:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

داوری بین‌المللی، آخرین راه حل ایران، اولین راه حل ترکمن‌ها

بسته شدن شیر گاز ترکمنستان بر روی ایران درحالی به سالگرد خود نزدیک می شود که این دو کشور هنوز درمورد اختلافات پیش آمده پس از اتفاق مذکور به توافق نرسیده‌اند و درحالی که مدیرعامل شرکت ملی گاز حدود یک ماه گذشته همچنان بر ادامه مذاکرات تاکید داشت ترکمن ها اعلام کردند خواهان طرح مساله در داوری بین المللی هستند.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- ترکمنستان طبق توافقی در سال ۱۹۹۷، به ایران گاز صادر کرده اما تقریبا هر سال در طول زمستان گاه و بیگاه قیمت‌های خود را افزایش داد. این کشور در سال ۲۰۰۶ صادرات به ایران را متوقف کرد و خواستار افزایش ۹ برابری قیمت شد و ایران برای مدت کوتاهی قیمت‌های بالاتر را پذیرفت.

اقدامی که زمستان سال گذشته نیز توسط ترکمن ها صورت گرفت اما این بار با ایستادگی ایران رو به رو شدند و تعامل گازی دو کشور قطع شد. از آنجایی که قطع گاز جزو بندهای قرارداد بین ایران و ترکمنستان نبود شرکت ملی گاز ایران ضمن اینکه اقدام به آماده‌سازی مدارک لازم برای ارائه به داوری بین المللی کرد اعلام کرد ترجیح می دهد این اختلاف با مذاکره برطرف شود.

حتی حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آخرین اظهارات خود درمورد اتفاق مذکور به ایسنا گفت :مذاکرات با این ترکمنستان درمورد این موضوع ادامه دارد و ایران هنوز برای شکایت کردن زمان دارد. امیدواریم در این فاصله بتوان این مشکل را با مذاکره برطرف کرد. از زمانی که ترکمنستان شیر گاز خود را روی ایران بست تا زمانی که به این کشور اعلام کردیم می خواهیم شکایت کنیم ۶ ماه گذشته و فرصت این کشور هنوز تمام نشده است. به نظر من همه مسائل می‌تواند در مذاکره برطرف شود.

درحال حاضر با گذشت حدود یک ماه از اظهارات اخیر عراقی، شرکت گاز دولتی ترکمنستان اعلام کرد این کشور آسیای مرکزی برای حل و فصل اختلاف گازی با ایران، به داوری متوسل خواهد شد. میرات آرچایف، رئیس شرکت گاز دولتی ترکمنستان اعلام کرد که مذاکرات با ایران ناموفق بوده و قربان‌قلی بردی محمداف، رئیس جمهور این کشور دستور داده برای حل و فصل اختلاف از طریق دادگاه اقدام شود.

رویترز در این مورد نوشت:ترکمنستان مدعی است که بابت گاز وارداتی به ایران حدود ۱.۸ میلیارد دلار از این کشور طلبکار است. این در حالی است که ایران در دسامبر سال گذشتع اعلام کرد که بدهی خود را پرداخت کرده و موارد باقیمانده باید توسط کارشناسان مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.

ترکمن ها درحالی خواهان رسیدگی به مشکلات بین دو کشور در داوری بین‌المللی شده‌اند که عراقی همچنان بر مذاکره تاکید دارد و در واکنش به خبر شکایت ترکمنی‌ها گفت: ایران و ترکمنستان نسبت به هم مطالباتی دارند که باید حل شود، اما به نظر ما آخرین راه حل، داوری بین‌المللی است که در صورت درخواست ترکمنستان از این راه استقبال می‌کنیم.

به گفته وی ترکمنستان از ایران و همچنین شرکت ملی گاز از ترکمنستان مطالباتی دارد، ما هر دو نسبت به هم ادعاهایی داریم که باید حل و فصل شوند، تصمیم ایران همواره بر این بوده که این موضوعات ابتدا از طریق مذاکره حل شوند و در صورتی که به نتیجه نرسیم مشکلات خود را به داوری بین المللی ببریم. زمانی که ترکمنستان صادرات گاز خود به ایران را قطع کرد موجب شد تا خساراتی به ما وارد شود که این خسارات را به طرف ترکمنستانی خود اعلام کرده‌ایم و از آنها خواستیم تا مشکل را با مذاکره حل کنیم، اما اگر ترکمنستان تصمیم گرفته تا این موضوع را از طریق داوری بین المللی حل کند، ما نیز استقبال می‌کنیم.