:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌ تعاونی فرش دستباف روستایی اصفهان گفت:

چرا قالی‌باف به عنوان یک فرد بدبخت معرفی می‌شود؟

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌ تعاونی فرش دستباف روستایی اصفهان گفت: امروز مشکل این است که بافنده فرش را به عنوان یک انسان فقیر و بدبخت معرفی می‌کنیم و خریدار فرش را یک فرد زالو صفت معرفی می‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۱

اقتصادگردان_ علی شهبازی صبح امروز در افتتاحیه بیستمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان اظهار کرد: در هر 20 نمایشگاه فرش دستباف اصفهان بوده‌ام و باید بگویم نمایشگاه یک رویداد بسیار مهم است که اثرات آن برای جامعه فرش کاملاً مشخص است.

وی با بیان این که نمایشگاه فرش دستباف به قدری تأثیرگذار است که از دورترین نقاط روستایی ایران تا واردکننده‌های فرش ایران در کشورهای مختلف دنیا به آن چشم می‌دوزند، بیان کرد: در خارج از کشور به فرش ایرانی می‌بالیم و این فرش دستباف ایرانی است که ما را به دنیا شناسانده است.

*فرش در قانون و اجرا کم دیده می‌شود

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌ تعاونی فرش دستباف روستایی اصفهان با بیان این که فرش دستباف دارای منشور چند وجهی است، ادامه داد: فرش دستباف در حوزه اقتصادی، فرهنگی، هنری، مسائل اجتماعی و ناهنجاری‌های اجتماعی و هم در حوزه‌های سیاسی نقش دارد چرا که یکی از بندهای برجام، بحث فرش ایرانی بود.

وی با بیان این که فرش در قانون و اجرای آن کم دیده می‌شود، تصریح کرد: مشکل در سطح استان رفع نمی‌شود چرا که مشکل ما ملی است و باید بپرسیم جایگاه فرش در کمیسیون‌های مجلس کجاست و این به این دلیل است که نگاه‌ها به فرش متفاوت است و نمی‌دانیم در کدام کمیسیون باید در خصوص مسائل فرش صحبت کنیم.

*اخذ مالیات از فرش ممنوع است

شهبازی با بیان این که جایگاه فرش در دولت جایگاه بسیار ضعیفی است، مطرح کرد: کشورهای دنیا برای بعضی محصولات تولیدی خاص خود وزارتخانه دارند و برای مثال وزارت قهوه دارند در حالی که ما در کل کشور به جز دو استان، تولید و خلق فرش داریم و اگر نماینده مستقیم در هیأت دولت داشتیم 8 ماه از وقتمان به خاطر این که نباید به فرش مالیات بر ارزش افزوده تعلق بگیرد، تلف نمی‌شد.

وی با بیان این که اگر قانون مالیات بر ارزش افزوده بر فرش تصویب شود نمایشگاه فرش اصفهان، آخرین نمایشگاه فرش خواهد بود، تأکید کرد: قانون و قانون‌گذار صراحتاً فرش را از مالیات معاف کردند ولی در عمل چنین چیزی نمی‌بینیم.

*چرا قالی‌باف به عنوان یک فرد بدبخت معرفی می‌شود؟

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌ تعاونی فرش دستباف روستایی اصفهان با بیان این که صادرات فرش از پرداخت مالیات معاف بود، خاطرنشان کرد: تعریف درستی از فرش و قالی‌بافی وجود ندارد و این مشکلات به همین دلیل است و اگر قرار است مشکلات بی آبی و خشکسالی را حذف کنیم باید به بافندگی فرش به خصوص در شرق اصفهان توجه کنیم.

وی با بیان این که فروشندگان فرش بیش از فروش خود مالیات پرداخت می‌کنند، تأکید کرد: در دهه هفتاد با رئیس‌جمهور مسائل فرش را حل می‌کردیم اما امروز مشکل این است که بافنده فرش را به عنوان یک انسان فقیر و بدبخت معرفی می‌کنیم و خریدار فرش را یک فرد زالو صفت معرفی می‌کنیم نتیجه می‌شود این مشکلاتی که برای فرش به وجود آمده است.

*انبارهای فرش ایرانی که در آلمان تعطیل شد

شهبازی با بیان این که هر فروشگاه فرش ایرانی در خارج از کشور نقش یک سفارت جمهوری اسلامی دارد، بیان کرد: اتحادیه تولیدکنندگان وام‌هایی را اعطا می‌کند اما بسیار کم است و 100 میلیون تومان وام، پول یک فرش است و چقدر توانستیم یک نشست مشترک با رایزن‌های فرهنگی اقتصادی سفارتخانه‌های خود برگزار کنیم.

وی با بیان این که در دهه هفتاد در کشور آلمان 360 انبار فرش ایرانی وجود داشت، عنوان کرد: امروز انبارهای فرش ایران زیر 10 عدد است و با این ارقام می‌توان وضعیت فرش ایران را متوجه شد و نمایندگان در خصوص بیمه تأمین اجتماعی برای بیمه بافندگان فرش، تأمین اعتبار آن را نهادینه کنند تا به بهانه کمبود بودجه اعلام نکنند که امسال برای آن بودجه دیده نشده است.

*یک روز از سال به نام فرش نامگذاری شود

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌ تعاونی فرش دستباف روستایی اصفهان ادامه داد: انتظار داریم که استانداری سالی چند بار جلسه تخصصی با تولیدکنندگان فرش داشته باشند تا مشکلات ما از مسیر دولت حل شود و پیشنهادات خود را به آن‌ها ارائه دهیم.

وی با بیان این که مراکز آموزش عالی و آموزش متوسطه به بازار فرش وصل شوند، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم کسی را تنبیه کنیم به او می‌گوییم فرش بباف و آیا تعریف فرش این است؟ انتظار می‌رود مدیریت فرشی که به آن اشاره کردیم محقق شود.

شهبازی در پایان گفت: موضوع موزه فرش هنوز مشخص نشده است و از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که یک روز را به نام فرش و بافندگی فرش نام‌گذاری کنند تا رسانه‌ها نیز به آن بپردازند و باید بگویم دنیا ایران را با فرش و فرش را با ایران می‌شناسد.

منبع : خبرگزاری فارس اصفهان