:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

تعادل بین جمعیت و صادرات وجود ندارد

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: توازن و تعادل بین جمعیت و صادرات وجود ندارد.
کد خبر: ۱۰۵۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶
اقتصادگردان- حسین سلاح‌ورزی اظهار کرد: حدود یک درصد جمعیت دنیا را داریم ولی سهم ما از صادرات با احتساب فروش نفت ۳۴/0درصد و بدون احتساب بازار نفت ۲۴/0درصد است که توازن و تعادل بین جمعیت و صادرات وجود ندارد. او افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم قدم‌های خوبی در راستای بهبود نسبی فضای کسب ‌وکار برداشته‌ شده ولی کماکان تا رسیدن به نقطه قابل ‌قبول فاصله‌ داریم.

سلاح ورزی تاکید کرد: اینکه مساله توسعه صادرات را فقط به گردن دولت بیندازیم خیلی منطقی نیست چرا که این موضوع فرابخشی است.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: اگر حتی در دولت مساله صادرات را صرفا به گردن توسعه تجارت بیندازیم باز هم منطقی نیست و بحثی ملی بوده و مستلزم ایجاد عزم بین همه بخش‌هاست. وی یادآور شد: دولت عراق تعرفه واردات لبنیات را از 5 درصد به ۲۵درصد افزایش داده و این درحالی است که ۷۵درصد لبنیات ایران به عراق صادر می‌شود که این امر تهدیدی جدی برای صادرات لبنیات ایران است. سلاح‌ورزی ادامه داد: موضوع صادرات باید به عزم ملی تبدیل شود؛ اگر صادرات بخواهد به عنوان موتور محرک کشور سبب تحرک‌بخش اقتصادی شود باید تمام بخش‌های خصوصی و دولتی در این زمینه تلاش کنند.