به گفته وی، هند مسیر صادرات به روسیه از طریق بندرعباس را برای نخستین بار از اواسط ژانویه آغاز خواهد کرد و محمولههای کانتینری احتمالاً از ایران و آذربایجان ترانزیت شده و سپس به روسیه میرسد.
این کمیسر گمرک هندی گفت: دپارتمان گمرک درخواستهای زیادی را از بخشهای پوشاک و دارو برای استفاده از این مسیر دریافت کرده و این مسیر به صرفه جویی در هزینه و زمان کمک خواهد کرد.
در حال حاضر برای ارسال محمولههای صادراتی به روسیه از بندر روتردام یا یک مسیر زمینی از طریق چین برای رسیدن به روسیه و آسیای مرکزی استفاده میشود. این مسیرها طولانی، گران و زمانبر هستند.
کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب یک شبکه متشکل از راههای مواصلاتی دریایی، ریلی و جادهای برای حمل بار میان هند، روسیه، ایران، اروپا و آسیای مرکزی است. انتظار میرود این کریدور پیشنهادی به مسافت ۷۲۰۰ کیلومتر ارتباط تجاری میان شهرهای بزرگ بمبئی، مسکو، تهران، باکو، بندرعباس، آستاراخان و بندر انزلی را افزایش دهد.
به گفته کومار، هندی هفتاد و یکمین کشوری است که معاهده TIR سازمان ملل متحد را با هدف افزایش تجارت و یکپارچگی منطقهای در سراسر آسیای جنوبی و فراتر از آن و تبدیل سریعتر پتانسیل این منطقه به یک قطب تجاری استراتژیک تصویب میکند.
معاهده TIR (حمل و نقل جادهای بینالمللی)، استاندارد جهانی برای ترانزیت گمرکی کالاها بوده که توسط اتحادیه بینالمللی حمل و نقل جادهای مدیریت و طراحی شده است.