:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
با تلاش و پیگیری‌های مسئولان صورت گرفت؛

نشان جغرافیایی فرش بیجار ثبت ملی شد

فرش پولادین بیجار به عنوان اعتبار هنر منطقه گروس گواهینامه ثبت ملی نشان جغرافیایی را دریافت کرد.
کد خبر: ۱۰۴۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰
اقتصادگردان_ فرهاد صفری از ثبت ملی فرش بیجار و نشان جغرافیایی این فرش آهنین بیجار خبر داد.

وی اظهار داشت: نشان جغرافیایی فرش دستباف بیجار که در منطقه گروس بافت می‌شود، بیانگر ویژگی‌های خاص طرح‌ها و نقشه‌ها و نوع بافت منحصر به فرد آن است که به فرش آهنین مشهور شده و نشانگر ظرفیت‌های تاریخی، اقتصادی، تجاری و هنری فرش بیجار است.

صفری به چگونگی روند پیگیری ثبت نشان جغرافیایی فرش بیجار اشاره و بیان کرد: ثبت نشان جغرافیایی این فرش شامل یک فرایند نسبتا طولانی بود که از سال ۹۴ توسط اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بیجار، با تشکیل جلسات مختلف با تشکل‌های مردمی، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و صاحبان کارگاه‌های تولیدی فرش و تکمیل اظهارنامه توسط آنها و ارائه گزارش به مرکز ملی فرش ایران آغاز شد.

این مسئول اظهار کرد: پس از بررسی‌های لازم، اظهارنامه‌ها و گزارش‌های دریافتی، بازرسی و بازدید میدانی نمایندگان مرکز ملی فرش از واحد‌های متقاضی شهرستان انجام و تمام اظهارنامه‌ها تایید شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بیجار عنوان کرد: پس از تکمیل مشخصات فرش منطقه اعم از مشخصات فنی، مشخصات تاریخی و جغرافیایی، پرونده توسط مرکز ملی فرش برای ثبت نهایی به اداره کل ثبت مالکیت صنعتی ارجاع شد.

به گفته وی، پس از تلاش‌ها و پیگری‌های مستمر، در نهایت گواهینامه ثبت‌ملی نشان جغرافیایی فرش بیجار در بیستم تیرماه سال جاری صادر شد.

صفری در ادامه به گستره جغرافیایی فرش بیجار در دیگر شهرهای استان کردستان و استان‌های همجوار اشاره کرد و گفت: گستره فرش بیجار به شهرهای دیواندره، سقز، تکاب و بخشی از استان زنجان و بخشی از استان همدان نیز می‌رسد و این فرش ارزشمند در این شهرها بافته می‌شود.

منبع: ایلنا