:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
استادیار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله تاکید کرد:

لزوم به‌روزرسانی استانداردهای ساخت‌وساز

استادیار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با بیان این‌که زلزله ۲۱ آبان کرمانشاه علاوه بر شهرهای ایران در شهرهای اربیل، نجف و کربلا نیز احساس شد، بر لزوم به‌روزرسانی استانداردهای ساخت‌وساز تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- دکتر سیدمجتبی موسوی در نشست بررسی زلزله ۲۱ آبان سرپل ذهاب کرمانشاه با بیان این‌که این زلزله در شهرهای زیادی از ایران و همچنین اربیل، نجف و کربلا احساس شد، افزود: سازه‌هایی که بر روی تپه ساخته شده‌اند، تخریب بیشتری نسبت به سایر سازه‌ها داشته‌اند.

وی با بیان این‌که ریزش سنگ موجب آسیب رسیدن به دکل‌های برق و قطع برق در سرپل ذهاب شد، اظهار کرد: علاوه بر آن سازه‌هایی که در اطراف رودخانه‌ها ساخته شده بودند به دلیل آبرفتی بودن زمین و ضعف در اجراء بر اثر این زلزله تخریب شدند.

موسوی با اشاره به وضعیت ساخت‌وسازها خاطرنشان کرد: در یک منطقه‌ای سازه‌ها بعد از زلزله پا برجا مانده بودند ولی ساختمان‌های مجاور این سازه‌ها به طور کامل تخریب شده بودند.

این محقق با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای ساخت ساختمان‌ها، یادآور شد: ساخت‌وسازها باید مطابق بر پهنه‌بندی و ریز پهنه‌بندی ژئوتکنیک لرزه‌ای  ساخته شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن به تجهیزات در برنامه برای بوم‌ساخت و مصالح بومی نیاز داریم؛ ضمن آن‌که بازنگری و به‌روزرسانی استانداردها و مقررات ملی {ساختمان} ضروری است.