:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرکل ریالی و نشر مطرح کرد: عرضه سکه با هدف ایجاد تعادل در بازار

دلار 4278، سکه در مرز 1.5میلیون تومان، یورو 5500 پوند 5900

نرخ دلار و سکه و طلا روز دوشنبه 11 دی 96 افزایش یافت و به‌دنبال افزایش هر اونس طلا به 1303 دلار و اعلام نرخ دلار با رقم 4278 تومان، قیمت سکه نیز با افزایش 30 هزار تومانی و ثبت قیمت یک میلیون و 483هزار تومان، به مرز 1.5میلیون تومان نزدیک شد
کد خبر: ۱۰۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۷
اقتصاد گردان - محسن شمشیری:  نرخ دلار و سکه و طلا روز دوشنبه 11 دی 96 افزایش یافت و به‌دنبال افزایش هر اونس طلا به 1303 دلار و اعلام نرخ دلار با رقم 4278 تومان، قیمت سکه نیز با افزایش 30 هزار تومانی و ثبت قیمت یک میلیون و 483هزار تومان، به مرز 1.5میلیون تومان نزدیک شد. 


در بازار ارز مبادله‌یی، بانک مرکزی نرخ دلار و پوند را کاهش داد و بر این اساس، نرخ رسمی دلار با 4 ریال کاهش 3605.9 تومان، پوند با 15 ریال افت قیمت 4868.3 تومان و یورو با 16 ریال رشد

 4328.9 تومان ارزش‌گذاری شد. اما در بازار آزاد، به اعتقاد کارشناسان بازار ارز، رشد قیمت‌ها در روزهای اخیر ناشی از آثار روانی ناآرامی‌های روزهای اخیر است و نرخ دلار 4278، یورو 5500، پوند 5900 و درهم 1180 تومان معامله شد. در نتیجه، فاصله نرخ مبادله‌یی و رسمی دلار به 672 تومان رسید. در بازار طلا با رشد نرخ هر اونس جهانی که به نرخ 1303 دلار رسیده و با افزایش قیمت دلار، نرخ انواع سکه و طلا نیز افزایش یافت و هر گرم طلای 18 عیار با 1847 تومان افزایش 136 هزار و 903 تومان معامله شد. سکه طرح جدید با 30 هزار تومان افزایش یک میلیون و 483 هزار تومان معامله شد، سکه طرح قدیم با رشد 24هزار تومانی یک میلیون و 440 هزار تومان و نیم سکه با رشد 18 هزار تومانی 730 هزار تومان به فروش رسید. ربع سکه هم با 6 هزار تومان افزایش 427 هزار تومان و سکه گرمی با رشد 3 هزار تومانی 277 هزار تومان معامله شد.

 

 عرضه سکه با هدف ایجاد تعادل در بازار

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به نوسانات و افزایش قیمت سکه و عرضه سکه با هدف ایجاد تعادل در بازار گفت: از ابتدای مهرماه سال جاری قیمت سکه روند افزایشی را در پیش گرفت. علت این امر افزایش تقاضای خرید سکه به‌دلیل ورود برخی سرمایه‌گذاران به این بازار بود که با احتمال افزایش قیمت طلا در ماه‌های آتی اقدام به خرید سکه می‌کردند و برخی مردم عادی نیز برای حفظ قدرت خرید پول خود پس‌اندازهای‌شان را تبدیل به سکه می‌کردند که همه این موارد حجم تقاضا در بازار سکه را افزایش داده بود و بالطبع قیمت‌ انواع سکه نیز افزایش یافت.

 افزایش تقاضای سکه

رحیمی در مورد علت فروش سکه در بانک کارگشایی و مداخله بانک مرکزی در بازار طلا افزود: به موجب قانون ضرب مسکوک طلا، بانک مرکزی انحصار ضرب انواع سکه طلا را برعهده دارد. لذا تامین نیاز بازار به انواع سکه بهار آزادی از وظایف این بانک است. همچنین یکی از اهداف بانک مرکزی حفظ ارزش پول کشور است.

از آنجا که افزایش قیمت سکه و طلا می‌تواند سایر بازارهای موازی همچون ارز را نیز متاثر کرده و قیمت‌ها در این بازارها را نیز افزایش دهد، هرگاه قیمت سکه در بازار با ارزش ذاتی سکه و قیمت تمام شده آن فاصله قابل‌توجهی پیدا کرده و قیمت‌ها غیرواقعی و به اصطلاح حبابی شود، بانک مرکزی با هدف ایجاد تعادل در بازار و کنترل قیمت‌‌ها اقدام به مداخله و عرضه سکه در بازار می‌کند. در اتفاقات اخیر بازار طلا، بررسی‌ها حاکی از افزایش تقاضای خرید بود و باتوجه به اینکه عرضه سکه در بازار با تقاضای شکل گرفته متناسب نبود، بانک مرکزی تصمیم به عرضه سکه از طریق بانک کارگشایی گرفت. وی با اشاره به اینکه چند سال از اقدام بانک مرکزی در عرضه عمومی سکه گذشته، گفت: به‌منظور صیانت از ذخایر بانک مرکزی و ورود حداقلی بانک مرکزی به بازار و حراج سکه و باتوجه به ثبات نسبی قیمت‌ها و آرامش بازار سکه طی این سال‌ها اصلا ورودی به بازار نداشته‌ایم. اما هر زمانی که لازم باشد و احساس شود که بازار ملتهب است و مصرف‌کنندگان متحمل زیان می‌شوند حتما بانک مرکزی با ورود خود به بازار قیمت‌ها را متعادل خواهد کرد.

 15 جلسه حراج در یک ماه

وی ادامه داد: حدود یک ماه از فروش سکه‌های بهار آزادی از طریق بانک کارگشایی می‌گذرد، طی این مدت ۱۵ جلسه حراج برگزار شده و متناسب با نیاز متقاضیان، سکه‌های طلا عرضه شده است.

تا پیش از شروع حراج سکه در بانک کارگشایی، قیمت سکه یک بهار آزادی تا مرز یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان نیز رسید. در روزهای اول حراج، برخی افراد سودجوی فعال در بازار سعی داشتند مانع از افت قیمت‌‌ها شوند و حتی برخی خرید‌‌ها را با قیمت بالا انجام می‌دادند. این افراد معمولا زمانی که بازار ملتهب است و قیمت‌ها رو به بالاست، منتفع می‌شوند اما با ادامه حراج مقاومت این گروه نیز شکست و به تدریج قیمت‌ها روند کاهشی را در پیش گرفت و در حال حاضر به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. انتظار داریم با ادامه جلسات حراج و ورود تدریجی سکه‌های عرضه شده در بانک کارگشایی به بازار، شاهد افت بیشتر قیمت‌ها و ایجاد تعادل در بازار باشیم. وی در پاسخ به این پرسش که برخی مطرح کرده‌اند که در جلسات حراج افرادی خاص و برخی دلالان حضور داشته و امکان خرید برای افراد عادی وجود ندارد، گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که استفاده از روش حراج سکه موثرترین راه برای تامین نیاز بازار و کنترل قیمت‌هاست. قیمت‌های پایه اعلام شده در حراج برمبنای قیمت تمام شده و پایین‌تر از نرخ عرضه سکه در بازار بوده و خریدهای صورت گرفته از بانک کارگشایی هم عموما با قیمتی پایین‌تر از بازار است.

شرکت در جلسات بانک کارگشایی برای عموم مردم آزاد است و هر کسی می‌تواند با شرکت در جلسه و پیشنهاد قیمت نسبت به خرید اقدام کند. به هر صورت سکه‌های عرضه شده از طریق بانک کارگشایی توسط هر فردی که خریداری شود در نهایت راهی بازار شده و افزایش عرضه در صرافی‌ها و تعدیل قیمت‌ها را به‌دنبال خواهد داشت. با هدف ایجاد امکان خرید از بانک کارگشایی برای مردم عادی که سرمایه کمتری دارند سکه‌ها در بسته‌های ۲۰تایی نیز عرضه می‌شود. وی در پاسخ به انتقاد برخی فعالان بازار علیه بانک مرکزی برای ورود به بازار که عده‌یی آن را موقتی و بدون تاثیر دانسته و بعضا نیز اهداف بانک از عرضه سکه طلا را تامین منابع مالی برای دولت می‌دانند، اظهار داشت: یکی از اهداف و وظایف ذاتی بانک مرکزی کنترل تورم و حفظ قدرت خرید پول ملی کشور است و از آنجا که نوسان بازار طلا و ارز مانع از تحقق این اهداف خواهد شد هر زمان که بانک مرکزی احساس نیاز کند به بازار ورود کرده و برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌‌ها اقدام خواهد کرد.

هم در این مرحله و هم در مراحل قبلی که بانک مرکزی برای دفاع از مصرف‌کننده و ایجاد تعادل در بازار ورود کرد، هجمه‌هایی علیه بانک مرکزی در برخی رسانه‌ها انجام شد که بعضا از روی ناآگاهی است و به‌ندرت افرادی هم هستندکه از آشفتگی بازار طلا بهره برده و سود خود را در تلاطم و ناآرامی بازار می‌بینند. بدیهی است که این افراد از اقدامات اخیر بانک مرکزی خشنود نباشند و آن را زیر سوال ببرند. اما اقدامات ما برمبنای وظایف قانونی و بررسی‌های کارشناسی صورت می‌گیرد و مسائل حاشیه‌یی که در این ارتباط مطرح می‌شود، تاثیری در این راستا نخواهد داشت. وی در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی تا چه زمانی قصد دارد به حراج سکه در بانک کارگشایی ادامه دهد، تصریح کرد: ذخایر طلا و سکه دراختیار بانک مرکزی از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و این آمادگی وجود دارد تا زمان تامین نیاز کامل بازار به عرضه سکه طلا به برگزاری جلسات حراج ادامه دهیم.