:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سقوط بیت‌کوین

ناقوس مرگ ارزهای رمزنگار به صدا درآمد

روز شنبه 2 دی 96، قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران در حالی افزایش یافت که نرخ دلار و یورو با افت همراه بود. نرخ رسمی 29 ارز افزایش و 8 ارز کاهش و بهای 2 ارز بدون تغییر اعلام شد.
کد خبر: ۱۰۵۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲
اقتصادگردان- نرخ رسمی دلار با 50ریال افزایش 3590.9تومان، پوند با 61ریال رشد 4797.8تومان و یورو با 45ریال افزایش 4259.6تومان ارزش‌گذاری شد. به گزارش «تعادل» در بازار آزاد نیز هر دلار امریکا با ۵ تومان کاهش نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۴ هزار و ۱۸۹ تومان معامله شد. همچنین هر یورو امروز با ۴ تومان افت نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۵ هزار و ۱۴ تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۷ تومان رشد ۵ هزار و ۷۲۰ تومان داد و ستد می‌شد. تفاوت نرخ رسمی و آزاد دلار 598 تومان است و به زیر 600 تومان رسیده و نشان‌دهنده ثبات نسبی نرخ آزاد و افزایش نرخ مبادله‌یی در روزهای اخیر است. در بازار طلا نیز اونس جهانی به 1275 دلار افزایش یافته و بار دیگر به سمت مرز 1300 دلار در حال حرکت است. براین اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته، یک میلیون و ۴۰۱ هزار تومان داد و ستد می‌شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز بدون افزایش قیمت در مدت مشابه، یک میلیون و ۳۶۲ هزار تومان فروخته می‌شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی با یک هزار تومان کاهش ۶۸۶ هزار تومان معامله می‌شد. همچنین هر قطعه سکه ربع بهار آزادی ۴۰۲هزار تومان داد و ستد می‌شد که نسبت به پنج‌شنبه گذشته تغییری نداشت. قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر قیمت ۲۶۶ هزار تومان تعیین شده بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون تغییر قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۱۲۹هزار و ۸۹۰ تومان قیمت‌گذاری شده بود.

 بیت‌کوین پیشتاز سقوط

طی ۲۴ساعت گذشته از میان ۱۰۰ ارز برتر رمزنگار جهان فقط ۶ ارز دیجیتال روند مثبت داشته؛ ضمن اینکه مجموع ارزش سرمایه بازار آنها بیش از ۱۷۵میلیارد دلار سقوط کرده است.

به گزارش کوین دسک، قیمت هر واحد بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته به کمتر از ۱۲ هزار دلار سقوط کرد که در مقایسه با بیشترین رکورد افزایشی خود که تقریبا رقم ۲۰ هزار دلار بود، بیش از ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. در همین حال بیت‌کوین در روز جمعه دومین سقوط آزاد بزرگ خود را در سال جاری میلادی تجربه کرد؛ ضمن اینکه «بیت‌کوین نقد» که رقیب اصلی بیت‌کوین محسوب می‌شود هم به ۲ هزار و ۵۳۶ دلار کاهش پیدا کرد که در مقایسه با ۲۰ دسامبر که تقریبا رقم ۴ هزار و ۳۳۰ دلار را به خود اختصاص داده بود، بیش از ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.  به گفته برخی سایت‌های بزرگ فعال جهان در حوزه بیت‌کوین، این ارز رمزنگار به عنوان پرخطرترین سرمایه‌گذاری است که یک تاجر می‌تواند، انجام دهد. همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ارزش سرمایه بازار ارزهای رمزنگار بیش از ۱۷۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده و در حال حاضر رقم آن به ۴۷۴ میلیارد دلار رسیده است. بر همین اساس در ۲۴ ساعت گذشته از میان ۱۰۰ ارز برتر دیجیتالی جهان فقط ۶ عدد آنها روند صعودی داشته و مابقی سیر نزولی به خود گرفته است.

 خریدوفروش «بیت‌کوین» در کارگزاری‌ها تخلف است

رییس سازمان بورس بیان کرد: خریدوفروش «بیت‌کوین» در کارگزاری‌ها تخلف است.

شاپور محمدی در خصوص بیت‌کوین گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در حال بررسی وضعیت بیت‌کوین برای ورود به اقتصاد کشور است و هنوز در این مورد به نتیجه نرسیده است؛ بنابراین اگر کارگزاری‌ها اقدام به خرید و فروش محصولات کنند، تخلف کرده‌اند.

وی ادامه داد: هر ابزار مالی یا کالایی که بخواهد وارد بازار سرمایه ایران شود، باید از نظر نحوه عرضه و میزان کنترلی که بر آن اعمال می‌شود، مورد ارزیابی قرار گیرد؛ از این رو، سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر شرایط این پول مجازی را بررسی و نتایج آن‌ را به شورای عالی بورس می‌رساند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح تئوری ارزش در اقتصاد بیان کرد: یکی از مهم‌ترین نکات، خلق ارزشی است که هر ابزار مالی باید در اقتصاد داشته باشد تا مورد تایید سازمان قرار بگیرد. بنابراین در صورتی‌که  بیت‌کوین متکی بر ارزش‌آفرینی نباشد، ابهام داشته و مورد تایید نیست.

دبیر شورای عالی بورس در واکنش به داد و ستد بیت‌کوین در برخی کارگزاری‌ها گفت: با توجه به اینکه‌ بررسی‌ها در این خصوص ادامه دارد و هنوز رای قطعی به شورای عالی نرسیده است، خرید و فروش بیت‌کوین در کارگزاری‌ها مورد تایید سازمان بورس نبوده و غیرقانونی است.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اهمیت رمز ارزها، بیت‌کوین را مهم‌ترین و موفق‌ترین رمزارز دانست و گفت: فناوری همواره خود را به ما تحمیل می‌کند و نمی‌توان جلو آن را گرفت، باید آن را بشناسیم و به آن مسلط شویم و برای حل مشکلات خود از این فناوری استفاده کنیم.

 بیت‌کوین، پیشتاز ارزهای دیجیتال

بیت‌کوین یا پول مجازی سال 2008 وارد ادبیات همه مردم دنیا شد، اما خیلی زود نرخ برابری آن رو به افزایش قابل توجه گذاشت به‌طوری که در ابتدای سال میلادی 2013 حدود ۱۳ دلار بود و تا نوامبر ۲۰۱۳ به ۱۱۲۴ دلار رسید، اما امروزه قیمت آن حدود 17هزار دلار در نوسان است و همین رشد فوق‌العاده نرخ برابری باعث جذابیت و طرح سوالات زیادی در مورد آن شده است.

محمدعلی مداح‌علی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایرنا گفت: استفاده از این‌گونه رمزارزها موجب می‌شود با توجه به ساختار غیرمتمرکز آن، واسطه‌های فراوان موجود در نظام مالی حذف شده و ضمن کاهش هزینه‌ها و افزایش زیاد سرعت انتقال پول، از تقلب و کلاهبرداری جلوگیری شود. همچنین ماهیت غیرمتمرکز این‌گونه ارزها می‌تواند منجر به از بین رفتن انحصار ارزهای مهم شود. بستر شفاف فعالیت این‌گونه رمزارزها این امکان را می‌دهد تا به وسیله تمهیداتی، تسهیلاتی را در فرآیندهای گوناگون نظام مالی از جمله شناسایی مشتری و جلوگیری از پولشویی فراهم کرد. استفاده از ابزارهای دقیق و قابل اطمینان رمزنگاری، مصون بودن نسبت به تعطیلی دولت‌ها و سانسور، قابلیت ردیابی کمتر نسبت به سایر ارزها، مصون بودن نسبت به تورم و ورشکستگی بانک‌های مرکزی و دولت‌ها، رفع محدودیت بین‌المللی و اقتصاد باز موجود در آن از فواید رمزارزهاست.