:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رئیس کمیته حمل‌ونقل بین‌المللی راه‌آهن خبر داد:

نهایی شدن قرارداد بانک‌های مرکزی ایران و جمهوری آذربایجان برای تأمین مالی راه‌آهن رشت - آستارا

عضو هیأت‌مدیره و رئیس کمیته حمل‌ونقل بین‌المللی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از نهایی شدن متن‌های قراردادی بانک‌های ایران و جمهوری آذربایجان برای تأمین مالی راه‌آهن رشت – آستارا خبر داد.
کد خبر: ۱۰۴۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- حسین عاشوری، در جریان سفر خود به شهرستان مرزی بندر آستارا، پس از پایان نشست دوجانبه مسئولان راه‌آهن ایران و جمهوری آذربایجان، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: جلسه‌ای که با حضور مسئولان دو کشور برگزار شد، با هدف بررسی مشکلات اجرایی و راه‌اندازی ایستگاه راه‌آهن در شهرستان آستارا بود.

وی با بیان این‌که همکاری مسئولان استان گیلان در رفع موانع احداث این پروژه خوب بوده است، ادامه داد: در برخی بخش‌ها موانعی وجود داشت که در این نشست راهکارهایی برای آنها ارائه شد.

عاشوری اساسی‌ترین مشکلات موجود در این پروژه را در دو بخش مجزا عنوان کرد و افزود: در بخش ایجاد ایستگاه، خطوط ریلی، محوطه‌سازی و سکوها هماهنگی‌های لازم به عمل آمد.

وی اضافه کرد: در راستای تأمین مصالح موردنیاز و صدور مجوزهای لازم برای تسریع در اجرای این پروژه، هماهنگی‌های لازم با مسئولان استان گیلان انجام شد.

رئیس کمیته حمل‌ونقل بین‌المللی راه‌آهن ایران در بخش دیگر سخنان خود از توافق 14 سال گذشته سه کشور ایران، هند و روسیه در خصوص تکمیل کریدور شمال – جنوب سخن گفت و خاطرنشان کرد: پس از چند سال، جمهوری آذربایجان و سپس سایر کشورها از این کریدور استقبال کردند.

وی از بهره‌برداری آزمایشی ایستگاه راه‌آهن آستارا - آستارا، در خاک جمهوری اسلامی ایران در چند هفته آینده خبر داد و گفت: در مذاکرات صورت‌گرفته با مقامات جمهوری آذربایجان، اقدامات لازم برای تأمین مالی اجرای پروژه راه آهن رشت - آستارا انجام شده است.

وی با اشاره به نهایی شدن متن‌های قراردادی بانک‌های مرکزی ایران و جمهوری آذربایجان برای تأمین مالی این راه‌آهن، تصریح کرد: جمهوری آذربایجان مبلغی معادل 500 میلیون دلار را برای این پروژه هزینه خواهد کرد.

حسین عاشوری افزود: این پروژه یک برنامه زمان‌بندی سه ساله دارد که با نهایی شدن سند مالی، کارهای اجرایی آن آغاز می‌شود.

گفتنی است، در این نشست، «حسین عاشوری» عضو هیأت مدیره و رئیس کمیته حمل‌ونقل بین‌المللی راه‌آهن ایران، «حجت شعبان‌پور» معاون عمرانی استاندار گیلان، «فرهاد دلق‌پوش» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، «کاظم لطفی» مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان، « محسن یوسف‌پور» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان و تنی چند از مسئولان شهرستان مرزی بندر آستارا به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

هیأت آذربایجانی را «اقبال حسین‌اف» معاون راه‌آهن جمهوری آذربایجان، «رامین اسماعیل‌اف» مشاور رئیس راه‌آهن آذربایجان، «میرمحمد میرآتایف» مدیرکل گمرک آستارای آذربایجان و پیمانکار پروژه راه‌آهن بین‌المللی آستارا - آستارا و تنی چند از مسئولان محلی استان لنکران جمهوری آذربایجان تشکیل داده بود.