا افراد حرفه‌یی بازار در حراجی، سکه را بالاتر از آنچه وجود دارد، بخرند. این در شرایطی است که در حراجی آخر هفته شاهد بودیم حتی فردی بسته‌های ۲۰تایی سکه را به قیمت هر عدد یک‌میلیون و ۵۷۰هزار تومان خریداری کرد، در حالی که در همان زمان قیمت سکه در بازار حدود یک‌میلیون و ۵۱۵هزار تومان بود و این فرد نزدیک به ۶۰هزار تومان ضرر کرد و هر آنچه تلاش کردیم، بگوییم این قیمت واقعی نیست و خریداری نکند باز هم فایده‌یی نداشت. این افراد معمولا مردم عادی هستند که به‌طور حرفه‌یی و با اطلاع کافی خرید نمی‌کنند و در نهایت موجب ضرر خودشان می‌شوند. وی یادآور شد که حراجی سکه همچنان و تا زمان تعدیل قیمت‌ها ادامه خواهد داشت. حراج سکه در روزهای زوج و از ساعت ۱۴ در بانک کارگشایی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بانک ملی آغاز می‌شود و در آن بسته‌های ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰تایی نیم و تمام سکه به معرض فروش گذاشته خواهد شد. در نهایت خریدار باید علاوه بر مبلغ پرداختی بابت قیمت سکه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز بپردازد.