:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئيس بانك مركزي: عرضه سكه در بانك كارگشايي تا تخليه حباب سکه ادامه خواهد داشت

افزايش نرخ دلار و سكه در بازار، حباب 100 هزار توماني ادامه دارد

با افزايش نرخ دلار به 4145 تومان و اونس جهاني به 1285 دلار، قيمت سكه به 1 ميليون و 372 هزار تومان رسيد. فاصله نرخ دلار مبادله اي و آزاد به 620 تومان رسيده است. حباب 100 هزار توماني سكه در بازار آزاد به دليل خريد تعداد محدود سكه توسط خريدار واقعي و تفاوت آن با عرضه 20 تايي در بانك كارگشايي، قابل حذف نيست و عرضه بانك كارگشايي با رقم و مبلغ بالا عمدتا توسط واسطه ها و دلال ها انجام مي شود
کد خبر: ۱۰۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري:  روز چهارشنبه 8 آذر 96 قیمت دلار آمریکا و پوند انگلیس به همراه 20 ارز دیگر افزایش و 14 ارز همچون یورو کاهش یافت؛ و سه ارز نیز تغییری نداشت. هر دلار آمریکا با 11 ریال رشد 35,251 ریال، پوند انگلیس با رشد 111 ریالی 47,092 ریال و هر یورو با 178 ریال کاهش 41,778 ریال ارزشگذاری شد. در بازار آزاد نيز صرافی‌های پایتخت هر دلار آمریکا را با ۲۳ تومان رشد نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۱۴۵ تومان فروختند. همچنین هر یورو با ۳۸ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۹۹۸ تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۶۶ تومان افزایش ۵ هزار و ۶۱۰ تومان معامله می‌شد. براين اساس فاصله نرخ دلار مبادله اي و آزاد به 620 تومان رسيده است

به دنبال افزايش نرخ دلار و همچنين اعلام نرخ اونس جهاني با نرخ 1295 دلار كه همچنان روند افزايشي خود را حفظ كرده، نرخ سكه نيز در بازار با افزايش مواجه شد و در بازار آزاد هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با ۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش نسبت به روز سه‌شنبه یک میلیون و ۳۷۱ هزار و ۸۰۰ تومان معامله ‌شد. 
همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵ هزار تومان افت یک میلیون و ۳۱۶ هزار تومان داد و ستد شد.قیمت هر قطعه سکه نیم بهار آزادی با یک هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۶۸۶ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با یک هزار تومان افت ۳۸۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده بود. سکه گرمی نیز بدون تغییر قیمت ۲۶۳ هزار تومان معامله و هر گرم طلای ۱۸ عیار با یک هزار و ۷۲۰ تومان افزایش ۱۲۹ هزار و ۸۵۰ تومان داد و ستد ‌شد.

حباب سکه تخلیه می شود
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برقراری ثبات کامل در بازار ارز، گفت: روند کاهش نرخ سکه تا تخلیه کامل حباب قیمتی ایجاد شده ادامه می‌یابد.

به گزارش تعادل، بر اين اساس، با توجه به نرخ اونس جهاني 1295 دلار  و نرخ دلار 4145 تومان، وزن هر اونس 31.1 گرم طلاي 24 عيار  و وزن 8.133 گرمي سكه طلا با عيار 21.6 نرخ هر سكه با قيمت واقعي روز گذشته به 1 ميليون و 263 هزار تومان رسيده و اين نرخ با نرخ بازار به قيمت 1 ميليون و 372 هزار تومان به معناي حباب 109 هزار توماني است كه البته مي توان بخشي از اين 109 هزار تومان را بابت حق ضرب سكه در نظر گرفت اما با اين وجود، كارشناسان از حباب 100 هزار توماني موجود خبر داده اند و معتقدند كه با توجه به رشد نرخ اونس جهاني و نرخ دلار و همچنين زمان و چند ساعت وقت كه خريدار بايد براي خريد سكه از بانك كارگشايي صرف كند و حداقل 20 سكه خريداري كند، در نتيجه هزينه فرصت اين نوع خريد و سرمايه گذاري باعث مي شود كه براي خريداراني كه در محله خود مي خواهند يك تا دو سكه خريداري كنند، فاصله قيمتي ايجاد شود و اين فاصله و حباب قيمتي با توجه به رفت و آمد در تهران و مراجعه به بانك كارگشايي، قابل حذف شدن نيست  و تاحدودي مي توان آن را كاهش داد. 
اما برخي صاحب نظران معتقدند كه با توجه به اين واقعيت كه مراجعه براي خريد 20 سكه از بانك كارگشايي به پول بيشتر و مراجعه و صرف زمان نياز دارد و لذا حباب بازار همچنان وجوددارد، در نتيجه هدف بانك مركزي حفظ ثبات بازار سكه است كه اين تشنه بودن بازار را سيراب كند و از رشد قيمت به بالاي 1 ميليون و 400 هزار تومان جلوگيري شود و حداقل به ثبات بازار كمك شود. 
عده اي از نمايندگان مجلس و برخي كارشناسان نيز با انتقاد از روش عرضه سكه با بسته هاي 20 تايي معتقدند كه اين روش تنها به صرف سوداگران و دلالي و واسطه گري است و كسي كه نياز واقعي به خريد چند سكه دارد، نمي تواند از عرضه سكه در بانك كارگشايي استفاده كند
سیدحسن حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه حراج سکه را به نفع دلالان تمام می‌شود و متقاضیان اصلی از آن بی بهره می‌شود، گفت: بانک مرکزی می تواند مانع بزرگتر شدن حباب قیمت سکه شود.
با اشاره به اقدام بانک مرکزی برای حراج سکه اظهار داشت: این اقدام تنها برای مقطع زمانی کوتاهی مناسب است، البته در ابتدای این طرح که از سوی بانک کارگشایی صورت گرفته شاهد افزایش قیمت سکه بودیم و بعد از اتمام مزایده، قیمت‌ها مجدد کاهش پیدا کرد. به نظر می رسد باید این شیوه تغییر کند چرا که در واقع دلالان در حراج و مزایده ها سکه حاضر می شوند، زیرا متقاضیان اصلی سکه برای خرید تعداد محدودی سکه دراین فرآیندها حاضر نمی شوند.
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: با عرضه سکه بسته ای، دلالان در حراج حاضر می شوند و مشخص نیست که آنها سکه را به بازار و به دست متقاضیان اصلی می رسانند یانه، بنابراین باید شیوه کنترل بازار سکه از سوی دولت تغییر کند.
وی بااشاره به روشی که در گذشته انجام می شد، توضیح داد: از آنجایی که شرکت های دولتی و نیمه دولتی یکی از متقاضیان خرید سکه هستند، در گذشته خرید سکه برای این شرکت ها با اعلام درخواست کتبی به مقام بالاتر و ذی صلاح صورت می گرفت با این کار نیاز بخش عمده ای از متقاضیان با قیمت اعلام شده از سوی بانک مرکزی برآورده می شد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: بانک مرکزی با این کار می تواند بازار را در دست بگیرد و مانع بزرگتر شدن حباب قیمت سکه شود، در حال حاضر حراج سکه به نفع دلالان تمام می شود و سکه به متقاضیان اصلی نمی رسد.
حسینی در ادامه با اشاره به عوامل تاثیر گذار بر افزایش قیمت سکه، بیان داشت: حوزه اقتصادی مانند ظروف مرتبط است که همه عوامل از جمله ارز، نظام پولی، بانکی و سود سپرده ها در تغییرات بازار تاثیر گذار است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این عوامل تاثیر مستقیمی بر این دارد که مردم سرمایه خود را به کدام سمت ببرند، در کل عوامل قیمت جهانی طلا، بازار پولی، سود بانکی تاثیر بسزایی در افزایش قیمت سکه دارد که به دنبال آن شاهد تغییر در میزان بورس و سپرده های بانکی هستیم.
ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره علت افزایش قیمت سکه و ارز در بازار، اظهار داشت: بانک مرکزی بازار ارز و سکه را به صورت ویژه تحت نظر دارد و پایش می‌کند، چراکه این بازار به بقیه بخش‌های اقتصاد علامت می‌دهد.نرخ ارز هر ساله در پایان سال میلادی افزایش می‌یابد و پس از پایان سال روند کاهشی به خود می‌گیرد که در حال حاضر نیز از همین قاعده پیروی می‌کند.اتفاق خاص و استثنایی در بازار ارز رخ نداده و بازار ارز از ثبات بالایی برخوردار است، واکنش این بازار به اتفاقات سیاسی نیز در چند ماهه گذشته نشان داد که تحت تاثیر هیجانات قرار نمی‌گیرد.
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه طلا وضعیت متفاوتی دارد، گفت: قیمت طلا تغییر خاصی نکرده و متناسب با طلای جهانی است اما یک شکاف قیمتی بین سکه و طلا ایجاد شده و قیمت سکه اکنون حباب دارد.برای تخلیه حباب ایجاد شده از طریق بانک کارگشایی اقدام به حراج سکه کردیم و اقدامات بانک مرکزی تا تخلیه حباب سکه ادامه دارد.
سیف با بیان اینکه بانک مرکزی کار سنگینی ظرف دو، سه سال گذشته انجام داده و اکنون موسسه فعال غیرمجازی در بازار پول نداریم، خاطرنشان کرد: همچنین بخشنامه بانک مرکزی درباره نرخ سود موثر واقع شده و نرخ ۱۵ درصد در شبکه بانکی رعایت می‌شود و تخلفات ناچیز بوده است.باید تدابیر خاصی در جهت جلوگیری از پیدایش موسسات غیر مجاز جدید بیندیشیم و با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه در این زمینه اقدامات در حال انجام است.

جدول قیمت ارز و سکه در بازار (قیمت‌ها به تومان)

نوع سکه و ارز

شنبه

یکشنبه

سه‌شنبه

چهارشنبه

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید

۱۳۹۲۳۰۰

۱۳۶۹۳۰۰

۱۳۶۳۳۰۰

۱۳۷۱۸۰۰

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم

۱۳۵۳۰۰۰

۱۳۴۱۰۰۰

۱۳۲۱۰۰۰

۱۳۱۶۰۰۰

نیم سکه

۷۰۰۰۰۰

۶۹۲۰۰۰

۶۸۷۰۰۰

۶۸۶۰۰۰

ربع سکه

۳۹۷۰۰۰

۳۹۳۰۰۰

۳۸۶۰۰۰

۳۸۵۰۰۰

سکه گرمی

۲۶۳۰۰۰

۲۶۳۰۰۰

۲۶۳۰۰۰

۲۶۳۰۰۰

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۱۲۷۴۰۰

۱۲۷۴۳۰

۱۲۸۱۳۰

۱۲۹۸۵۰

دلار

۴۱۲۶

۴۱۱۲

۴۱۲۲

۴۱۴۵

یورو

۴۹۵۲

۴۹۵۸

۴۹۶۰

۴۹۹۸

پوند

۵۵۶۱

۵۵۵۱

۵۵۴۴

۵۶۱۰