:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بررسی روند ۴ ساله نرخ ارز

افزايش 112 توماني يورو، 32 توماني دلار، 28 هزار توماني سكه و اونس جهاني

صرافی‌های پایتخت هر دلار آمریکا را با ۳۲ تومان رشد 4247 تومان می‌فروختند. همچنین هر یورو امروز با ۱۱۲ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۵ هزار و ۲۱۰ تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۴۹ تومان رشد، ۵ هزار و ۷۹۳ تومان داد و ستد شد. در بازار طلا اونس جهاني در سطح 1302 دلار روز شنبه ثابت مانده و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۸ هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه، یک میلیون و ۴۵۴ هزار تومان داد و ستد می‌شد
کد خبر: ۱۰۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري: نرخ رسمی ارزها برای روز یکشنبه 10 دي 96 بدون تغییر درج شد و  دلار 3606.4 تومان، پوند 4869.8 و یورو 4327.3 تومان معامله شد. در بازار آزاد نيز صرافی‌های پایتخت هر دلار آمریکا را با ۳۲ تومان رشد 4247 تومان می‌فروختند. همچنین هر یورو امروز با ۱۱۲ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۵ هزار و ۲۱۰ تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۴۹ تومان رشد،  ۵ هزار و ۷۹۳ تومان داد و ستد شد.



در بازار طلا  اونس جهاني در سطح 1302 دلار روز شنبه ثابت مانده اما در ايران، هر گرم طلای ۱۸ عیار با یک هزار و ۸۵۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۱۳۴ هزار و ۶۵۰ تومان قیمت‌گذاری شده بود كه متاثر از رشد اونس جهاني و همچنين افزايش قيمت دلار است   . 
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۸ هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه، یک میلیون و ۴۵۴ هزار تومان داد و ستد می‌شد.همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۵ هزار تومان رشد، یک میلیون و ۴۰۶ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی نیز با ۸ هزار تومان افزایش ۷۰۸ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز ۴۲۲ هزار تومان داد و ستد شد که نسبت به روز گذشته ۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داشت. قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر قیمت، ۲۷۲ هزار تومان تعیین شده بود.

 دلایل رشد ۲۸ هزار تومانی قیمت سکه 


رییس اتحادیه طلا و جواهر دلایل رشد ۲۸ هزار تومانی نرخ سکه و افزایش سه هزار تومانی طلا را اعلام کرد و گفت: افزایش ۲۸ دلاری نرخ اونس جهانی و همچنین ارز دلیل اصلی رشد قیمت در بازار است.
محمد کشتی آرای با بیان اینکه، قیمت اونس جهانی در هفته گذشته افزایش شدیدی داشته است، اظهارداشت: علاوه بر این نرخ ارز از روز گذشته نیز رشد داشته است. وی ادامه داد: این دلایل باعث رشد ۲۸ هزار تومانی نرخ سکه و سه هزار تومانی قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار شده است.
رییس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر اینکه نرخ طلا و سکه هم اکنون در بازار حباب ندارد، گفت: حراج سکه طی هفته های گذشته بسیار بر بازار تاثیر گذار بوده به نحوی که اگر این واگذاری ها نبود به طور طبیعی با حباب شدید مواجه می شدیم، اما این حراج ها از میزان التهاب کاست.
رییس اتحادیه طلا و جواهر خاطر نشان کرد: میزان خرید و فروش در بازار معمولي است و مسئله غیر عادی در بازار وجود ندارد.
نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار هم اکنون در بازار ۱۳۴ هزار و ۳۰۰ تومان، سکه طرح قدیم 1 ميليون و 398 هزار تومان، سکه امامی 1 ميليون و 445 هزار تومان در حال داد و ستد است.

وضعیت نرخ ارز در پایان سال

مرکز پژوهش‌های مجلس با پیش‌بینی احتمال حذف ارز مبادله‌ای برای بسیاری از کالاها، عنوان کرد: اینکه نرخ ارز تا چه رقمی افزایش خواهد داشت، به شرایط کشور در ماه‌های آتی بستگی دارد.
     نرخ ارز همواره یکی از مؤلفه های مهم در حوزه تجارت خارجی محسوب می شود. اگرچه ممکن است افزایش نرخ ارز موجب افزایش درآمدهای دولت از ناحیه مالیات بر واردات شود، ولی با توجه به رابطه معکوس نرخ ارز با واردات، افزایش نرخ ارز ممکن است به کاهش حجم واردات و در نتیجه کاهش حقوق ورودی دریافتی بیانجامد. به عبارت دیگر کشش واردات نسبت به نرخ ارز بسیار بالا است و با کوچکترین تغییری در نرخ ارز، واردات عکس العمل نشان خواهد داد. شایان ذکر است اگر رقم ۲۳۰۱۹۰ میلیارد ریالی مندرج در لایحه در خصوص مالیات بر واردات صرفاً از طریق نرخ ارز بخواهد پوشش داده شود و نرخ تعرفه واقعی در سطح ۱۱.۴۵ درصد و میزان واردات در سطح ۵۱۳۳۹ میلیون دلار ثابت بماند، باید نرخ ارز حدود (۳۹۱۵۹ ریال) در نظر گرفته شود. 
افزایش نرخ ارز از طرفی ارزش دلاری واردات را کاهش و از طرف دیگر می تواند درآمدهای مالیاتی حاصله از واردات را افزایش دهد و مشخص نیست که برآیند آن افزایش یا کاهش مالیات بر واردات باشد. با این حال به نظر می رسد با توجه به شرایط اقتصادی کشور و عدم افزایش درآمدهای حاصل از صادرات نفت، افزایش نرخ ارز بیش از رقم مندرج در لایحه توسط دولت برای تامین نیاز ارز بازار و اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز و حذف ارز مبادله ای برای بسیاری از کالاها چندان دور از ذهن نباشد ولی اینکه نرخ ارز تا چه رقمی افزایش خواهد داشت، به شرایط کشور در ماه های آتی بستگی دارد.
تحقق درآمد پیش بینی شده به عنوان مالیات بر واردات در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ (۲۳۰۱۹۰ میلیارد ریال) از طریق افزایش مؤلفه هایی نظیر ارزش واردات، نرخ تعرفه واقعی و نرخ ارز با فرض ثبات عوامل دیگر صورت می پذیرد. افزایش همزمان و ترکیبی سه عامل فوق نیز می تواند زمینه تحقق رقم مالیات بر واردات مندرج در لایحه را فراهم کند. برای مثال پیش بینی واردات ۵۶۵۱۹  میلیون دلاری و نرخ تعرفه ۱۱.۴۵ درصدی و ارزش دلار ۳۵۰۰۰ ریال برای سال ۱۳۹۷ می تواند درآمدی حدود ۲۲۶۵۰۰ میلیارد ریال را محقق سازد. بنابراین تحقق نسبی رقم مندرج در لایحه از مسیر افزایش ترکیبی و همزمان سه عامل ارزش واردات، نرخ تعرفه و نرخ ارز مورد انتظار است.
هرگونه گشایش اقتصادی فوق العاده از جمله کاهش شدت تحریم ها، افزایش قیمت نفت، بهبود مناسبات بین المللی یا اتخاذ سیاست های جدید در قالب فاینانس های عمده و ورود ارز و کاال به کشور از طریق واردات می تواند به افزایش رقم مالیات بر واردات منجر شده و در مقابل تشدید تحریم ها، عدم تسهیل در مبادلات ارزی و کاهش فزاینده قیمت نفت می تواند به تغییر ارزش واردات و عدم تحقق فروض فوق منجر شود. همچنین شایان توجه است که یکی از شروط تحقق درآمد مالیات بر واردات رفع مشکلات سازمانی و بودجه ای دستگاه وصول کننده این درآمدهاست. 

بررسی روند ۴ ساله نرخ ارز 

بررسی روند تغییرات ماهانه منحنی نرخ ارز در سال‌های 93 تا 96 نشان می‌دهد، فصل پاییز و دی ماه هر سال سکوی پرتاب ارز به قیمت‌های بالاتر است و دی ماه هر سال بهای دلار تقریباً به نقطه اوج خود می‌رسد.
به گزارش فارس، با بررسی تغییرات و بهای فروش دلار در بازار طی ماه‌های مختلف و مقایسه تطبیقی آن با سال‌های قبل، امکان شکل‌گیری یک الگو از تغییرات نرخ ارز به وجود می‌آید.
براساس میانگین تغییرات قیمت ارز در ماه‌های فروردین تا اسفند ماه سال‌های 93 تا 96، نرخ ارز هر سال در طول دوره مهرماه تا دی رشد قابل توجهی دارد و پس از دی ماه تا حدودی کاهش می‌یابد، اما به نقطه قبلبازنمی‌گردد. به عنوان مثال نرخ ارز در فروردین ماه 93 به میزان 3099 تومان بود که این رقم در پایان دی ماه همان سال از 3500 تومان عبور کرد، اما بهمن و اسفند مجددا کاهش یافته و به 3393 تومان می‌رسد. 
در سال 94 هم وضع به همین منوال است. تا مرداد ماه بهای دلار در دامنه 3300 تومان قرار دارد اما در شهریور ماه به کانال 3400 تومان می‌رسد و این روند در مهر، آبان، آذر و دی ادامه یافته و به 3673 تومان می‌رسد و دوباره در بهمن و اسفند حدود 200 تومان کاهش می‌یابد، اما این رقم باز 129 تومان بالاتر از بهایفروردین ماه 94 است.
در سال 95 همین سناریور تکرار می‌شود و در نهایت دلار از میانگین 3493 تومان در فروردین ماه به 3772 تومان در پایان اسفند می‌رسد، این روند در 9 ماهه سال جاری هم تکرار می‌شود. 
در واقع سکوی پرتاب دلار به قیمت‌های بالاتر در سال‌های 93 تا 96 رشد 4 ماهه مهر تا دی است و دی بهایدلار تقریبا در هر سال به نقطه اوج در آن سال رسیده است.
بانک مرکزی در سال‌های اخیر همواره معتقد به تخلیه شدن اثرات تورم در نرخ ارز است و به نظر می‌رسد فصل پاییز و دی ماه با توجه به رشد تقاضای فصلی ارز و اوج‌‌گیری تحولات بازارهای جهانی، موقعیت مناسبی برای تنظیم نرخ ارز با بهای واقعی ارز باشد چرا که بعد از گذر از دی ماه، نرخ ارز با وجود کاهش بها، به سطح قبل از افزایش نرخ ارز در هر سال نمی‌رسد.  
ارقام جداول زیر از گزارش‌های بانک مرکزی استخراج شده، اما متوسط نرخ ارز در آذر ماه به دلیل عدم انتشار از سوی بانک مرکزی، براساس ارقام معاملات در 25 روز کاری آذر ماه امسال، درج شده است.

 

 

دوره

بهای دلار/ سال 95

درصد تغییر

بهای دلار/ سال 96

درصد تغییر

فروردین

34934

0.7+

37768

0.1+

اردیبهشت

34598

0.9-

37602

0.4-

خرداد

34693

0.2+

37356

0.6-

تیر

35042

1+

37781

1.1+

مرداد

35377

0.95+

38115

0.8+

شهریور

35571

0.5+

38882

2+

مهر

35915

0.96+

39732

2.1+

آبان

36424

1.4+

40642

2.2+

آذر

38633

2.1+

41725

2.6+

دی

39848

3.1+

 

 

بهمن

38392

3.6-

 

 

اسفند

37721

1.7-