:
كمينه:۱۵.۹۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
نرخ سكه و ارز اندكي كاهش يافت

چشم انداز بازار طلا و ارز، تداوم حباب 180 هزار توماني سكه

خوش‌بینی بازار جهانی به افزایش قیمت طلا/ اونس جهاني روند صعودي را از سرگرفت / ۱۰۰ میلیارد تومان پشتوانه ارزی برای زمانی نامعلوم / اثر سياست هاي بودجه بر بازار ارز / حباب سكه كاهش مي يابد
کد خبر: ۱۰۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
اقتصاد گردان - محسن شمشيري: بازار آزاد سکه و ارز روز شنبه 25 آذر95 شاهد کاهش قیمت انواع سکه و دلار، یورو و پوند بود.
 در بازار مبادله اي ارز، نرخ رسمی 22 ارز افزایش و 16 ارز کاهش یافت و بهای یک ارز هم تغییری نداشت. دلار با 60 ریال افزایش 3565.9 تومان، پوند با 317 ریال کاهش 4750.6 تومان و یورو با افت 204 ریالی 4191.3 تومان ارزش‌گذاری شد.


 در بازار آزاد نيز  صرافی های تهران هر دلار آمریکا را با ۲ تومان کاهش نسبت به روز پنج شنبه ۴ هزار و ۲۰۷ تومان می فروختند. همچنین هر یورو با ۳۰ تومان کاهش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۵ هزار و ۱۸ تومان و هر پوند انگلیس با ۴۲ تومان کاهش ۵ هزار و ۷۶۶ تومان داد و ستد می شد. براين اساس فاصله نرخ دلار مبادله اي و آزاد به 641 تومان رسيد. 
در بازار طلا نيز نرخ اونس جهاني به 1255 دلار رسيد و در نتيجه  قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۲۰ تومان افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۱۲۸ هزار و ۲۷۰ تومان تعیین  شد. اما قيمت انواع سكه كاهش اندكي داشت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳ هزار تومان کاهش نسبت به روز پنج شنبه، یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد.
همینطور قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز اُفتی هزار تومانی را نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته شاهد بود و یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد. با این حال قیمت نیم سکه بهار آزادی بدون تغییر نسبت به روز پنجشنبه ۶۹۸ هزار تومان تعیین شده بود.در بازار آزاد هر قطعه ربع سکه بهار آزادی با ۲ هزار تومان کاهش نسبت به روز پنج شنبه ۴۰۳ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی با هزار تومان کاهش ۲۶۷ هزار تومان معامله می شد 
‌اکنون حباب قیمت سکه طرح جدید 189 هزار تومان، طرح قدیم 140 هزار تومان، نیم سکه 69 هزار تومان، ربع سکه 77 هزار تومان و سکه گرمی 95 هزار و 440 تومان است. با آغاز عرضه سکه در بانک کارگشایی تصور می‌شد حباب سکه در بازار کاهش یابد و در روزهای ابتدایی حراج سکه هم تا حدودی اختلاف قیمت بازار با ارزش ذاتی سکه کاهش یافت اما به تدریج این روند متوقف شد و تا حدودی به وضعیت قبل از عرضه سکه بازگشت. با احتساب اونس 1280 دلار و 84 سنتی و دلار به قیمت 4219 تومان به علاوه 15 هزار تومان هزینه ضرب سکه، ارزش ذاتی سکه و مابه‌التفاوت آن با قیمت بازار به شرح زیر است.

 

عنوان

ارزش بازاری

ارزش ذاتی

مابه‌التفاوت

سکه طرح جدید

1،411،000 تومان

1،227،000 تومان

184،000 

سکه طرح قدیم

1،367،000 تومان

1،227،000 تومان

140،000 

نیم سکه

700،000 تومان

631،000 تومان

69،000

ربع سکه

400،000 تومان

323،000 تومان

77،000

سکه گرمی

262،000 تومان

166،560 تومان

95،440



حباب سکه کوچک می‌شود

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: با ثبات و کاهش نسبی قیمت دلار، قیمت طلا و سکه هم به ثبات نسبی رسید. همچنین به نظر می‌رسد هیجان در بازار سکه کاهش یابد و باعث کاهش حباب سکه شود.
محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با ایسنا، گفت:‌ در هفته گذشته شرایط بازار به این ترتیب بود که تا روز پایانی هفته در قیمت جهانی با ثبات روبرو بودیم. همچنین در بازار داخلی نیز این ثبات وجود داشت.
وی ادامه داد: روز پنجشنبه قیمت جهانی طلا با افزایش مواجه شد و این بار بر خلاف قیمت جهانی در بازار داخلی قیمت‌ها هیچ تغییری نکرد. علت هم این بود که در دو روز پایانی هفته قیمت دلار تعدیل شد و کاهش پیدا کرد؛ یعنی از ۴۲۲۵ تومان به حدود ۴۲۰۰ تومان رسید.
عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر افزود: در واقع افزایش قیمت جهانی طلا را پوشش داد و باعث شد قیمت طلا و سکه افزایش پیدا نکند. نکته جالبی که به چشم می‌خورد این است که در روزهای پایانی سال میلادی معمولا روزهای تسویه حساب‌های فیزیکی طلا در بازارهای جهانی است.
کشتی آرای تصریح کرد: یعنی خیلی از شرکت‌ها و موسسات مالی به دلیل تسویه حساب‌های فیزیکی طلا تقاضایی را در بازار ایجاد می‌کنند که این تقاضا باعث خواهد شد که قیمت جهانی طلا نوسان پیدا کند و امسال تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است، این نشان می‌دهد که بازار جهانی از یک اقتصاد با ثباتی پیروی می‌کند.
وی با اشاره به کاهش نسبی قیمت ارز و تاثیر آن بر بازار سکه گفت:‌ با کاهش قیمت ارز به نظر می‌رسد که هیجان در بازار سکه نیز کاهش پیدا کند و باعث کاهش حباب سکه شود. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد قیمت سکه در چند روز گذشته افزایشی نداشته و ما بین یک میلیون و ۴۲۱ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۱۵ هزار تومان در نوسان بوده است که نشان می‌دهد بازار میل به افزایش ندارد.
کشتی آرای همچنین درباره وضعیت بازار در نزدیکی سال نو میلادی اظهار کرد: در ایران معمولا در آستانه سال نو میلادی افزایش تقاضا نداریم، ولی در بازار جهانی به نظر می‌آمد که با افزایش تقاضا تا حدودی قیمت‌ها افزایش پیدا کند اما تقاضایی هم در بازارهای جهانی ایجاد نشده و شرایط ثابت است.  


اثر سياست هاي بودجه بر بازار ارز

محمد باقر نوبخت  سه روز پیش در گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه اظهاراتی را مطرح کرد تا پیش از این از سوی فعالان اقتصادی، منتقدان برجام و منابع آگاه مطرح و از سوی دولت و بانک مرکزی تکذیب می‌شد.
وی در این گردهمایی درخصوص بازار ارز با اشاره به نگرانی رئیس جمهور نسبت به افزایش نرخ ارز گفته است: آقای روحانی اصلا و به هیچ عنوان افزایش نرخ ارز را بر نمی تابد و از افزایش آن بسیار مکدر است. برای اینکه بتوانیم تقاضای بازار را متعادل کنیم باید ارز تزریق کنیم ولی متاسفانه بانک مرکزی اگر ارز بیشتری داشت قطعا ورود می‌کرد. در بازار ما دلار زیاد است ولی برای کنترل نرخ آن باید بانک مرکزی ورود کند که متاسفانه برای تهیه ارز مشکل دارد. سالانه 9 میلیون و 200 هزار نفر به مسافرت خارجی می روند که اگر هر کدام هزار دلار با خود ببرند می شود 9 میلیارد دلار، که همین میزان برای دولتی که تامین 200 میلیون دلار برایش سخت است بسیار زیاد است و بار بسیار زیادی را به بازار وارد می کند. خروج ارز از کشور به بازار فشار وارد می کند و یکی از عوامل جلوگیری خروج ارز از کشور می تواند افزایش عوارض خروج مسافران باشد.
برخي كارشناسان در اين زمينه معتقدند كه طرح این مسائل از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت در حالی است که دولت بارها و بارها عدم امکان ورود ارز حاصل از صادرات نفت به کشور را تکذیب کرده‌اند . همچنين  به گفته سخنگوی دولت بانک مرکزی برای تهیه ارز مشکل دارد و وقتی یک مقام بلندپایه دولت از عدم وجود منابع ارزی کافی نزد بانک مرکزی (بزرگترین عرضه کننده ارز به بازار) خبر می‌دهد، به وضوح علامتی برای تغییرات قیمتی در روزهای آینده است. فعالان اقتصادی و متقاضیان بازار ارز تکیلف خود را می‌دانند که بزرگترین عرضه کننده ارز به بازار، ارز چندانی تزریق نخواهد کرد و موجودی بازار ارز که ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است، تنها منبع قابل اتکاء عرضه به بازار خواهد بود. این علامت، یعنی کاهش عرضه ارز به بازار و چشم‌انداز رشد قیمت‌ها در روزها و هفته‌های آتی.


۱۰۰ میلیارد تومان پشتوانه ارزی برای زمانی نامعلوم

با وجود تاکید بر اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز و فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای آن و بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی که برای تعهدات ناشی از آن در سال بعد تعیین شده است، همچنان زمان مشخصی برای ارز تک نرخی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، بعد از این‌که از اوایل دهه ۱۳۸۰ نرخ ارز یکسان سازی و حتی تا چند سال هم ادامه دار شد، ولی در اواخر این دهه به دلایلی از جمله تشدید تحریم‌ها و کاهش منابع ارزی در اختیار این سیاست از بین رفت و بار دیگر بازار ارز ایران شاهد دو و حتی سه نرخ شد، اما بعد از این بود که بار دیگر بانک مرکزی معتقد بود باید سیاست تک نرخی شدن ارز در دستور کار قرار گیرد. در کنار این موضوع کارشناسان منتقدانه از شرایط موجود نسبت به رانت‌های ناشی از ارز چند نرخی بارها هشدار داده بودند. در این بین نارضایتی فعالان اقتصادی که از ارز مبادله‌ای استفاده نمی‌کنند وجود دارد که همچنان از این موضوع گله‌مند هستند.

با این حال در حدود سه سال اخیر بانک مرکزی به طور جدی‌تری موضوع یکسان سازی نرخ ارز را مطرح و از سیاست‌های اصلی خود اعلام کرد، ولی مشروط به این بود که باید شرایط و زمینه‌های لازم برای آن فراهم شود، به گونه‌ای که تا قبل از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم در پایان سال ۱۳۹۴، رئیس کل بانک مرکزی بارها تاکید کرده بود که بعد از اجرایی شدن برجام و عادی شدن روابط کارگزاری بانک‌ها و آزاد شدن منابع ارزی می‌توان به طور جدی‌تری در این باره اقدام کرد، حتی ولی‌اله سیف وعده داده بود که شش ماه پس از اجرایی شدن برجام یعنی در سال ۱۳۹۵ ارز تک‌نرخی خواهد شد، ولی با گذر زمان این اتفاق نیفتاد و وعده وی تا پایان سال گذشته تمدید شد اما باز هم ارز چند نرخی باقی ماند.

سال ۱۳۹۶ در حالی آغاز و در ابتدای آن انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد که بعد از شکل گیری دولت دوازدهم رئیس کل بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد تنها برنامه کلیدی  جامانده بانک مرکزی در دولت یازدهم تک نرخی کردن ارز بوده است و همچنان برای اجرای آن مصر هستند، اما دیگر زمان مشخصی از سوی بانک مرکزی برای یکسان سازی نرخ ارز اعلام نشد و تنها آن را مشروط به مهیا شدن شرایطی می‌دانند که موجب پایداری دراجرای این سیاست باشد.  

با ارائه لایحه بودجه ۱۳۹۷ به مجلس در بخش اعتبارات منابعی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین شد که هدف آن تعهدات ناشی از یکسان سازی نرخ ارز اعلام شده است، رقمی  در نگاه اول اینگونه می‌توان استنباط کرد که شاید یکسان سازی در سال آینده به طور حتم اجرایی می‌شود که برای جبران اجرای آن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هم منابع در نظر گرفته‌اند، ولی رئیس کل بانک مرکزی این را هم دلیلی برای اعلام زمانی مشخص برای یکسان سازی نرخ ارز ندانسته و پیش بینی زمانی ندارد. وی تاکید دارد که وقتی زمینه‌های لازم آماده شود در این باره اقدام خواهد کرد که از نگاه وی مهم‌ترین موضوع همان عادی شدن روابط بانکی در حوزه بین‌الملل و گسترش روابط کارگزاری بانک‌ها خواهد بود.

سیف، درباره بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده هم توضیح داد که در هر حال با تک نرخی شدن ارز و حذف ارز مبادله‌ای از کالاها و ورود آنها به بازار برای تامین ارز مورد نیاز می‌توان افزایش قیمت را در برخی کالاها متصور بود، از این نظر دولت حدود ۱۰۰ میلیارد تومان را به عنوان پشتوانه قرار داده تا بتواند افزایش قیمت ناشی از سیاست یکسان سازی نرخ ارز را پوشش دهد.

اما در کنار گسترش روابط بانکی به منظور دسترسی آسان به منابع ارزی کاهش اختلاف بین قیمت ارزهای موجود در بازار یعنی دو نرخ مبادله‌ای و آزاد از اهمیت قابل توجهی برخوردار خواهد بود. این درحالی است که اکنون قیمت دلار در بازار آزاد با روند رو به رشدی که طی سه ماه اخیر طی کرده تا ۴۲۲۰ و حتی بالاتر هم پیش رفته و فعلا پایدار مانده است. از سوی دیگر با این که در مرکز مبادلات ارزی قیمت روند افزایشی طی می‌کند و به طور بی‌سابقه‌ای در ماه‌های اخیر با افزایش همراه شده و به ۳۵۶۵ تومان رسیده است، اما همچنان اختلاف قیمتی بین دو نرخ آزاد و مبادله‌ای بالا بود و به بیش از ۶۰۰ تومان می‌رسد، آن هم در شرایطی که در چند ماه گذشته این شکاف کاهش یافته و به زیر ۵۰۰ تومان هم رسیده بود. در عین حال که در سال گذشته اختلاف بین دو نرخ حتی در مواقعی به کمتر از ۴۰۰ تومان هم می‌رسید.

در هر حال یکسان سازی نرخ ارز ابعاد مختلفی را به همراه دارد که جدای از اهمیت کاهش شکاف قیمتی دو نرخ و تامین ارز کافی با توجه به روابط کارگزاری بانک‌ها، تبعات بعد از اجرای آن به ویژه حذف ارز مبادله‌ای که در کالاهای مختلف و تاثیرگذار اتفاق می‌افتد، موضوعی مورد توجه است که دولت باید در جریان این سیاست برنامه‌های لازم را به منظور کنترل شرایط پس از آن داشته باشد. این در حالی است که حتی اگر در لایحه بودجه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای تعهدات ناشی از یکسان سازی نرخ ارز در نظر گرفته شود جای سوال است که تا چه اندازه و به چه ترتیبی می‌تواند پوشش دهنده هزینه‌های تک نرخی شدن ارز باشد. در حال حاضر با توجه به این که بانک مرکزی برای حذف ارز مبادله‌ای در برخی بخش‌ها ورود کرده حتی جو روانی ناشی از آن خود عاملی برای افزایش قیمت‌ آن کالاها بوده است.

خوش‌بینی بازار جهانی به افزایش قیمت طلا

کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز پیش‌بینی کردند طلا به روند افزایش قیمتی که پس از افزایش نرخ‌های بهره آمریکا پیدا کرد، ادامه خواهد داد.
به گزارش ایسنا، طلا سه شنبه هفته گذشته به پایین‌ترین رکورد چند ماه اخیر سقوط کرد. با اینهمه ناظران می‌گویند این روند در سال‌های اخیر در آخرین ماه سال وجود داشته است و معامله‌گران علت کاهش قیمت طلا را به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا نسبت دادند با این‌همه پس از اینکه افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا اعلام شد و دورنمای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره از سوی این بانک بدون تغییر ماند، ارزش دلار کاهش یافت و قیمت طلا رو به افزایش گذاشت.
در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۹ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۳ نفر یا ۶۸ درصد افزایش قیمت طلا و چهار نفر یا ۲۱ درصد کاهش قیمت این فلز ارزشمند در هفته جاری را پیش‌بینی کردند. دو نفر یا ۱۱ درصد نیز نسبت به روند قیمت طلا نظری نداشتند.
در این بین، ۱۰۵۵ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران رای دادند که از میان آنها ۵۹۸ نفر یا ۵۷ درصد افزایش قیمت طلا و ۳۴۱ نفر یا ۳۲ درصد نیز کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند و ۱۱۶ نفر یا ۱۱ درصد نیز نظر بی‌طرف بودند.
برای هفته معاملاتی گذشته، ۵۳ درصد از کارشناسان وال استریت نسبت به افزایش قیمت طلا بدبین بودند در حالیکه بزرگترین گروه رای دهنده در میان سرمایه‌گذاران (۴۷ درصد) به افزایش قیمت خوش بین بودند. هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۴۰ سنت افزایش، در ۱۲۵۷.۵۰ دلار بسته شد و رشد اندکی را برای کل هفته ثبت کرد که نخستین افزایش هفتگی پس از سه هفته متوالی کاهش بود.
از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون بدون در نظر گرفتن هفته گذشته، سرمایه‌گذاران ۲۸ بار از ۴۷ بار روند قیمت طلا را به درستی پیش‌بینی کردند که درستی پیش‌بینی آنها را به ۶۰ درصد می‌رساند در حالیکه درصد پیش‌بینی کارشناسان وال استریت با ۲۸ پیش‌بینی درست از ۴۸ نظرسنجی، ۵۸ درصد بوده است.
به گفته آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی، طلا که در چند هفته گذشته با انتظار بازار برای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا کاهش قیمت داشت، معمولا پس از افزایش نرخ‌ها، روند صعودی پیدا می‌کند.
کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس فیوچرز انتظار دارد طلا به متوسط قیمت ۲۰۰ روزه که در ۱۲۷۶ دلار قرار دارد، صعود کند. به گفته وی، در دو هفته گذشته فروشندگان زیادی وارد بازار طلا شده و خریداران زیادی خارج شدند و این فلز زرد اکنون در محدوده ۱۲۴۰ دلار حمایت یافته است.
فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد پرایس فیوچرز گروپ نیز به کیتکونیوز گفت: طلا ممکن است از راه اندازی معاملات بیت کوین از سوی CME Group مورد حمایت قرار گیرد. اگر این ارز دیجیتالی همچنان قوی بماند، طلا احتمالا سطح قیمت کنونی را حفظ خواهد کرد و بالاتر می‌رود.
افشین نوابی، مدیر معاملات شرکت ام کی اس سوئیس نیز پیش‌بینی کرد طلا در محدوده ۱۲۵۰ دلار در کف و ۱۲۸۵ تا۱۲۹۵ دلار در اوج قیمت معامله شود.