:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تعداد بیمه شوندگان قالیباف در استان اصفهان کاهش یافته است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، گفت: تعداد بیمه شوندگان صنعت فرش در استان اصفهان از استان های دیگر بیشتر کاهش یافته است و این جای پرسش دارد.
کد خبر: ۱۰۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۴
‌‌اقتصادگردان_  ناهید تاج الدین در آیین افتتاحیه بیستمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف استان اصفهان، اظهار کرد: فرش دستباف سابقه صادرات 400 ساله دارد. برای مثال اکثر مغازه های خیابان سپه اصفهان در عصر صفویه کارگاه فرش بوده است.


وی افزود: در دهه 70 درآمد صادراتی از فروش فرش بیش از یک میلیارد دلار بود، اما با اتفاقاتی که در دهه 80 رخ داد، مشکلاتی برای فرش ایجاد شد. در سال های اخیر 13 درصد صادرات افزایش پیدا کرد و به 359 میلیون دلار در سال گذشته و 180 میلیون در هفت ماه سال جاری رسیده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نقطه ایده آل نرسیده ایم و می طلبد که مسئولان گرهی بر فرش بزنند تا گرهی را از هنر- صنعت فرش باز کرده باشیم.

وی تصریح کرد: قالیبافی یک شغل هنرمندانه است. حدود 8 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از آن بهره می‌برند و با ورود به موضوع فرش می توان بخشی از مشکلات اشتغال کشور را حل کرد.

تاج الدین به خشکسالی استان اصفهان اشاره کرد و گفت: صنعت فرش یک صنعت سبز و غیرآلاینده است و می توان از آن بهره بیشتری برای کاهش آلودگی برد. این هنر- صنعت به ویژه در شرق اصفهان می‌تواند کارساز باشد.

وی با اشاره به بحث مالیات در حوزه فرش دستباف گفت: بحث سهمیه بیمه قالیبافی موضوعی قابل پیگیری است که باید بودجه‌ای به آن اختصاص داده شود، اما کاهش اختصاص بودجه و تعداد بیمه شوندگان در استان اصفهان بیشتر از استان های دیگر است و این جای پرسش دارد. حتی در برخی استا‌ن‌ها تعداد بیمه شده‌های قالیبافی روال افزایشی هم داشته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم در بودجه نگاه ویژه به صنایع دستی و صنایع سبز داشته باشیم.

‌احتمال حضور بافندگان فرش دستباف در کشورهای همسایه وجود دارد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: سرمایه انسانی در فرش دستباف به بافندگان برمی‌‌گردد و در صورتی که آنان را حفظ نکنیم و از آنان حمایت نشود، از کشورهای همسایه سر در خواهند آورد.

به گزارش ایسنا، اسرافیل احمدیه، صبح امروز (پنجشنبه) در آیین افتتاحیه بیستمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف استان اصفهان به مشکل بیمه بافندگان در استان اصفهان اشاره و اظهار کرد: چندین سال است که این مشکل وجود دارد و نمایندگان مجلس در این خصوص می‌توانند کمک کنند و در بودجه کشور بیمه بافندگان را لحاظ کنند.

وی افزود: سرمایه انسانی در فرش دستباف به بافندگان برمی گردد و در صورتی که آنان را حفظ نکنیم از کشورهای همسایه سر در خواهند آورد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: به دلیل اینکه کشورهای دیگر مواد اولیه بهتری دارند و تجهیزات به روزتری دارند، فرش‌هایی را می‌بافند و به جای فرش ایرانی در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

احمدیه ادامه داد: 280 هزار نفر قالیباف در حال حاضر در استان اصفهان مشغول به کار هستند. در سال 91 ، 51 هزار نفر از بافندگان بیمه بودند که در حال حاضر متاسفانه این تعدادبه 32 هزار نفر کاهش یافته است که حتما باید به این قضیه حساس بود.

وی با بیان اینکه 26 اتحادیه و 54 تعاونی در استان اصفهان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در هفت ماهه سال جاری 740 متر مربع فرش دستباف در استان بافته شده است. همچنین در 7 ماهه نخست سال جاری 89 میلیون دلار صادرات (معادل وزنی 3968 کیلوگرم ) از استان اصفهان داشته‌ایم.

منبع : ایسنا