:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کرباسیان اعلام کرد: واگذارى هاى بى مورد دست صنایع معدنى را بسته است

دو سال تنفس تسهیلات برای معادن زلزله‌زده کرمانشاه، اضافه شدن دو میلیارد تن ذخیره جدید سنگ‌آهن

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به حمایت این سازمان از تملک کنسرسیوم های معدنی بر هپکو، گفت: برای بازپرداخت تسهیلات معادنی که در در منطقه زلزله زده کرمانشاه قرار دارند دو سال استمهال در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۰۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱

اقتصادگردان- مهدی کرباسیان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - امروز (یکشنبه) در نشستی خبری، با اشاره به کاهش بودجه ایمیدرو در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۳۹۷ اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ بودجه در نظر گرفته شده برای ایمیدرو ۸۶ میلیارد تومان بود که تا امروز فقط ۱۶ میلیارد تومان به این سازمان پرداخت شده که آن هم فقط در یک بخش یعنی بخش زیرساخت بوده است.

وی افزود: با توجه به نحوه اختصاص سالانه بودجه، تصمیم گرفته شد که این مبلغ در سال ۱۳۹۷ برای واقعی تر شدن کمتر از قبل باشد که به رقم ۳۵ میلیارد تومان کاهش یافته است. البته اگر همین رقم نیز به سازمان اختصاص یابد، ما رضایت داریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصمیم کنسرسیوم معدنی برای تملک هپکو گفت: موضوع ماشین آلات یک امر حیاتی در حوزه معادن است که در زنجیره تولید نقش کلیدی دارد که برای تامین آن باید مسیرهای مناسب ایجاد شود که از جمله آن واردات و البته حمایت از تولید داخلی است.

کرباسیان با اشاره به اهمیت معدن در حوزه اقتصاد کشور گفت: خوشبختانه با فعالیت‌های رسانه‌ای و عملیاتی که در حوزه معادن و صنایع معدنی صورت گرفت، امروز معدن از جمله اولویت‌های برنامه‌های اقتصادی مجلس و دولت است و اکنون این موضوع کاملا قابل درک است که پنج درصد از GDP ایران از محل معدن تحقق پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: تا امروز اقدامات قابل توجهی در حوزه‌های کلیدی مانند زنجیره فولاد صورت گرفته است، چراکه اعتقاد داریم باید حوزه معدن را به صورت یک زنجیره تا رسیدن به محصول فرآوری شده نهایی دید؛ در این زمینه می‌توان به آمار ایجاد شده در تولیدات زنجیره فولاد اشاره کرد و با در نظر گرفتن اینکه عملا تا سال ۱۳۹۳ ایران یک صادرکننده مواد معدنی خام بود، گفت که اکنون نه تنها ماده خام معدنی مانند سنگ آهن وارد می‌شود بلکه در زمره کشورهای صادرکننده محصولات صنایع معدنی نیز قرار گرفته‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر امسال ۱۴ درصد میزان صادرات آهن اسفنجی افزایش پیدا کرده است. همچنین تولید کنسانتره نیز با افزایش ۱۸ درصدی مواجه بوده و در محصولی مانند گندله که تا پیش از این آن را از کشورهایی مانند بحرین وارد می‌کردیم، تبدیل به صادرکننده شده‌ایم که تولید آن نیز در کشور ۲۶ درصد افزایش داشته است.

کرباسیان با اشاره صادرات فولاد نیز اضافه کرد: در هشت ماهه اول امسال صادرات فولاد ایران به ۵.۸ میلیون تن رسید که اگر این روند ادامه داشته باشد، می‌توان گفت می‌توانیم تا پایان امسال رکورد هشت میلیون تن صادرات فولاد را به ثبت برسانیم.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به واحدهای در حال افتتاح زنجیره فولاد تصریح کرد: اکنون که معدن و صنایع معدنی یکی از زمینه‌های رشد اقتصادی شده است، به آن توجهی ویژه می‌کنیم و باید گفت که زنجیره فولاد در این زمینه اهمیت بالایی دارد که ایمیدرو در این مسیر اخیرا اقدام به افتتاح رسمی فولاد شادگان توسط معاون اول رئیس جمهور کرد و همچنین واحدهایی مانند فولاد نی‌ریز و سبزوار آماده افتتاح هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه حوزه معدن و صنایع معدنی توان اشتغالزایی بالایی دارد، گفت: یکی از ویژگی‌های معدن این است که عمدتا در مناطق روستایی و محروم قرار دارد و می‌تواند با ایجاد شغال آنها را به توسعه برساند چنانکه در سنگان می‌بینیم که با راه‌اندازی مجموعه‌های معدنی و مجموعه گنده‌سازی توسعه ملی با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن تاکنون نزدیک به ۴۰۰۰ نفر در مجموعه معدنی سنگان مشغول به کار شده‌اند و حتی در حوزه زیست‌محیطی هم گفته شده است که در سال جاری زاد و ولد حیوانات وحشی به خاطر همراهی مجموعه‌های معدنی ۱۰ درصد افزایش یافته است.

کرباسیان با اشاره به وضعیت واگذاری‌های ایمیدرو گفت: در حال حاضر ایمیدرو تقریبا تمام واحدهای معدنی خود را به جز یکی دو مورد به بخش خصوصی واگذار کرده است و برخی دیگر نیز در آستانه واگذاری قرار دارند به طوری که بعد از اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومترمربع به ۴۵ هزار کیلومترمربع منطقه امیدبخش معدنی دست پیدا کردیم که در قالب ۱۵ محدوده آماده واگذاری به بخش خصوصی است و آگهی شده‌اند.

 رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در خصوص پروژه‌های این سازمان گفت:  در کنار تکمیل پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده طرح‌های فولادی و پروژه‌های نیمه‌تمامی که ایمیدرو از دوره قبل وارث آنها بود، طرح‌های جدیدی نیز در دست اقدام قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به پروژه‌ آلومینیوم جنوب به عنوان بزرگترین واحد آلومینیوم کشور با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و پروژه ۴۵۰ میلیون تنی تیتانیوم کهنوج اشاره کرد که با تکنولوژی‌های روز دنیا در حال تکمیل است و عملیات مهندسی آن به پایان رسیده و تا یک ماه آینده وارد عملیات اجرایی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به دیگر پروژه‌های در دست اجرای ایمیدرو گفت: پروژه‌های دیگری مانند پتاس خور بیابانک نیز در حال اجرا است که در دل کویر ۶۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده همچنین پروژه دیگری مانند معدن ۱۰۰۰ ساله سرب نخلک نیز از جمله پروژه‌های  در دست اجرا است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در ایران هنوز وارد معادن عمیق و زیر سطحی نشدیم، گفت: عمده معادن ایران از منابعی تزریق می‌شوند که روی زمین قرار دارند و با لودر قابل بهره‌برداری هستند و باید گفت که ما عملا هنوز وارد معادن عمیق نشدیم و تکنولوژی لازم را در این زمینه نداریم.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: البته در یزد با همکاری سازمان انرژی اتمی ۲۰۰۰ متر حفاری انجام شده است که برای تایید آن یک حفاری دیگر به عمق ۱۸۰۰ متر نیز صورت گرفته که نتایج به دست آمده نشان می‌دهد بیش از دو میلیارد تن ذخیره به ذخایر فعلی سنگ آهن کشور اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به نقش برجام در توسعه بخش معدن اظهار کرد: پس از برجام یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که افتاد امکان بهره‌مندی از بهترین مشاوران خارجی در حوزه معدن بود که این فضا را به ما داد تا بتوانیم با استفاده از تکنولوژی روز دنیا اقدام به توسعه این بخش بکنیم و از جمله ثمرات این تکنولوژی‌ها موضوع رسیدن به استانداردهای زیست‌محیطی بوده که توانست نظر سازمان محیط زیست را تامین بکند.

کرباسیان در خصوص لزوم تامین زیرساخت‌های بخش معدن گفت: بخش معدن عمدتا نیاز به حمایت‌های زیرساختی اعم از آب، گاز، برق و راه داشته و به این عوامل وابستگی شدیدی دارد که یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها در این زمینه نیز مربوط به حوزه راه و حمل و نقل ریلی است.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ادامه داد: در خصوص پیشبرد زیرساخت لازم برای حوزه راه جلساتی با وزارت راه و شرکت حمل و نقل ریلی برگزار شده است که این جلسه و مذاکرات ادامه دارد تا نتیجه لازم برای بهبود زیرساخت‌ها حاصل شود.

وی ادامه داد: بر اساس هدف‌گذاری انجام شده باید تا سال ۱۴۰۴ معادل ۵۵ میلیون تن فولاد تولید شود که برآوردهای ما نشان می‌دهد که این رقم قطعا محقق خواهد شد. ولی نگرانی‌هایی نیز وجود دارد چرا که سهم توسعه معدن و صنایع معدنی در این زمینه انجام شده در حالی که همچنان در برخی مسائل زیرساختی به خصوص ریل و آب نگرانی‌هایی وجود دارد و می‌توان گفت این نگرانی در حوزه حمل و نقل ریلی بسیار جدی‌تر است و اگر سرمایه‌گذاری بزرگ و سریع در این حوزه صورت نگیرد، اهداف این برنامه در خطر خواهد بود.


اضافه شدن دو میلیارد تن ذخیره جدید سنگ‌آهن/ واگذارى هاى بى مورد دست صنایع معدنى را بسته است


رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: در بودجه سال96، 75 میلیارد تومان برای حوزه زیر ساخت به ایمیدرو در نظر گرفته شده بود که تاکنون 16 میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.
  دکتر مهدی کرباسیان درخصوص تغییرات بودجه ایمیدرو تصریح کرد: در سال جاری با وجود آنکه 35 میلیارد تومان در بودجه برای ایمیدرو در نظر گرفته شده اما درواقع کاهشی ایجاد نشده بلکه این کاهش در جهت واقعی تر شدن رقم بودجه است و با توجه به رقم تخصیص داده شده امسال، چنانچه عدد 35 میلیارد تومان هم محقق شود رقم مناسبی است.
کرباسیان درخصوص حق انتفاع نیز گفت: اتفاق مثبت در بودجه سال 97، برداشته شدن حق انتفاع از بودجه 97 است چون حق انتفاع به گونه ای رابطه مالک و مستاجر بوده و طبق قرارداد از این پس این پول به ایمیدرو پرداخت خواهد شد تا در طرح ها و پروژه ها به مصرف برسد. این درحالی است که چنانچه در قانون بودجه لحاظ شود بایستی پس از تخصیص در سازمان برنامه، در نهایت از خزانه اخذ شود که بعضا پولی که به خزانه رفته به ما انتقال نیافته است و در حقیقت 5 هزار میلیارد تومان طلبی است که به دولت افزوده می شود.
 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این كه واگذارى هاى بى مورد در سال هاى اخیر اتفاق افتاده، گفت: واگذاری‌های بی‌موردى در زنجیره تولید معدن و صنایع معدنی اتفاق افتاده که در تلاش هستیم تا این ارتباط را مجدد برقرار سازیم. این در حالی است که راهکارها و پیشنهادهای تشکل‌ها و پیمانکاران بخش‌خصوصی ارائه شده و در همین راستا باید نزدیک به 400 میلیون تن ظرف سال های آینده باید کار برداشت معدنی اعم از باطله برداری و معدن داشته باشیم.
  مهدی کرباسیان در نشست خبرى خود با خبرنگاران با اشاره به بحث معدن و صنایع معدنى و توجه دولت و مجلس به آن اظهار کرد: دولت دوازدهم و مجلس به معادن توجه ویژه اى داشته و در سخنان خود به این موضوع اهمیمت ویژه اى داده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به اولویتی که وزیر به معدن و صنایع معدنی داده است، از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درخواست شده تا نقشه راه چهارساله را برای این بخش تهیه کند که بر این اساس جلسات متعددی با دست اندرکاران حوزه معدن و صنایع معدنی اعم از کارآفرینان و انجمن ها برگزار کردیم که نقشه راه با 76 بند، تهیه و به مجلس ارایه شده است، ضمن اینکه دولت نیز این طرح را دریافت کرده است. در نهایت با این نقشه راه تلاش داریم که حوزه معدن و صنایع معدنی را از جایگاه بهتری برخوردار کنیم.
کرباسیان گفت: واگذاری‌های بی‌موردى در زنجیره تولید معدن و صنایع معدنی صورت گرفته که این زنجیره را از هم گسسته کرده است و تلاش مى شود تا این ارتباط را مجدد به یکدیگر متصل کنیم و در این رابطه راهکارها و پیشنهادهایى به تشکل‌ها و پیمانکاران بخش‌خصوصی ارایه شده است.
وى ادامه داد: نزدیک به 400 میلیون تن ظرف سال های آینده باید کار برداشت معدنی اعم از باطله برداری و معدن داشته باشیم، ضمن اینکه ماشین آلات و تکنولوژی‌های جدید نیز باید مدنظر قرار گیرد، بر این اساس پیشنهادی به وزیر صنعت ارایه شده تا کار را به نحو بهتری پیش برد.
کرباسیان با اشاره به پیگیری اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، معادن کوچک را مدنظر قرار داد و خاطرنشان کرد: مجلس و دولت قرار است که 1.5 میلیارد دلار برای محرومیت زدایی نقاط محروم به ویژه روستاها هزینه کنند که در این رابطه آیین نامه ای در دولت تصویب شده و معادن کوچک و روستایی نیز در آن دیده شده است، اکنون هم اعتقاد داریم که این حوزه اشتغالزا است و بنابراین پیشنهاد ما این است که از صندوق بیمه صنایع معدنی استفاده شود.
 وی با بیان اینکه قرار است رابطه نزدیکی بین ایمیدرو و حوزه سازمان زمین شناسی برقرار شود که بر این اساس اولین جلسه سه شنبه هفته پیش رو، برگزار خواهد شد، گفت: ایران تا سال 94 تنها در حوزه معدنی، صادرکننده مواد خام بوده است؛ به نحوی که سال 92 معادل 22 میلیون تن صادرات سنگ آهن داشتیم، اما در هشت ماهه سال جاری، میزان صادرات آهن اسفنجی کشور 14 درصد افزایش یافته و در تولید کنسانتره نیز 18 درصد رشد را تجربه کرده ایم، ضمن اینکه تولید گندله نیز 26 درصد افزایش صادرات را داشته ایم، این در حالی است که تا سال گذشته گندله را از بحرین وارد می کردیم.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو میزان صادرات زنجیره فولاد را 5 میلیون و 800 هزار تن عنوان و تصریح کرد: اگر این روند ادامه یابد، به هشت میلیون تن صادرات دست خواهیم یافت، به این معنا که 5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور از معدن و صنایع معدنی تامین می شود. ضمن اینکه 22 درصد از صادرات کشور نیز در این حوزه متمرکز است.
 کرباسیان بیان کرد: آهن اسفنجی نی ریز و سبزوار در دی ماه پیش رو آماده افتتاح خواهد بود که البته ایمیدرو ظرف سالهای گذشته، به صورت مستقیم و غیرمستقیم 45 هزار شغل ایجاد کرد در حالیکه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی حامی بخش خصوصی و کارآفرینان است و هر جا که این بخش آمادگی داشته باشد، از آن بخش خارج خواهیم شد.
 وی افزود: به جز معدن سنگان که در یک برنامه زمانی، به بخش خصوصی واگذار می شود، ایمیدرو مابقی معادن را به بخش خصوصی واگذار کرده است؛ در این میان یکی از اتفاقات خوب این بود که جدا از تکمیل طرح های نیمه تمام و 8 هزار میلیارد تومان جذب سرمایه از بخش خصوصی، پروژه مهدی آباد و سایر پروژه ها اعم از جلال آباد را در حال پیشرفت داریم، ضمن اینکه پروژه هایی همچون تیتانیوم کهنوج را هم شروع کرده ایم که کارخانه گندله و کنسانتره آن نیز شروع شده است.
 رئیس هیات عامل ایمیدرو، خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی سنگان از یکماه آینده شروع خواهد شد ضمن اینکه آلومینیوم جنوب نیز در دولت یازدهم آغاز شده و در اواخر سال آینده 300 هزار تن به ظرفیت تولید آلومینیوم اضافه خواهد کرد، ضمن اینکه پروژه های نیمه تمام حوزه مس نیز در حال انجام است.
 کرباسیان گفت: اکتشاف در کشور، 45 هزار کیلومتر به مرحله انتشار آگهی رسیده که در 15 محدوده امیدبخش سرمایه گذاران بخش خصوصی سرمایه گذاری کنند، ضمن اینکه تا پایان سال 13 محدوده در کنار 4 محدوده ای که ظرف دو هفته آینده اعلام می شود، برای سرمایه گذاری آگهی خواهد شد.
 وى با بیان این که آغاز اجرای فاز دوم آلومینیوم جنوب با ظرفیت 300 هزار تن تولید آلومینیوم در آینده ای نزدیک خواهد بود، گفت: کارخانه تولید مواد اولیه آلومینیوم و فولاد، ظرف چند روز آینده برای جذب سرمایه گذاری آگهی خواهد شد، ضمن اینکه یکی از اتفاقات خوب، طرح پتاس خور و بیابانک بود که از شورابه دریاچه نمک استفاده خواهیم کرد.
 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: 250 هزار کیلومتر اکتشافات انجام شده که 400 محدوده امیدبخش کشف شده است. اکثر معادن ایران روباز است؛ اما در حوزه معادن عمیق هنوز کاری صورت نگرفته است، بر این اساس خوشبختانه در استان یزد، حفاری 2 هزار متری صورت گرفته است که در این بین، بیش از 2 میلیارد تن ذخیره معدنی سنگ آهن با عیار بالا به کشور اضافه شده است؛ بر این اساس کل ذخایر سنگ آهن کشور 3 میلیارد تن است؛ البته در این رابطه نیاز به تکنولوژی داریم که بر این اساس از بهترین مشاوران خارجی بعد از برجام استفاده کرده ایم و در فناوری وتکنولوژی از این افراد استفاده شده است.
 کرباسیان در پاسخ به سوال معدن نیوز در ارتباط با تامین مواد اولیه براى برخى شرکت ها خاطر نشان کرد: ظرفیت برخى معادن در حال اتمام است و امیدواریم با احداث معادن جدید ظرفیت خوبى براى این تولید کنندگان ایجاد شود.