:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

یک بام و دوهوای واردات تجهیزات چاپی

مجوز ورود و ترخیص انواع دستگاه‌های چاپ که پیش از این زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شد، مدتی است به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شده و این موضوع مشکلات متعددی برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
اقتصادگردان- افشین قنبری منفرد گفت:در سال‌های گذشته اختیار تام سیاست‌گذاری واردات و ترخیص تجهیزات چاپی در دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، اما مدتی است برخی از این اختیارات به وزارت صنعت، معدن و تجارت انتقال پیدا کرده که این جابجایی ناهماهنگی‌هایی را به همراه داشته است.

این واردکننده تجهیزات چاپی با بیان اینکه این کار بدون کارشناسی، بدون هماهنگی و حتی پیش از زمان مقرر عملیاتی شده، اظهار کرد:تغییرات صورت گرفته مشکلات متعددی برای واردکنندگان ایجاد کرده است زیرا مجوزهای ورودی که در آن برهه زمانی به نام بازرگان و برای چاپخانه یا صحافی ها صادر شد همگی تا امروز بلاتکلیف مانده است.

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان در توضیح بیشتر این مطلب گفت:اکنون سامانه ثبت سفارش مجوزهای ورود صادر شده از سوی وزارت ارشاد را قبول نمی‌کند و اینگونه اعلام می‌شود که برای ثبت سفارش نیاز به مجوزهای وزارت صمت وجود دارد، بر همین اساس ماشین آلات وارد شده در گمرک مانده و خاک می‌خورد.

قنبری منفرد ادامه داد:از سوی دیگر قانون جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای آن است که هر واحد صنعتی باید به نام خود و با کارت بازرگانی موردی ماشین های چاپ یا برش یا صحافی و غیره را وارد کند. در چنین شرایطی با وجود مشکلات پیش آمده در موارد متعدد شاهدیم که حتی کارشناسان وزارت صمت قصد کمک دارند، اما متاسفانه این سامانه‌ها امکان چنین کاری را نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۲ مجوز واردات دستگاه‌های چاپی با چنین مشکلی مواجه شده‌اند، اظهار کرد: هریک از این مجوزها هم شامل چندین دستگاه می‌شود.

این واردکننده همچنین متذکر شد:مشکل دیگری که در قانون جدید مشاهده می‌شود بحث نیاز به ارائه معرفی‌نامه واحدهای چاپخانه از سندیکا است در حالیکه بسیاری از چاپخانه‌های تهران تنها پروانه وزارت ارشاد را در اختیار دارند. از سوی دیگر وزارت صمت آشنایی کافی با ماشین‌آلات چاپی نداشته و بر این اساس واردات برخی دستگاه‌های قدیمی را ممنوع کرده، در حالیکه تمام چاپخانه‌ها توان واردات ماشین‌آلات به روز و جدید را ندارند، جالب آنکه حتی وامی برای واردات تجهیزات جدیدتر هم ارائه نمی‌شود و همین مسئله برای بسیاری همکاران ما ایجاد مشکل کرده است.

وی ادامه داد:نکته دیگر آنکه در گذشته این امکان مهیا بود که بازرگان ماشین‌آلات مربوطه را وارد کند و در گمرک این تجهیزات تحویل خریدار یعنی واحدهای چاپخانه داده شود، اما اکنون این امکان از بین رفته و این رویکرد می‌تواند موجبات نوعی‌ رانت‌خواری و سوء استفاده را بوجود آورد که با این شیوه چاپخانه‌داران متضرر خواهند شد.

قنبری منفرد در پایان گفت: مشکل دیگری که این روزها پیش روی صنعت چاپ وجود دارد آن است که بسیاری از واردکنندگان این بخش بازرگان بوده و تخصصی در زمینه چاپ ندارند که همین مسئله نیز مشکلات خاص خود را به همراه دارد.