:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
افزایش سهم چک‌های رمزدار از مبادلات بانکی

22 درصد مبلغ چک‌ها برگشت خورد

از حدود 9.6میلیون فقره چک مبادله شده در طول آبان 96 نزدیک به 1.5میلیون فقره آن برگشت خورده که مبلغ آن با 13.8هزارمیلیارد تومان نسبت به مهر ماه رشد 6 درصدی داشته است.
کد خبر: ۱۰۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۸
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

به گزارش«تعادل» در آبــان مــاه ١٣٩٦ در کــل کشــور حــدود 1.5میلیــون فقــره چــک بــه مبلغــی بــالغ بــر 13.8هزارمیلیارد تومان برگشت داده شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 5 درصد کاهش و از نظر مبلغ 6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر در مقایسه با رقم 61.5 هزارمیلیارد تومان چک مبادله‌یی مبلغ چک‌های برگشتی معادل 22.5درصد کل چک‌های مبادله‌یی است. در اسـتان تهـران حـدود ٥٠٨ هـزار فقـره چـک بـه مبلغـی بـالغ بـر 7.8هزارمیلیارد تومان برگشت داده شد.

در کـل کشـور 15.4درصـد از کـل تعـداد چک‌های مبادلـه‌یی و 22.5درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌یی برگشت داده شده است.

در استان تهران 14.9درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌یی و 21.3درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌یی برگشت داده شده است.

در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت مبالغ چک‌های برگشتی به کل مبـالغ چک‌های مبادلـه شـده در اسـتان بـه ترتیـب بـه استان‌های لرسـتان با 35.5درصد، هرمزگــان32.3درصــد و همــدان 30.9درصــد اختصــاص یافتــه اســت و استان‌های خوزسـتان با 17درصـد، البـرز 17.5درصـد و گـیلان 17.9درصـد کمتـرین نسـبت مبـالغ چک‌های برگشتی به کل مبالغ چک‌های مبادلـه شـده در اسـتان را بـه خـود اختصـاص داده‌انـد.

 علل چک‌های برگشتی

 در کـل کشـور بـالغ بـر 1.4میلیـون فقـره چـک بـه مبلغـی بـالغ بـر 13.4هزارمیلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ٩٧درصد و از نظر مبلغ 96.3درصد از کل چک‌های برگشـتی بـه دلایـل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

در ماه مورد گزارش در استان تهـران بـالغ بـر ٤٨٩هـزار فقـره چـک بـه مبلغـی بـالغ بـر 7.5هزارمیلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجـودی برگشـت داده شـده اسـت. در واقـع در استان تهران از نظر تعداد 96.3درصد و از نظر مبلغ ٩٦درصد از کـل چک‌های برگشـتی بـه دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت مبالغ چک‌های برگشـتی بـه دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل مبالغ چک‌های برگشتی در استان به ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد ٩٩درصد، لرستان و همدان هر یک 98.3درصد و یزد 98درصـد اختصاص یافتـه و استان‌های خراسـان جنـوبی 92.5درصـد، سـمنان 93درصـد و کرمانشاه 94.3درصد کمترین نسبت مبالغ چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل مبالغ چک‌های برگشتی در استان را به خود اختصاص داده است.

در کل کشور بالغ بـر ٦٣٥ هـزار فقـره چـک رمـزدار بـه مبلغـی بـالغ بـر 80.5 هزارمیلیارد تومان وصول شد کـه نسـبت بـه مـاه قبـل از نظـر تعـداد و مبلـغ بـه ترتیـب 2.3درصد و 8 درصد کاهش داشته است.

در مـاه مـورد گـزارش در اسـتان تهـران حـدود ٢٢٦هـزار فقـره چـک رمـزدار بـه مبلغـی حدود ٥٣١ هزارمیلیارد تومان وصول شد. در مــاه مــذکور 48.8درصــد از تعــداد چک‌های رمــزدار وصــولی در 3 اســتان تهران 35.5درصد، خراسان رضوی ٧درصد و اصفهان 6.3 درصد وصول شده است کـه بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنـین بـه لحـاظ مبلـغ 73.8درصـد از مبـالغ چک‌های فـوق در استان‌های تهـران 65.9 درصد، خراســان رضــوی 4درصــد و اصـفهان 3.9درصــد وصــول شده اســت.

 چک‌های وصولی بر حسب عادی و رمزدار

در آبان ماه ١٣٩٦ درکل کشور حدود ٨/٨ میلیون فقره چک وصول شد که از این تعـداد حدود ٨١٤٥هزار فقره چک عادی و بالغ بر ٦٣٥ هزار فقره چک رمزدار بوده است. بر ایـن اسـاس در کل کشور 92.8درصد از کل تعداد چک‌های وصولی، چـک عـادی و 7.2درصـد چـک رمـزدار بوده است.

در کل کشور مبلغی بالغ بر١٢8.2هزارمیلیارد تومان چک وصـول شد که حدود ٤٧٧هزارمیلیارد تومان چک عـادی و بـالغ بـر 80.5 هـزارمیلیـارد تومان چـک رمـزدار است. به عبارتی در کل کشور 37.2درصد از کل مبلغ چک‌های وصـولی، چـک عـادی و 62.8 درصد چک رمزدار بوده است. در کـل کشـور بـالغ بـر 9.6میلیـون فقـره چـک بـه مبلغـی بـالغ بـر 61.5 هزارمیلیارد تومان مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 2.9درصد کاهش و از نظر مبلغ 0.1درصد افزایش نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش در استان تهران بـالغ بـر 3.4میلیـون فقـره چـک بـه مبلغـی بـالغ بـر 36.6هزارمیلیارد تومان مبادله شد.

 52.9 درصد از تعداد چک‌های مبادله‌یی کل کشور در 3 استان تهـران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده که به ترتیب با بیش از 35درصد، 9درصد و 8درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

همچنـین بـه لحـاظ مبلـغ 70درصـد از مبـالغ چک‌های فـوق در 3 اسـتان تهـران با بیش از 59 درصد، اصفهان با 5.4 درصد و خراسـان رضـوی با 5.2 درصـد مبادلـه شده کـه بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

 77 درصد مبلغ چک‌ها وصول شد

در آبـان مـاه ١٣٩٦ در کـل کشـور بـالغ بـر 8.1 میلیـون فقـره چـک بـه مبلغـی حـدود 47.7هزارمیلیارد تومان وصول شد کـه نسـبت بـه مـاه قبـل از نظـر تعـداد و مبلـغ بـه ترتیـب 2.5درصد و 1.4درصد کاهش نشان می‌دهد.

 در کل کشور 84.6درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌یی و 77.5درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌یی وصول شد .

در اسـتان تهـران حـدود 2.9میلیـون فقـره چـک بـه مبلغـی بـالغ بـر 28.8هزارمیلیارد تومان وصول شد.

در استان تهران از نظر تعداد 85 درصد و از نظر مبلغ 78.7درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌یی وصول شده است.

 گیلان، یزد و البرز خوش حساب‌ترین‌ها

در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کـل چک‌های مبادله‌یی در استان به ترتیب به استان‌های گیلان با 88 درصـد، یـزد با بیش از 87 درصد و البرز با بیش از 86 درصد اختصاص یافته است.

 استان‌های کهگیلویـه و بویراحمـد با 73.7درصـد، کردستان 77.6درصد و هرمزگان 79.5درصد پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد گزارش در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت مبالغ چک‌های وصـولی به کل مبالغ چک‌های مبادله‌یی در اسـتان بـه ترتیـب بـه استان‌های خوزسـتان با 83درصد، البرز 82.5درصد، و گـــیلان 82درصد اختصـــاص یافتـــه اســـت و استان‌های لرستان با 64.5 درصد، هرمزگـان 67.7 درصـد و همـدان 69.1 کمترین نسـبت مبـالغ چک‌های وصولی به کل مبالغ چک‌های مبادلـه شـده در اسـتان را بـه خـود اختصـاص داده‌انـد.