:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
شریعتمداری مطرح کرد

راه‌حل دولت برای احیای پتانسیل‌های صنعت دریایی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت سیاستگذاری و مدیریت صحیح در حوزه دریایی کشور گفت: باید با ایجاد هماهنگی و انسجام در بخش‌های مختلف تلاش کنیم پتانسیل‌های کشور در بخش دریا احیا شود.
کد خبر: ۱۰۴۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- محمد شریعتمداری در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که روز یکشنبه (۱۹ آذرماه) برگزار شد، با اشاره به پیشینه دریانوردی در ایران و تاکید بر نقش پررنگ دریا در حوزه اقتصاد ایران اظهار کرد: در زمان جنگ تحمیلی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مثل سربازان خط مقدم جبهه ایستادگی کرد و در دوره تحریم‌ها نیز با تمام توان پای مسائل مبتلا به کشور ایستاد و در خدمت اقتصاد ایران بود.

وی با بیان اینکه دریا در جایگاه واقعی خود قرار ندارد، اظهار کرد: در زمینه دریا نتوانستیم به جایگاه واقعی خود برسیم برای همین موضوع دولت در نظر دارد این مسئله را به صورت اساسی و با راه‌حلی مناسب حل کند. با این حال باید نقش و سهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در حمل و نقل منطقه و جهان مورد توجه و الگو قرار دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش به عنوان بزرگترین حمل و نقل کنندگان ایرانی کالا و محموله‌های مختلف باید برای توسعه صنایع دریایی و کشتی‌سازی اقدام کنند و ما در دولت دوازدهم نیز از تمام ظرفیت‌های بنادر بزرگ مانند بندر رجایی و بندر شهید بهشتی ایران را به مرکز مهم توزیع کالا در منطقه و حوزه بین‌الملل تبدیل کنیم.

در این مراسم محمد سعیدی - رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران - نیز با اشاره به عملکرد این مجموعه در سال ۲۰۱۷ میلادی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ۹ ماهه سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۹ تن کالا را با موفقیت حمل کرده است و می‌توان گفت که یکی از بزرگترین پتانسیل‌های اقتصادی در ایران است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت استفاده از تکنولوژی در سیستم ‌های حمل و نقل کشتیرانی گفت: از آنجاکه دنیا به سمت تکنولوژی‌های جدید پیش می‌رود و ما نیز باید در این مسیر باشیم برای پنج سال آینده برنامه کاربردی را در نظر داریم که بر اساس آن برنامه نوآوری و دیجیتالی شدن سیستم‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

سعیدی بیان کرد: با توجه به تحولاتی که ایران در پسابرجام داشته و امتیازاتی که توانسته در حوزه دریایی به دست بیاورد، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این زمان خطوط تازه‌ای را به کره جنوبی، آمریکای لاتین و دیگر نقاط جهان برقرار کرده است و در نظر دارد در آینده نزدیک ناوگان خود را بر اساس تقاضای جهانی به سمت دیجیتالی شدن حرکت دهند.