:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

تسویه حساب سپرده گذاران موسسات غیر مجاز تا پایان آذر ماه

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به رفع مشکل ۹۸ درصد سپرده گذاران موسسات غیر مجاز ،گفت: این سپرده گذاران یا تسویه حساب کرده‌اند یا تا آخر آذرماه این اتفاق می افتد.
کد خبر: ۱۰۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- ولی الله سیف در  آیین بزرگداشت دهمین سالروز تاسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد، اظهار داشت: کشور ما ویژگی منحصر به فردی دارد و آن این است که همه عملیات بانکی بر اساس عقود اسلامی و قانون بانکداری بدون ربا انجام می‌شود.

وی با اشاره به انتقاداتی که از نظام بانکی مطرح می‌شود، گفت: رسالت نظام بانکی حمایت از حرکت‌هایی است که منجر به رشد اقتصادی کشور شود.

سیف ادامه داد:  بخشی از نظام بانکی که هیچگونه انتقادی نسبت به آن نیست و شبهه ربا در آن وجود ندارد نظام قرض الحسنه است و همه بانک‌ها به آن افتخار می‌کنند که در کنار عملیات اقتصادی و کسب سود هدف این فعالیت خدمت‌رسانی به کسانی است که نیازمند خدمت هستند.

سیف ادامه داد: در گذشته انتقاد به نظام بانکی این بود که بانک ها منابع قرض‌الحسنه را در جایگاه خود مصرف نمی کنند و یا بخشی از منابع قرض الحسنه را به کارمندان خود تخصیص می دهند که در سال‌های اخیر این وضعیت متحول شده است.

وی افزود: از زمانی که مبلغ وام قرض الحسنه ازدواج به ۱۰ میلیون تومان رسید منابع قرض الحسنه نظام بانکی با سرعت بیشتری از سایر مصارف به مصرف قرض الحسنه ازدواج منتقل شد.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: طرح ضربتی اعطای وام ازدواج توسط نظام بانکی و با مشارکت ۱۱ بانک عملیاتی شد و صفوف طولانی دریافت وام ازدواج کاهش پیدا کرد و توانست وضعیت را به شرایط عادی نزدیک کند که امیدواریم تا پایان سال صف وام ازدواج از بین برود.

سیف تاکید کرد: بانک مرکزی متعهد شده که اجازه استفاده غیر معمول از منابع قرض الحسنه را به بانک ها ندهد و بانک‌ها نیز کاملاً رعایت می‌کنند، مردم نیز باید همت کنند و با اقبال بیشتری نسبت به حمایت از این فعالیت بانک‌ها زمینه ای را ایجاد کنند که بتوانیم همه نیازمندانی که از طریق قرض الحسنه مشکلاتشان حل می‌شود را پاسخگو باشیم.

وی افزود: در دولت یازدهم در نظام بانکی جهت گیری های مثبتی داشتیم و یکی از اتفاقات مبارک این بود که بخشی از فعالیت‌های پولی که خارج از نظارت بانک مرکزی انجام می‌شد را به بخش شفاف عملیات پولی در کشور اضافه کنیم.

سیف ادامه داد: ۲۵ درصد فعالیت در بازار پول در موسسات و نهادهایی انجام می‌شد که هیچ گونه نظارتی بر آنها نبود و امکان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پولی را از بانک مرکزی می‌گرفت.

 رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکنون موسسه غیر مجاز فعالی در کشور نداریم، هر چند برای هموطنانی که در این مسیر با مشکلاتی روبرو شدند متاسفم.

وی تصریح کرد: با روش هایی که در پیش گرفته شده و با همت مسئولان نظام توانستیم از نظر تعدادی مشکل ۹۸ درصد این سپرده گذاران را حل و فصل کنیم که یا تسویه حساب کرده‌اند یا تا آخر آذرماه این اتفاق می افتد.

وی افزود: علاوه بر آن به سایر سپرده‌گذاران پرداخت هایی انجام شد و با کمک قوه قضاییه در حال شناسایی دارایی‌های این موسسات هستیم تا سایر منابعی که هنوز تامین نشده را تامین کنیم و تا آخر موضوع موسسات غیرمجاز را پیگیری خواهیم کرد.

رییس کل بانک مرکزی بیان داشت: در حال حاضر همه بانک ها در فضای شفاف با نظارت بانک مرکزی فعالیت می‌کنند و هدف بانک مرکزی این است که منابع ناشی از سپرده‌های مردمی را در جهت حمایت و شکوفایی اقتصاد کشور مصرف کنند و از مصارف زائد و سفته‌بازی سودجویانه مخرب جلوگیری کنند که این مسیر اکنون مهیا شده و وضعیت و شرایط به سمت شرایط مثبت پیش می‌رود.