:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
بانک صادرات در انتظار بازگشایی نماد بورس

عملكرد موثر بانك صادرات در سال هاي 95 و 96، بازگشايي نماد بورس و سود 2800 ميليارد توماني تسهيلات و سپرده ها

بانک صادرات در سال مالی 95، حدود 15 هزار میلیارد تومان سود از محل تسهیلات اعطایی و وجه التزام کسب کرده و در مقابل 13 هزار و 615 میلیارد تومان سود سپرده پرداخت کرده است. براساس این صورت مالی، بانک صادرات در سال مالی 95 به میزان 16 هزار و 414 میلیارد تومان درآمد از محل اعطای تسهیلات و سود حاصل از سرمایه‌‌گذاری و سپرده‌گذاری داشته است و در مقابل 13 هزار و 615 میلیارد تومان از این درآمد را صرف اعطای سود سپرده به سپرده‌گذاران کرده است
کد خبر: ۱۰۶۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲
اقتصاد گردان – محسن شمشيري: عملكرد بزرگترين بانك بورسي كشور با بيشترين تعداد شعب داخل و خارج در بين بانك هاي كشور، در سال هاي 95 و 96 نشان مي دهد كه بانك صادرات همچنان به عنوان  يك موسسه مالي توانمند، ريشه دار، مورد اعتماد مردم و موثر در حوزه اقتصاد، بورس و مسووليت هاي اجتماعي مطرح است و در دوسال اخير با وجود مشكلات اقتصادي، مالي و بانكي كشور، تاكيد بر اصلاح ساختار مالي بانك ها و اجراي استانداردهاي ifrs و در نتيجه بسته شدن نماد تعدادي از بانكها،  اين بانك توانسته است ضمن حضور موثر خود در حوزه اقتصاد و تامين مالي واحدهاي اقتصادي، در جذب سپرده، وصول مطالبات، سود آوري حاصل از تسهيلات و سپرده ها، در زمينه ساماندهي بازار پول و بانك هاي كشور و ساماندهي موسسات غيرمجاز حضوري چشم گير و قابل تقدير داشته باشد. 



براين اساس، ارائه صورت هاي مالي بانك صادرات، برگزاري مجمع عمومي،  تلاش براي باز شدن نماد اين بانك در بورس، ساماندهي مطالبات و از جمله بدهي دولت به بانك صادرات و بهبود وضعيت كفايت سرمايه و... موضوعاتي است كه مورد توجه و تاكيد كارشناسان، نمايندگان مجلس، وزرا و مديران اقتصادي كشور قرار گرفته است. 
بانك صادرات علاوه بر عملكرد درخشان خود در جذب سپرده ها و عرضه تسهيلات و حضور موثر در اقتصاد، در حوزه مسووليت هاي اجتماعي نيز حضور مفيدي داشته و حامي  اشتغال زايي و كم درآمدها بوده است. از جمله  اين بانك در 9 ماه اول 96، مانده وام های قرض الحسنه پرداختی شبکه بانک صادرات ایران در سال جاری و سنوات گذشته را به بيش  از ۶١ هزار میلیارد ریال افزايش داده است. از اين رقم معادل  2 هزار ميليارد تومان وام قرض الحسنه، 1314 ميليارد تومان وام ازدواج، 538 ميليارد تومان وام بيماران و مسكن، 132 ميليارد تومان وام اشتغال زايي و 9 ميليارد تومان مسكن روستايي و وام ضروري ويژه، بوده است


سود 2800 ميليارد توماني بانك صادرات در سال 95

صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی 95 بانک صادرات منتشر شد. بانک صادرات در سال مالی 95، حدود 15 هزار میلیارد تومان سود از محل تسهیلات اعطایی و وجه التزام کسب کرده و در مقابل 13 هزار و 615 میلیارد تومان سود سپرده پرداخت کرده است.
براساس این صورت مالی، بانک صادرات در سال مالی 95 به میزان 16 هزار و 414 میلیارد تومان درآمد از محل اعطای تسهیلات و سود حاصل از سرمایه‌‌گذاری و سپرده‌گذاری داشته است و در مقابل 13 هزار و 615 میلیارد تومان از این درآمد را صرف اعطای سود سپرده به سپرده‌گذاران کرده است.
براين اساس، 2800 ميليارد تومان سود حاصل از تفاوت درآمد سود تسهيلات با هزينه  سود سپرده ها بوده است. همچنين درآمد‌های غیرمشاع بانک 6 هزار و 587 میلیارد تومان بوده که 41 درصد رشد داشته است
جمع هزینه‌های بانک 7 هزار و 874 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با درآمد 6 هزار و 578 میلیارد تومانی دارای 1296 میلیارد تومان مابه‌التفاوت است و با احتساب 45 میلیارد تومان مالیات بر درآمد، این مابه‌التفاوت به رقم 1314 میلیارد تومان می‌رسد. 
در مجموع بانک صادرات سال 95 را سال با 1331 میلیارد تومان زیان به پایان رسانده که با احتساب زیان انباشته 1937 میلیارد تومانی در پایان سال مالی 94، جمع زیان انباشته این بانک به 3370 میلیارد تومان بالغ می‌شود.
طی ٩ ماه اول سال ٩۶با تامین اعتبار تقریبا ١۴۵ هزار فقره؛ بانک صادرات ایران قریب به ٢٠ هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه پرداخت کرد

6770 ميليارد تومان وصول مطالبات

بانک صادرات ایران همزمان با پیگیری وصول مطالبات با رویکرد تسهیل در تامین مالی بدهکاران و حمایت همزمان از اشتغال و تولید داخلی، طی ٩ ماه اول سال ٩٦، مبلغ ٦٧ هزار و ٧٠٠ میلیارد ریال از مطالبات بنگاه های اقتصادی فعال و نیمه فعال کشور را از طرق مسالمت آمیز تعیین تکلیف کرد.
سیاست وصول و کنترل مطالبات در ایجاد ساز و کارهای ویژه برای کاستن از حجم املاک راکد و وصول مطالبات به عنوان یکی از اهداف استراتژیک برای افزایش سهم منابع مولد و کاهش دارایی های منجمد و سمی ترسیمی در نقشه راه، با قدرت در دستور کار مدیران این بانک قرار دارد به طوری که طی ٩ ماهه اول سال جاری ٦٧ هزار و ٧٠٠ میلیارد ریال از مطالبات تعیین تکلیف شد و از این مبلغ، ٤٤ هزار و ٦٠٠ میلیارد ریال از طریق مذاکره و ٢٣ هزار و ١٠٠ میلیارد ریال در کمیته وصول مطالبات بانک از بلاتکلیفی بیرون آمد.
همچنین طی همین مدت، ٦٢ هزار و ٣١٢ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت که بالغ بر ٩٥١٠ میلیارد ریال از بدهی مشمولین ماده ٢ تبصره ٣٥ قانون اصلاح قانون بودجه سال ٩٥ تعیین تکلیف شد که از این میزان ٣٩٤٥ میلیارد ریال از مطالبات بانک نیز به صورت نقدی به حیطه وصول درآمد.
علاوه براین، ٨٠ درصد قرارداد های تسهیلات گیرندگان حساب ذخیره ارزی به ارزش ٤٧ هزار و ٨٧٠ میلیارد ریال طی ٩ ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفت و به روز شد.
در این میان، ٤٦٠ میلیارد ریال از بدهی های مدیونین موسسه منحله میزان با بکارگیری ابزارهای مسالمت آمیز مطالبات وصول گردید و امکان تعیین تکلیف تعداد ١٠٤٣ پرونده در همین راستا فراهم آمد.

مساعدت با آسیب دیدگان زلزله 

همچنين مطابق با مقررات ابلاغی بانک مرکزی، جهت مساعدت با آسیب دیدگان زلزله غرب کشور، شعب این بانک در مناطق زلزله زده، امهال ٢ ساله تسهیلات را در دستور کار قرار داده اند.

مسووليت اجتماعي با بيش از 6 هزار ميليارد تومان وام قرض الحسنه 

بانك صادرات در 9 ماه اول 96، مانده وام های قرض الحسنه پرداختی شبکه بانک صادرات ایران در سال جاری و سنوات گذشته را به بيش  از ۶١ هزار میلیارد ریال افزايش داده است. از اين رقم معادل  2 هزار ميليارد تومان وام قرض الحسنه، 1314 ميليارد تومان وام ازدواج، 538 ميليارد تومان وام بيماران و مسكن، 132 ميليارد تومان وام اشتغال زايي و 9 ميليارد تومان مسكن روستايي و وام ضروري ويژه، بوده است. 
بانک صادرات ایران در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی خود طی ٩ ماه ابتدای سال ٩۶ قریب به ١۴۵ هزار فقره به ارزش تقریبا ٢٠ هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه دراختیار متقاضیان سراسر کشور قرار داده است.
آمار وام های قرض الحسنه شبکه این بانک طی نه ماه منتهی به پایان آذر ماه سال جاری حکایت از پرداخت ١۴۴ هزار و٨٢۵ فقره انواع وام قرض الحسنه به مبلغ بیش از ١٩ هزار و٩۴١ میلیارد ریال دارد که عمدتا در راستای حمایت از مشاغل خانگی معرفی شدگان سازمان های حمایتی واشتغال اقشار آسیب پذیر، کمک به سنت حسنه ازدواج، نوسازی مناطق روستایی، پرداخت وام به کارکنان موسسات و شرکتهای دولتی، درمان و ودیعه مسکن و سایر موارد پرداخت شده است.

1314 ميليارد تومان وام ازدواج 

بنا بر این گزارش، طی ٩ ماه اخیر بانک صادرات ایران ١٢۶ هزار و ۶٢٠ فقره وام ازدواج به ارزش بیش از ١٣ هزار و ١۴١ میلیارد ریال به زوج های جوان پرداخته که به همین دلیل از سوی رییس کل بانک مرکزی نیز مورد تقدیر قرار گرفته است.
نوسازی مسکن روستایی نیز مورد توجه جدی شعب این بانک در سراسر کشور قرار داشته که درهمین راستا ٣۶۵ فقره وام به میزان بیش از ٧ میلیارد ریال به این امر تخصیص یافته است.
گفتنی است از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه شعب بانک صادرات ایران تعداد ١۶١٨ فقره وام ضروری ویژه، قریب به ٧٩ میلیارد ریال به نیازمندان پرداخت کرده اند.

538 ميليارد تومان وام بيماران و مسكن

در این مدت همچنین بابت درمان بیماریها، تعمیر و ودیعه مسکن، وام ضروری عادی، پرداخت به کارکنان موسسات و شرکت های دولتی تعداد ۶٧٧١ فقره وام قرض الحسنه به ارزش بیش از ۵٣٨۶ میلیارد ریال پرداخت شده است.

132 ميليارد تومان وام اشتغال زايي

علاوه براین، در سایر سر فصل های قرض الحسنه از جمله قرض الحسنه اشتغالزایی، مشاغل خانگی، حمایت از زندانیان معسر و نیازمند و همچنین مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) تعداد ٩۴۵١ فقره وام به ارزش بالغ بر ١٣٢٧ میلیارد ریال توسط این بانک در اختیار متقاضیان و واجدین شرایط قرار گرفته است.


* ارقام به میلیارد تومان

عنوانسال 95درصد تغییر
سود تسهیلات اعطایی14،99262+
سود حاصل از سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری1،42140-
جمع درآمدهای مشاع16،41441+
سود علی‌الحساب سپرده‌ها13،6159+
جمع درآمد های غیرمشاع6،58740+
جمع هزینه‌ها7،87420+
مالیات بر درآمد4559+
زیان خالص1،33132-
زیان انباشته قبل از دوره1،937_
جمع زیان انباشته در پایان دوره3،37065+
سرمایه5،7800



باز شدن نماد بانك صادرات در بورس 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در اين زمينه گفت: با شفاف‌سازی بانک صادرات در خصوص صورت‌های مالی، نماد این بانک در بورس به‌زودی بازگشایی می‌شود و سهامداران آن به‌هیچ‌وجه نباید نگران بسته بودن نماد این بانک در بورس باشند.
 احمد انارکی با بیان اینکه، بازگشت بانک‌ها به تالار شیشه‌ای؛ موضوعی است که این روزها بیش‌ازپیش سهامداران بورسی انتظار آن را می‌کشند، افزود: این دغدغه هم  برای آن دسته از معامله‌گرانی که به‌واسطه توقف نماد بانک‌ها، حجم بالایی از نقدینگی خود را حبس شده و غیرقابل دسترسی می‌بینند وهم آن دسته از سهامداران غیر بانکی‌ که سهام بانکی خریداری کرده اند ایجاد شده است اما باید گفت که سهامداران نباید نگران باز نشدن نماد بانک‌ها و تأثیر منفی این رخداد بر کلیت بازار باشند.
وی گفت: هرچند در بورس های مطرح دنیا به‌منظور حفظ نقد شوندگی بازار زمان توقف تا بازگشایی نمادها کوتاه است اما در بورس ما این توقف به این دلیل طولانی‌تر شده که با توجه به شرایط بنگاه‌ها و شرکت‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار تهران مجبور به اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر نسبت به موضوع شفافیت شرکت‌ها است و ازاین‌رو بحث توقف نمادها در بورس به درازا  کشیده شده است.
 انارکی افزود: برخی بر این باورند اگرچه افت سودآوری بانک‌ها نسبت به‌پیش بینی‌ها به مقدار فراوانی تعدیل‌شده، اما همچنان احتمال فشار فروش از سوی سهامداران در زمان بازگشایی بالا است که این موضوع می‌تواند فضای عمومی بازار را در روزهای نخست بازگشایی تحت تأثیر قرار دهد.
نماینده مردم انار و رفسنجان اظهار داشت: برخی معتقدند با توجه به اینکه زمان زیادی از توقف نمادهای  معاملاتی گروه بانکی در بازار می‌گذرد، دست‌کم به لحاظ روانی بخش عمده‌ای از آثار منفی ناشی از بازگشایی نماد در بازار تخلیه‌شده و در این بازگشایی ، قیمت سهام افت وسیع و مدت‌دار نخواهد داشت.
وی افزود: در این میان انتظار می‌رود حقوقی‌ها نیز با هدف کاهش التهاب بازار اقدام به حمایت از گروه بانکی کنند از طرفی دیگر به دلیل این‌که بیشتر معامله‌گران نمادهای بانکی حقوقی‌ها هستند، نگاه سفته‌ بازانه در آن‌ها کمتر دیده می‌شود و استراتژی
معامله‌گران حقوقی در گروه بانکی، مانع ایجاد یک هیجان منفی دامنه‌دار در بازار پس از بازگشایی نماد بانک‌ها خواهد شد.
عضوکمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: با شفاف‌سازی بانک صادرات در خصوص صورت‌های مالی، سهامداران آن به‌هیچ‌وجه نباید نگران بسته بودن نماد این بانک در بورس باشند.
وی افزود: با توجه به آشفتگی‌های اخیر در برخی مؤسسات پولی و مالی کشور، این نگرانی‌ها به بانک‌های ما نیز سرایت کرده، بانک صادرات ایران با قدمت طولانی و پرونده درخشانی که در صنعت بانکداری از خود به‌جا گذاشته، همواره درصدد کسب رضایت مشتریان خود بوده است.
وی افزود: پتانسیل‌های بانک صادرات درزمینهٔ طراحی و بهره‌برداری از خدمات نوین، گستردگی شعب داخلی و خارجی، کفایت سرمایه، ساختار سازمانی قدرتمند، نیروهای متخصص و اعتبار بالای داخلی و بین‌المللی واقعیت‌های غیرقابل‌انکار و تضمین‌کننده آینده روشن آن خواهد بود.
انارکی یادآور شد: نماد بانک صادرات در بورس به‌زودی بازگشایی می‌شود و سهامداران آن به‌هیچ‌وجه نباید نگران افت قیمت سهام خود باشند زیرا افت قیمت سهام بعد از بازگشایی برای تمامی بانک‌ها امری طبیعی است و مقطعی خواهد بود و بعد از مدتی قیمت سهام یا به حالت اول برمی‌گردد یا صعود خواهد کرد.
نماینده مردم انار و رفسنجان عنوان کرد: علت افت قیمت سهام در بورس با توجه به جو روانی است که بر جامعه حاکم است، بانک صادرات با شفاف‌سازی صورتحساب‌ها،، صداقت در اعمال بانکی خود را به اثبات رسانده و بنده مطمئن هستم به‌زودی این بنگاه اقتصادی بزرگ جایگاه واقعی خود را در بورس پیدا خواهد کرد.
وی خطاب به سهامداران بانک صادرات گفت: سهامداران بانک صادرات نباید به علت افت قیمت سهام، به التهاب و جو روانی موجود در این زمینه دامن بزند و با آرامش و سعه‌صدر اجازه دهند بانک صادرات به جایگاه اصلی خود در بورس بازگردد و تصمیم به نقل و انتقالات سهام خود نگیرند زیرا بعد از سپری شدن زمانی مشخص، شاهد صعود قیمت سهامشان در بازار شیشه‌ای خواهند بود.