:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

وقف‌چی: دولت با نگرش جدید به مسئله بودجه نگاه کند

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: ما معتقدیم که ۳۰ درصد جمعیت کشورمان را کشاورزان و افراد ساکن مناطق روستایی تشکیل می‌دهند؛ لذا در لایحه بودجه ۹۷ باید توجه به روستاییان دیده شود.
کد خبر: ۱۰۴۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
اقتصادگردان- علی وقف‌چی در خصوص لایحه بودجه ۹۷ بیان کرد: شاخصه‌های توسعه بودجه شامل دو بخش است. بخش اول جمعیت و بخش دوم محرومیت. به مناطق روستایی نسبت به جمعیت و با توجه به محرومیتی که دارند باید بودجه بیشتری نسبت به سال‌های گذشته تعلق گیرد. متاسفانه تا به امروز اینگونه نبوده و این امر سبب مهاجرت بی رویه مردم به شهرها شده است که در نتیجه وضعیت نابسامان اقتصادی را در کشور به وجود آورده است.

وی در ادامه گفت: امیدواریم دولت و مجلس محترم در بودجه ۹۷ به تقویت بنیه روستایی و توسعه زیرساخت‌ها روستاها کمک کند چرا که اگر این کار عملی شود، مهاجرت معکوس به روستاها اتفاق می‌افتد و به دنبال آن فعالیت و تلاش در روستاها از نو آغاز می شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه بحث ایجاد اشتغال در روستاها به مراتب ارزان‌تر از شهرهاست، من فکر می‌کنم که این امر از اولویت‌هایی است که در بوجه۹۷ دولت و مجلس باید به آن توجه داشته باشند.

نماینده مردم زنجان در مجلس گفت: تنها راهی که ما برای خروج از وضعیت اقتصادی فعلی داریم این است که محصولاتمان را صادر کنیم و این ظرفیت صادراتی را نیز داریم. به عنوان مثال ما حدود ۵۰ درصد از محصولات باغی و زراعی و صیفی‌جاتمان بدون اینکه به دست مردم برسند از بین می‌روند. این نشان می‌دهد که ما ظرفیت صادراتی لازم را داریم و می‌توانیم از این ظرفیت و توان به منظور صادرات محصولاتمان به سایر کشورها استفاده کنیم. راه افزایش صادرات تشویق صادر کنندگان و رفع موانع صدور از جمله بحث مالیات و گمرک است. امیدواریم که این مسئله در بودجه۹۷ مورد توجه دولت باشد.

وقف‌چی خاطر نشان کرد: امروز اگر ما سخنرانی اکثر نمایندگان را بشنویم، غالبا از محرومیت شهرها و استان‌ها صحبت می‌کنند. پس کدام استان یا شهر در کشورمان است که توسعه یافته باشد و مشکلی نداشته باشد؟ این نشان می‌دهد که ما در تقسیم بودجه و اصول و اساسی که باید رعایت می شده اشتباهاتی داشته‌ایم. از جمله به روستاها و  شهرهای محروم توجه نشده است و شهرهای مرزی نیز کمتر مورد توجه بوده‌اند. ما انتظار داریم که دولت در افکار گذشته خود تجدید نظر کند و با نگرش جدید به مسئله بودجه نگاه کند تا به خروج از وضعیت موجود، منجر شود.