:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
کاهش نرخ ارز و افزایش طلا

صرافان: نرخ ارز تا عید نوروز روند کاهشی دارد

روز سه‌شنبه 5 دی 96، نرخ اونس جهانی به 1278 دلار رسید و روند صعودی به خود گرفت، اما با وجود کاهش نرخ دلار، نرخ طلا در بازار داخلی افزایش یافت و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۴۳۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۱۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود.
کد خبر: ۱۰۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۴
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- به گزارش «تعادل»، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش، یک‌میلیون و ۴۰۵هزار تومان داد و ستد ‌شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۴ هزار تومان رشد، یک‌میلیون و ۳۷۴ هزار تومان فروخته ‌شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی با یک هزار تومان افزایش ۶۸۵هزار تومان معامله می‌شد. هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز ۴۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد می‌شد که 2 هزار تومان افزایش داشت. قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز با یک هزار تومان افزایش، ۲۶۶ هزار تومان تعیین شده بود.

 کاهش نرخ ارز

در بازار مبادله‌یی، نرخ رسمی 37 ارز افزایش و 2 ارز کاهش یافت و دلار با 40 ریال افزایش 3599.8 تومان، پوند با 90 ریال رشد 4814.1 تومان و یورو با رشد 94 ریالی 4272.6 تومان ارزش‌گذاری شد.

در بازار آزاد نیز، صرافی‌های پایتخت هر دلار امریکا را با یک تومان افت نسبت به روز دوشنبه ۴ هزار و ۱۸۳تومان می‌فروختند. همچنین هر یورو با ۸ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۵ هزار و ۲۵ تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۲ تومان افت ۵ هزار و ۷۱۸ تومان داد و ستد می‌شد. بر این اساس تفاوت 2 نرخ مبادله‌یی و آزاد دلار به 583 تومان کاهش یافته است.

هر چند بازار ارز در ماه گذشته با نوسان و افزایش قیمتی مواجه و میزان معاملات با رونق همراه شده بود اما با انجام معاملات ارزی شرکت‌ها در پایان سال میلادی و نسبی شدن شرایط در این بازار معاملات کاهش یافته و صرافان پیش‌بینی می‌کنند این روند ادامه یابد.  صرافان بازار نرخ دلار آزاد را 4 هزار و ۱۸۰ تومان، هر یورو را ۵ هزار و ۲۰ تومان و هر پوند را ۵ هزار و ۶۶۰تومان تعیین کرده‌اند. این درحالی است که روز دوشنبه دلار امریکا با ۶ تومان افت نسبت به روز قبل از آن ۴ هزار و 184 تومان، هر یورو با ۶ تومان افزایش ۵ هزار و ۳۳ تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۲ تومان رشد ۵ هزار و ۷۲۰ تومان داد و ستد شد.

بانک مرکزی روز دوشنبه دلار ٤١٦٢ تومان به صرافی‌های بانکی عرضه کرد و هر ۱۰ هزار دلار بانکی ۴ هزار و ۱۷۸تومان معامله می‌شود. البته بانک مرکزی تا ظهر روز سه‌شنبه ارز را در بازار عرضه نکرده و بازار ارز در انتظار عرضه ارز بانکی به‌سر می‌برد. صرافان بازار ارز معتقدند که باتوجه به شواهد و همچنین باتوجه به تجربه سال‌های گذشته نرخ انواع ارز و به‌خصوص دلار از ماه جاری تا عید نوروز روند کاهشی را طی خواهد کرد.

 صرافان بازار ارز در محدوده میدان فردوسی تا چهارراه استانبول این روزها جوابگوی متقاضیان کمی نسبت به ماه گذشته هستند و این بازار دیگر رونق ماه گذشته که قیمت‌ها رو به بالا بود را ندارد.

البته صرافان می‌گویند بانک مرکزی در هفته‌های اخیر نرخ ارز بانکی را نسبت به ماه گذشته کاهش داده و حتی روزانه نرخ‌ها را با افت بیشتری در صرافی‌های بانکی عرضه می‌کنند. صرافان معتقدند که این راهبرد بانک مرکزی باعث شده تا قیمت‌ها سمت و سوی کاهشی به خود گرفته و بازار دوباره روی تعادل را به خود ببیند.

هرچند بازار ارز در هفته‌های گذشته با هجوم متقاضی مواجه شده و انواع ارز نیز در این بازار نایاب شده بود اما این روزها با به تعادل رسیدن بازار، عرضه انواع ارز به میزان مورد نیاز انجام می‌شود.  با وجودی که بانک مرکزی به دلیل شرایط اقتصادی نرخ دلار بانکی را در ماه گذشته با افزایش حدود ۲۰ تا ۳۰ تومانی عرضه می‌کرد اما این روزها بانک مرکزی دلار را با روند کاهشی به بازار عرضه می‌کند.

 یورو و دلار بی‌رونق شدند

در بازار معاملات روز سه‌شنبه ارزش یورو و دلار با روند منفی روبه‌رو شد؛ درحالی که هر واحد بیت کوین بیش از ۱۰درصد رشد را تجربه کرد.

به گزارش رویترز، به‌دنبال تعطیلی بازارهای مالی جهان به‌دلیل کریسمس، ارزش دلار در بازار معاملات به‌دلیل حجم پایین داد و ستد با کاهش روبه‌رو شد؛ این در حالی است که بازارهای استرالیا، هنگ‌کنگ و اروپا تا سه‌شنبه تعطیل هستند.

همچنین هر یورو با یک‌دهم درصد افت ارزش به 1.1869 دلار رسید و هر دلار به 113.30 ین رسید که حاکی از روند بدون تغییر دلار در برابر پول ژاپن است. به گفته برخی کارشناسان اقتصادی به دلیل تعطیل بودن بازارها در حال حاضر پیش‌بینی روند آنها بعد از بازگشایی سخت است؛ اما باید درمورد واکنش رفتار بازارها در آستانه سال جدید میلادی تامل کرد؛ ضمن اینکه به دلیل تصویب لایحه اصلاح مالیاتی ایالات‌متحده، انتظار افزایش ارزش شاخص دلار می‌رود.

از سویی بازارهای مالی به افزایش نرخ تورم ژاپن در ماه نوامبر که برای یازدهمین ماه متوالی روند صعودی به خود گرفته و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹دهم درصد بالا آمده، هنوز واکنش نشان نداده است.

همچنین نخست‌وزیر ژاپن از شرکت‌های این کشور درخواست کرده تا دستمزدها را در سال جدید میلادی تا ۳درصد یا بیشتر از آن افزایش دهند که این مطلب تا حدی منجر به خرج شدن دارایی‌های انباشته شده آنها می‌شود.

 بیت‌کوین جهش زد

بر همین اساس شاخص دلار در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان با کمی کاهش به ۹۳.۲۷۸ واحد رسید و بیت‌کوین هم با ۱۰.۳درصد افزایش به ۱۵ هزار و ۳۷۵ دلار و ۸۳ سنت در هر واحد در صرافی بیت استمپ معامله شد.

وزارت دارایی روسیه پیش‌نویس مقررات ارزهای رمزنگار را تدوین کرد تا نحوه انتشار و داد و ستد ارزهای دیجیتال قانونمند شود. به گزارش تاس‌نیوز، «آنتون سیلوانوف» وزیر دارایی روسیه، در مصاحبه‌یی با شبکه «روزیو ۲۴» این کشور گفت: وزارت دارایی پیش‌نویس قانون مقررات ارزهای رمزنگار را تهیه کرده است.

وی گفت: در حال حاضر پیش‌نویس این قانون در دست بررسی است که به موجب آن شیوه انتشار، مالیات بستن، خرید و عرضه ارز رمزنگار مشخص می‌شود. وزارت دارایی روسیه اکنون در حال آماده کردن ماده‌های الحاقی به مجلس این کشور در ارتباط با مقررات بازار فناوری‌های مالی دیجیتال است.

پیش از این ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، به دولت و بانک مرکزی این کشور ابلاغ کرده بود تا مقررات ارزهای رمزنگار و استخراج آنها را تا ماه جولای سال ۲۰۱۸ میلادی توسعه دهند.